Loopt het water je al in de mond?

Hoogstaande foodphotography: mens en machine komen samen

Christel de Wolff 985

Heb je je wel eens afgevraagd waarom sommige foto’s en video’s van etenswaren er zo geweldig uitzien? Wil je weten hoe de makers dat gedaan krijgen? Bekijk dan eens deze video. Spoiler: er worden nogal wat robots gebruikt op de set!

In sommige vormen van fotografie gaan enorme bedragen om, denk aan mode- en bruidsfotografie. Logisch, want er is nogal wat aangelegen om in dit genre een mooie en tijdloze foto te maken. Maar ook in het fotograferen van etenswaren, foodphotography, kun je versteld staan van de gerekende bedragen voor een foto of video. Maar het fotograferen van eten is toch gewoon een kwestie van de camera richten en afdrukken? Mis!

Video over hoe foodphotography tot stand komt

Kijk maar eens naar onderstaande video die Business Insider plaatste op Twitter.  Steve Giralt vertelt in de video hoe hij technologie toevoegt aan het proces van een traditioneel ‘plaatje’ maken. Dit proces in foodphotography en –video noemt hij Visual Engeneering.  Je ziet dat hij voor zijn foto’s en video’s niet zelden gebruik maakt van geavanceerde robots om de producten te doen bewegen, wat het aantrekkelijker maakt om naar te kijken.

Foodphotography: combinatie van mens en machine

Overigens worden er op de set natuurlijk nog wel mensen gebruikt. Zo zorgt een groot team van stylisten ervoor dat de etenswaren er op hun best uitzien. Food styliste Michelle Gatton laat in de video zien hoe ze de brownies die ze de vorige dag al heeft gebakken door middel van een hittebron en wat gesmolten chocolade, er weer uit laat zien alsof ze super vers zijn. Ook worden er nog steeds mensenhanden gebruikt in de video’s en foto’s. Dit spreekt toch extra tot de verbeelding bij de kijker. Momenten die echter heel precies getimed moeten worden, worden uitgevoerd door robots. Dit omdat deze met precisie kunnen worden geprogrammeerd waardoor ze op de nano-seconde nauwkeurig kunnen zijn. Probeer dat maar eens na te doen…

Loopt het water je al in de mond?

Lees ook: Foodphotography? #foodporn? Zo werd een Haagse fotograaf ineens wereldberoemd

 

Commercials for food products require food stylists, directors, engineers, and chefs to get it done pic.twitter.com/9NKBWrnM4y

— Business Insider (@businessinsider) 3 september 2019

 

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel