Flickr blijft achter bij Facebook
Flickr blijft achter bij Facebook, dat blijkt uit de cijfers van comStore die de New York Times gepubliceerd heeft. Moederbedrijf Yahoo zou zich niet genoeg inzetten om het platform gezond te houden terwijl Facebook ondertussen een groeispurt maakt.
Flickr werd opgericht door Stewart Butterfield en zijn toenmalige vrouw Caterina Fake. Toen de site een jaar in de lucht was, verkochten ze het voor 35 miljoen dollar aan Yahoo. Hoe bekend Flickr inmiddels ook is, het verkeer op de site begint te krimpen, blijkens de resultaten van comStore. In de Verenigde Staten was het aantal bezoekers in december 21,3 miljoen: een daling van 16 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit terwijl het gebruikersaantal van de fotofuncties op Facebook in dezelfde periode met 92 procent groeide tot 123,9 miljoen.
Aandachtstekort
De New York Times stelt de aandacht van moederbedrijf Yahoo aan Flickr ter discussie. In een reactie meldt de directeur van Yahoo dat ze juist erg betrokken zijn met het medium. Facebook is dan ook een gewaagde concurrent; in september begon het platform nog met het testen van een upgrade die het mogelijk maakt om afbeeldingen met een hogere resolutie te uploaden. Ook presenteerde het nieuwe mogelijkheden zoals ‘taggen’ en het presenteren van je foto’s in een diavoorstelling. Daar komt bij dat Facebook een medium is waar veel gebruikers dagelijks naar terugkeren, bij Flickr was dat nooit een uitgangspunt.