Leica maakt weer winst

Julian Huijbregts
Leica heeft het afgelopen jaar boven verwachting gepresteerd. De introductie van nieuwe producten en herstructurering van de organisatie hebben ervoor gezorgd dat de camerafabrikant weer winst maakt.

Dat blijkt uit de jaarcijfers (pdf) die Leica Camera AG gepresenteerd heeft. In de periode tussen 1 april 2009 en 31 maart 2010 wist Leica voor 158.2 miljoen euro aan producten te slijten. 24 miljoen, ofwel 18 procent, meer dan het voorgaande jaar. Netto leverde dat een winst van 3.2 miljoen euro op, waar vorig jaar een verlies van 5.2 miljoen werd geboekt.

Volgens Leica zijn de positieve cijfers te danken aan de introductie van de S2, M9 en X1. Momenteel zijn de producten jonger dan negen maanden goed voor 50 procent van de totale verkopen.

Ook een significante herstructurering heeft voor goede resultaten gezorgd. Zo wist Leica onder meer de materiaalkosten terug te brengen en werden distributiemethodes gewijzigd.