Jouw foto's ook een keer in de Spotlight?

In de spotlight: Patrick van Vlaenderen

Christel de Wolff 4776
Patrick van Vlaenderen maakt opmerkelijke natuurfoto's in zwart-wit. Zijn beelden fascineren in een spel van licht en schaduw. We gaan met hem in gesprek om te kijken hoe zijn foto's tot stand komen.
Patrick begon met fotograferen toen hij een jaar of vijftien was. 'Mijn buurjongen begon met zijn Practica camera en zo kom je dan met elkaar in contact.' Hij werd meteen bevangen door het feit dat je iets kunt vastleggen dat daarna nooit meer terugkomt. 'Het is zo fascinerend,' zegt hij. 'Je kunt bijvoorbeeld iets vastleggen omdat je het mooi vindt, maar ook vanuit een emotioneel perspectief, als herinnering. Zo maakte ik een foto van iemand die een paar dagen later zou overlijden.' Ook kun je je eigen ontwikkeling goed bijhouden door vast te leggen. 'Als je door de jaren heen naar je eigen fotografie kijkt, zie je een enorme verandering in stijl en kwaliteit.'

Fotografie als ontspanning

'Ik probeer de mythe te ontkrachten dat fotografie zo technisch en altijd volgens de regeltjes moet,' zegt Patrick. Volgens hem is dat niet de bedoeling. 'Ik ben veel meer een gevoelshooter. Een panorama neem ik gerust vanuit de hand; ik schakel over naar manueel om op alle foto's dezelfde belichting te nemen en in een vloeiende beweging vanuit de heup maak ik zo een aantal foto's achter elkaar. Dit doe ik in portretstand, zodat er genoeg ruimte aan de boven- en onderkant blijft om te corrigeren. Dan staat er iemand naast me met een balhoofd die op de graden precies foto's kan maken. Mijn methode kost veertig seconden, hij doet daar de halve ochtend over. Let wel, ik respecteer dat, maar ik word zelf al zenuwachtig als ik er aan denk! Fotografie is voor mij ontspanning. Daarnaast ben ik ook geen gearhead. Ik geloof niet dat je fotografie echt beter wordt als je van de Mark III naar de Mark IV overstapt. Er zitten natuurlijk wel nieuwe functionaliteiten op zo'n camera, maar de meeste mensen hebben die niet meteen nodig.'

Geen fotograaf, maar een fotomaker

Patrick schuwt niet voor nabewerking en noemt zichzelf nadrukkelijk niet een fotograaf, maar een fotomaker. 'Als ik het beeld dat ik voor me zie niet uit de camera krijg, bijvoorbeeld omdat de omstandigheden niet zo zijn of omdat ik de techniek niet beheers, zorg ik ervoor dat het effect in de nabewerking wordt behaald.'

Zwart-wit

Wie naar het werk van Patrick kijkt, ziet vooral donkere zwart-wit beelden met een grove korrel. 'Ik voeg juist korrel toe in plaats het weg te halen. Negentig procent van mijn foto's zijn in zwart-wit. Vroeger drukte ik altijd zwart-wit af in de DoKa. Kleur afdrukken is wat complexer en daar waagde ik mezelf niet aan. Maar hoewel ik nu inmiddels al lang digitaal fotografeer, zet ik nog steeds veel om in zwart-wit. Daar krijg ik ook goede reacties op. Soms vragen mensen nog wel eens of ik een foto ook in kleur heb, maar als ik die dan laat zien reageren ze vrijwel altijd dat zwart-wit de beste keuze was. Ik heb dan ook geleerd dat als je in zwart-wit fotografeert, je eigenlijk wordt geënthousiasmeerd om naar de compositie te kijken en je niet te laten afleiden door kleur.

Goed kijken is de essentie van de fotografie

'Ik vind het bijzonder aantrekkelijk om het landschap om ons heen te kunnen laten zien zoals je het eigenlijk niet kán zien. Je kunt natuurlijk wel dertig seconden naar stromend water kijken, maar dan krijg je niet hetzelfde effect', lacht Patrick. 'Ik probeer een beeld voor me te zien.'

Hoewel Patrick inmiddels digitaal fotografeert, kijkt hij wel nog op een analoge manier naar beeld. 'Digitaal fotograferen biedt natuurlijk voordelen, want als je onder moeilijke omstandigheden een foto maakt, dan kun je meteen even je histogram checken of alles er wel in zit. Dat had je vroeger natuurlijk niet. Maar als ik een serie ga maken weet ik gewoon dat een setting goed is en zet ik het LCD-schermpje uit. Het is voor veel mensen één beweging geworden om een foto te maken en gelijk te kijken, weer een foto te maken en weer gelijk te kijken… Dat probeer ik te vermijden. Goed kijken is de essentie van fotografie, waarom zou je zestig opnames maken van een object dat stil staat?'


'Als je langs het water loopt, is het rommelige en vuile water niet meteen een interessant plaatje, maar dan denk ik bij mezelf; ja wacht even, ik ga dit twee minuten belichten!' - Patrick van Vlaenderen

'Ik vroeg mezelf af: waarom moet een zonsondergang eigenlijk altijd in kleur zijn? Geïnspireerd op de beelden van de Engelse landschapsfotograaf Gary Gough, heb ik dit beeld opgebouwd vanuit twee foto's. De lucht heb ik met een sluitertijd van dertig seconden belicht en het water met ongeveer vier.' - Patrick van Vlaenderen

In de cameratas van Patrick van Vlaenderen

Patrick werkt met de Canon EOS 5D Mark II en Canon EOS 6D. Daarop schroeft hij de Canon EF70-200L met 1.4II extender, Canon EF24- 105mm f/4L, Canon EF50mm f/1.8, Canon FD50mm f/1.8 analoog, Samyang 14mm f/2.4 XP en SIGMA 150-500mm f/5-6.3. Hij gebruikt een Hoya polarisatiefilter en diverse Zomei filters waaronder de 100*100 ND1000 Big Stopper, 100*150 ND8 Soft Grade en ND16 Soft Grad. Ook gaan er mee: een Manfrotto 190X3 statief, Zomei travel tripod en twee Yongnuo YF560III's

Net als Patrick van Vlaenderen in de spotlight staan?

Wil jij net als Patrick van Vlaenderen in de spotlight komen te staan en jezelf als fotograaf presenteren aan de hand van drie van jou favoriete foto's? Upload je foto's dan in de Gallery. Wie weet spring je in het oog en neemt de redactie contact met je op om jou in de spotlight te zetten en zie je jouw foto's terug op onze website of in DIGIFOTO Pro magazine.

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel