Fotojournalistiek in beeld #8: Multimedia
Niet alleen in Foam draait het allemaal om multimedia, overal lijkt de aandacht voor het gebruik van meerdere mediavormen aan te zwellen. Zo organiseert het Nederlandse Fotomuseum de driedaagse workshop ‘Multimedia Storytelling for Photographers’ waar fotografen de voordelen en mogelijkheden van multimedia in fotografie worden bijgebracht.
Sinds de Zilveren Camera vorig jaar de Canon Prijs in het leven riep is de opkomst van multimedia niet meer te ontkennen. De award wordt namelijk bij voorkeur toegekend aan een visuele productie die zowel fotojournalistiek als technisch vernieuwend is. De prijs staat niet alleen. Ook de World Press Photo speelt in op de fotojournalistieke omwenteling met de gloednieuwe prijs voor multimediaproducties in visuele journalistiek.
Beeld, beweging, geluid
Multimedia wint duidelijk terrein, maar waar komt die populariteit vandaan? Zijn we het stille beeld zat en toe aan iets nieuws? Of is de nieuwe publicatievorm nog de enige manier voor fotografen om geld in het laatje te brengen? Veel fotografen lijken vooral gegrepen te zijn door alle mogelijkheden die de nieuwe publicatievorm biedt.
Dat is Zach Wise, fotograaf voor de New York Times en het daaraan verbonden magazine, in elk geval wel. Hij combineert veel verschillende media om zijn verhaal te vertellen. Volgens hem is het multimediale tijdperk voor fotografen ingeluid door de videofunctie die op dslr’s verscheen. Dat gaf ons ineens de kans beeld met beweging en geluid te combineren zonder duur apparatuur aan te schaffen, zegt hij. Een kans die de in Foam exposerende fotografen ook met veel enthousiasme aanpakken.
Zach Wise over multimedia