Interview Martin van Lochem - van bont portret tot verstilde landschappen

Interview Martin van Lochem - van bont portret tot verstilde landschappen

Redactie DIGIFOTO Pro 1963

Het begint bij je eerste camera, je handen beginnen te jeuken en jij maakt het perfecte plaatje. Na die ene eerste foto volgen er meer, je gaat naar de Fotovakschool en je ontwikkelt jouw eigen stijl. Voordat je het doorhebt ben je al 44 jaar fotograaf. Het overkwam Martin van Lochem en wij gingen met hem in gesprek.

Dit artikel is geschreven door Eva Meily en is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 2.2022

De 54-jarige Martin van Lochem houdt ervan om urenlang te knutselen in zijn eigen donkere kamer, maar het nabewerken van foto’s vindt hij misschien nog wel veel leuker. ‘Ik begon met fotografie toen ik nog een heel klein jongetje was, ik zou een jaar of tien zijn geweest. Ik begon met een Kodak Instamatic, een 126 cassette film. Die had ik van mijn vader gekregen, hij fotografeerde veel. Maar verder weet ik niet meer precies wat voor camera’s ik allemaal heb gehad in mijn jongere jaren. Ik weet nog wel mijn eerste echte spiegelreflexcamera, dat was een Praktica Super TL-camera, daar is het eigenlijk allemaal mee begonnen.’

‘Ik maak wat ik mooi vind en niet wat een ander mooi vindt’

Martin startte aan de Fotovakschool in Apeldoorn, maar maakte deze studie helaas nooit af. ‘Ik was niet de beste student,’ geeft hij toe. ‘Ik begon met studeren in het analoge tijdperk, de tijd van de donkere kamers. Ik leerde afdruk technieken, compositie en uiteraard belichting, maar dat was voor mij een dingetje. In die tijd  werd er heel erg gehamerd op dat je details in je donkere partijen en lichte partijen moest hebben, terwijl ik dacht: ik vind pikzwart veel mooier in de foto. Maar deed ik dat, dan werd mijn foto direct afgekeurd.’ Deze afwijzing maakt hij zoveel jaar later nog steeds wel eens mee. ‘Ik maak wat ík mooi vind en niet wat een ander mooi vindt.’

Inspiratie en idolen

Naast dat Martin’s vader zijn grote inspiratie is geweest om te gaan fotograferen, heeft hij ook fotografie idolen waar hij tegenop kijkt, onder meer de glamour fotograaf Helmut Newton. ‘Hij heeft een hele bijzondere manier van fotograferen. Helmut fotografeert voornamelijk naakt, hij doet dit op zo’n excentrieke manier’, vertelt Martin. ‘In een latere fase vond ik Anton Corbijn helemaal te gek.’ De fotograaf kijkt graag naar de foto’s van deze helden, maar ideeën en inspiratie voor zijn eigen foto’s ontstaan toch ook vaak gaandeweg.

‘Als ik op pad ga voor bijvoorbeeld landschapsfotografie, dan heb ik wel een idee wat ik wil gaan doen. Maar als ik met een persoon aan het werk ben, ontstaat het beeld vaak vanzelf. Ik heb meestal wel een globaal idee, maar tijdens het fotograferen ontstaan er nog veel meer creatieve ideeën. Dat kan zijn in belichting maar ook in attributen die ik op dat moment tot mijn beschikking heb.’

Vuurtoren

Foto’s met een bijzondere lading

Elke fotograaf heeft wel één of meerdere foto’s die symbool staan voor hun ontwikkelingen en waar zij, al dan niet door een persoonlijk verhaal, extra trots op zijn. Voor Martin was dit onder ander een portretfoto van zijn moeder. ‘Ik heb haar vlak voor haar overlijden gefotografeerd. Ik heb mijn studio apparatuur naar het verzorgingstehuis gebracht en daar een fotosessie gehouden met mijn moeder en mijn broer. Dit is de bijzonderste foto die ik tot nu toe gemaakt heb, ze staat daar zo prachtig op’, deelt hij.

‘Verder heb ik een hele fotoreeks gemaakt in het Palendorp in Petten, ik woon vlakbij het strand en die foto’s spreken mij aan omdat het rust uitbeeldt. Het Palendorp heeft iets mystieks en mysterieus. En als laatst de landschapsfoto van het Berger Bos, deze foto vind ik ontzettend mooi omdat je de lichtstralen door de takken en bladeren ziet komen. Het geeft een prachtige inkijk in het bos.’

Palendorp Petten-2

Berger Bos

Martin maakt niet alleen zogenoemde “rustige’’ foto’s, maar geniet ook van het maken van bijzondere portretfoto’s. ‘Mijn vriendin staat vaak model en dat gaat er niet altijd even rustig aan toe. De foto’s die uit zo’n shoot komen, zijn vaak erg druk. Er komt wel eens een pruik of bontje bij kijken, de meest gekke attributen komen langs. De foto’s hebben vaak een positieve lading en dat vind ik prachtig,’ zegt de fotograaf trots. ‘Het vervelende van mijn foto’s is wel dat ik niet een vaste stijl heb, ik kan mij voorstellen dat sommige mensen dat verwarrend vinden. Ik vind gewoon veel dingen leuk en ik maak wat ik mooi vind.’

Tunnelvisie-2

Een fotograaf is nooit uitgeleerd en ook Martin blijft zichzelf uitdagen om steeds wat nieuws te proberen. Inspiratie komt vaak van het internet. ‘Ik zie dat er wat online gezet wordt en dat inspireert mij dan om ook eens te proberen. Vaak kijk ik of ik de foto na kan maken, maar hem zo mogelijk ook meteen te verbeteren.’

Eigen draai

Iedere fotograaf heeft zijn eigen technieken die hij of zij toepast om een foto te maken. Zo maakt Martin vaak gebruik van de lange sluitertijden. ‘Lange sluitertijd opnames vind ik leuk en met die techniek kan je al snel fine-art foto’s maken. Deze techniek gebruik ik ook bij mijn landschapsfoto’s, het geeft dynamiek aan de foto.’

Daarnaast maakt Martin ook gebruik van een combinatie van een snelle en een langzame sluitertijd. Deze beelden voegt hij dan samen in Adobe Photoshop. ‘Je kunt het goed zien bij de foto van de waterval. De waterval is met een lange sluitertijd gemaakt dat is duidelijk te zien, maar de voorgrond is met een korte sluitertijd gemaakt. Ik vind dat deze combinatie kracht geeft aan de foto.’


 

Cascade de Murel

In de cameratas van Martin van Lochem

  • Fujifilm X-T4
  • Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0 R LM OIS
  • Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0 R LM OIS
  • Fujifilm XF 56mm f/1.2 R
  • Fujifilm XF 10-24mm f/4.0 R OIS WR
  • Samyang 8mm f/2.8 UMC fisheye II
  • Leofoto Ranger LS-255CEX inclusief LH-40 balhoofd
  • Novoflex VR Slim voor het maken van 360 graden panorama's
  • Twee keer Godox AD600
  • Godox AD200
  • Diverse Phottix modifiers

Over werken met Fujifilm

Martin maakte de overstap van DSLR naar spiegelloos toen hij zijn spiegelreflexcamera met objectieven te zwaar vond worden. ‘Het was iedere keer een enorme opgave om alle spullen mee te nemen, dus ik besloot over te stappen op een systeemcamera en dat is de compacte Fujifilm X-T4 geworden.’ De Fujifilm X-T4 is de ultieme allround systeemcamera voor professionals en enthousiaste amateurs. De camera vangt beelden in een haarscherpe 26.1 megapixels en maakt stabiele 4K-video's! Ten opzichte van eerdere Fujifilm X-modellen heeft de X-T4 een nieuwe mechanische sluiter, verbeterde autofocus en een 5-assige beeldstabilisatie. ‘Het retro uiterlijk van de camera en de ouderwetse draaiknoppen spreken me erg aan en Fujifilm bleek de beste keuze voor mij. Ik ben erg blij met de kwaliteit van de foto’s en het gemak waarmee ik de camera kan bedienen,’ vertelt Martin. ‘

‘Ik vind dat de combinatie van lange en korte sluitertijden kracht geeft aan de foto’

Martin beschikt over verschillende objectieven die hij voor specifieke soorten fotografie gebruikt. ‘Voor portretten bijvoorbeeld, gebruik ik uitsluitend mijn 56mm objectief. Dit objectief is ongekend scherp en heeft een grote opening van maar liefst f/1.2. Voor mijn panorama's gebruik ik doorgaans de 55-200mm, meestal op een brandpunt van 100mm. Hiermee maak ik extreem hoge resolutie foto’s. Al met al denk ik dat ik een fijne set heb.’

Dit artikel is geschreven door Eva Meily en is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 2.2022

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie