Geld verdienen met je foto's
Masterclass
DIGIFOTO Pro Special Edition
De informatie in dit artikel is
deels afkomstig uit de Master-
class-editie. In deze Special
gaan we nog verder in op
fotografie en zakelijkheid. Je
vindt 'm in de kiosk.
Lees meer
Netwerken, presenteren, verkopen
Via sociale netwerken blijf je op de hoogte en zet je je naam in de schijnwerpers. Je bent de eerste die nieuws hoort, krijgt tips en feedback op je werk en met een beetje geluk kom je een potentiële opdrachtgever tegen die op zoek is naar een fotograaf. Om die opdrachtgever je werk te tonen bouw je een online portfolio, dat je vervolgens weer onder de aandacht brengt via sociale netwerken.
Naamsbekendheid
Twitter en Facebook zijn niet voor niks zo groot. Behalve dat je je vrienden op de hoogte kunt houden van wat je uitvoert, zijn het ook handige media om naamsbekendheid te vergaren.
Het voordeel van Twitter is dat mensen je niet als volger hoeven te accepteren. Dat betekent dat je de ‘groten’ in de fotografie kunt volgen en mee kunt doen aan de discussies die zij op het medium voeren. Als je dan iets nuttigs zegt wat geretweetet wordt of goede onderwerpen van een hashtag voorziet, raken je naam en werk bekend bij onbekenden die misschien iets voor je carrière kunnen betekenen.
Word een zakelijke Tweep
Handige Apps
Sociale media
- Tweetdeck
- Snaptu
- Plixi
- TweetPic
- LinkedIn SlideShare
Voor een professionelere aanpak gebruik je LinkedIn. Met dit medium kun je in contact komen met belangrijke mensen in je beroepsgroep en bovendien je c.v. en aanbevelingen plaatsen. Het voordeel van LinkedIn is dat opdrachtgevers jouw profiel ook kunnen raadplegen wanneer ze je op een ander medium voorbij hebben zien komen. Als je dat wilt stimuleren kun je op een ander platform een linkje naar je account plaatsen.
Zorg wel dat je profiel altijd up-to-date is zodat het niet lijkt alsof je al maanden niet hebt gefotografeerd. Met een toepassing als de LinkedIn SlideShare slideshow kun je je werk zichtbaar maken voor anderen. Wil je dat niet op dit platform doen, dan kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om je werk op Flickr of YouTube te zetten.