Fotojournalistiek in beeld #2: De Volkskrant
Interview
Frank Schallmaier
Fotoredacteur
fotoredacteur bij de Volkskrant
dagelijks het beste beeld uit.
De media zijn het over een ding allemaal eens: beeld is belangrijk. Zonder mooie, opvallende of heftige beelden zouden kranten waarschijnlijk heel wat minder lezers aan zich binden. Maar hoe belangrijk beeld ook is, wie een willekeurige greep in en krantenaanbod doet zal zien dat de meeste foto’s afkomstig zijn van persbureaus. Een goedkope manier om aan goed beeldmateriaal te komen. Maar is de huisfotograaf dan helemaal verdwenen?
Lariekoek
Frank Schallmaier is fotoredacteur bij de Volkskrant en vindt dat fotografen geen reden hebben tot klagen, althans niet bij de krant waar hij voor werkt. ‘Die klachten zijn lariekoek, wij vinden foto’s juist heel belangrijk. Bij andere kranten zal het vast anders zijn, maar ons budget voor foto’s is de laatste jaren alleen maar verruimd. Fotografen krijgen meer opdrachten en ook de fotoredactie is ondanks bezuinigingen op volle sterkte gebleven.’
Eigen beeld
De Volkskrant wil zich met haar beeldbeleid onderscheiden en dat is terug te zien in hun werkwijze. Nieuwsbeelden komen vaak van persbureaus, maar voor verdiepende reportages maakt de krant gebruik van freelancers, eigen correspondenten of huisfotograaf Raymond Rutting. ‘Alle media roepen dat beeld belangrijk is, maar bijna niemand doet er echt iets mee. Wij willen ons als krant onderscheiden door eigen beeld te leveren. Natuurlijk halen we veel nieuwsfoto’s van persbureaus, maar voor de echte achtergrondstukken hebben we onze eigen fotografen.’
Optimisme?
Het gesprek met Schallmaier is hoopgevend; kennelijk zijn er nog kranten die wel degelijk aandacht besteden aan verdiepende artikelen en goed beeld. Voor De Volkskrant is de fotojournalistiek dus allesbehalve dood. Maar er zijn meer kranten. Morgen onderwerpen we een fotoredacteur van NRC Handelsblad aan een paar kritische vragen.