Iedereen een persfotograaf
Iedereen kan tegenwoordig publiceren op het internet. Dankzij nieuwe web 2.0-technieken én de laagdrempeligheid van digitale fotografie kan iedereen 'fotojournalistje spelen'. Maar is dat een gewenste ontwikkeling?
Dirk Schoofs
Dirk Schoofs is freelance journalist voor onder meer DIGIFOTO Pro. Hij heeft meerdere prijzen in de wacht gesleept, waaronder de Nationale Mediaprijs 2006 (België) en Siemens-prijs 2007.
Vorige maand viel het doek voor Skoeps. In april won de ambitieuze stek van PCM Uitgevers en Talpa Media nog een onderscheiding als beste website voor creatieve communicatie.
Na anderhalf jaar besloten de initiatiefnemers omwille van slechte financiële vooruitzichten om de stekker uit te trekken. In de kringen van de persfotografen klonk gejuich over het einde van de site die iedere Nederlander de mogelijkheid bood om met filmpjes en foto’s het nieuws te halen.
Skoeps hanteerde net als Nu.nl (www.nu.nl) (nog steeds) een 50/50 regeling. Dit betekent dat je de eigendomsrechten afstaat maar dat je 50% van de opbrengsten opstrijkt. Je kunt op die manier dus een aardig zakcentje opstrijken.
De maker van de beelden van de vuurwerkramp in Enschede incasseert de volgende 70 jaar, iedere keer dat de beelden worden uitgezonden €700 op zijn bankrekening. De maker van de beelden over de uitbraak van gorilla Bokito verkocht zijn rechten aan de krant voor €1500.
Zelfs ANP (www.anp.nl) accepteert op de fotoredactie regelmatig materiaal van burgerjournalisten. Als zelfs World Press Photo de deur opent voor amateurfoto’s dan lijken de discussies tussen amateur-fotografen en zij die er hun brood mee verdienen slechts naschokken van een media-aardbeving.
Negationisme
Amateurnieuwsbeelden hebben zichzelf bewezen. Het fenomeen als irrelevant en onbetrouwbaar afdoen, is een gevaarlijke vorm van negationisme. Je kunt net zo goed ontkennen dat een tiende van de mensheid met een camera in hun zaktelefoon rondloopt.
Iedereen herinnert zich het beeld van de vermoorde Theo van Gogh genomen door een toevallige voorbijganger. De professionals moesten het doen met het slachtoffer onder doeken. De beelden van de waterhoos bij Texel, de bomaanslagen in Madrid, de aanslagen in de Londense metro, de schrijnende beelden van de Abu Ghraib-gevangenis in Irak.