Iconische foto's zonder onderwerp

Charlotte Lipic 3620

Pavel Maria Smejkal heeft in zijn project 'Fatescapes' historische foto's op een bijzondere manier bewerkt. Door uit iconische beelden alle mensen - en daarmee het onderwerp - weg te halen, ontstaat er een beeld wat door de vele publicaties van de originele foto's nog steeds te herkennen is, maar nu een vreemde uitstraling heeft.

Zoals de foto van Nick Ut met de Vietnamese Kim Phuc die in paniek wegrent van een napalm aanval. Of het bekende beeld uit de zelfde oorlog van Nguyen Ngoc Loan, enkele seconden voor zijn executie gemaakt door Eddie Adams. Maar bijvoorbeeld ook de foto van John Filo van de schietpartij op Kent State University, de gruwelijke foto van Kevin Carter, gemaakt in Sudan, en nog vele anderen heeft Smejkal in 'Fatescapes' opgenomen.

Alle foto's die de visueel kunstenaar heeft gekozen voor de serie hebben als origineel een grote impact gehad. Het photoshoppen van deze beelden, met als doel de essentie eruit te verwijderen, maakt daarom jaren na de gebeurtenissen weer een grote indruk op de kijker.

Povel Maria Smejkal komt uit Tsjechië en interesseert zich vooral in artistieke expressie. In de periode 2000-2010 alleen al heeft hij achttien exposities gehad door heel Europa. 'Fatescapes' is één van zijn nieuwste series en heeft in korte tijd al veel publiciteit ontvangen.