Jim Goldberg - Open See

Julian Huijbregts
Open See, het meest recente project van Magnumfotograaf Jim Goldberg is vanaf 1 oktober te zien in het Foam. In zijn werk diept Goldberg complexe sociale problemen uit waarbij hij vaak tekst als wezenlijk onderdeel van de foto gebruikt.

‘Open See’ legt de ervaringen vast van mensen die hun door oorlogsgeweld en ernstige sociale en economische problemen geteisterde geboorteland hebben verlaten in de hoop een beter bestaan op te bouwen in Europa. Deze ‘nieuwe Europeanen’, oorspronkelijk afkomstig uit Afrika, Azië, Oost-Europa en het Midden-Oosten, hebben hier vaak opnieuw te maken met geweld en wreedheden, maar behouden tegelijkertijd zicht op een betere toekomst. De titel   verwijst naar de afwezigheid van grenzen op de open zee, in tegenstelling tot de landsgrenzen die Europa ook na de zogenaamde eenwording nog opdelen.

Verschillende media

Goldberg (VS, 1953) brengt de vele aspecten van dit complexe verhaal in beeld via verschillende media zoals polaroids, video’s, dagboekfragmenten, objecten, en midden- en grootformaat foto’s. Veel foto’s zijn beschreven, ingekleurd of bekrast door de geportretteerde. De beelden en woorden vormen zo een even intiem als aangrijpend verhaal over het leven van de getoonde mensen. De portretten worden afgewisseld met landschapsfoto’s uit de landen van herkomst van de migranten.

Open See, Greece, 2005 © Jim Goldberg, courtesy Magnum Photos / Hollandse Hoogte

Opdracht

Jim Goldberg startte in 2004 aan New Europeans, een opdracht uitgeschreven door foto­collectief Magnum, naar aanleiding van de Olympische Spelen in Griekenland. Hierin legde Goldberg het leven vast van immigranten in Griekenland, die vanwege oorlog, ziekte en armoede hun land moesten ontvluchten. 

Henri Cartier-Bresson Award

In 2007 won Goldberg de Henri Cartier-Bresson Award. Hierdoor kreeg hij de financiële mogelijkheid om ook af te reizen naar de landen van herkomst van deze migranten en de aanleiding voor hun reis vast te leggen. Hieruit vloeide het werk Open See voort, waarin Goldberg zijn aandacht uitbreidde naar immigratie en mensenhandel in andere Europese landen.

Prized Possession, DRC, 2008 © Jim Goldberg, courtesy Magnum Photos / Hollandse Hoogte

Over Jim Goldberg

Geheel in de traditie van documentaire fotografen zoals Walker Evans en Robert Frank is Goldberg geïnteresseerd in het vastleggen van mensen en hun maatschappelijke positie. Hij begon te experimenteren met de combinatie van woord en beeld in zijn inmiddels klassieke werk Rich and Poor (1977–1985), waarin hij de verschillen in het Amerikaanse klassenstelsel aan de orde stelde. In Raised by Wolves (1985 – 1995) documenteerde Goldberg een groep dakloze jongeren in Los Angeles en San Francisco.

Bron: Persbericht