Drie nieuwe tentoonstellingen in Nederlands Fotomuseum

Redactie DIGIFOTO Pro
Het Nederlands Fotomuseum begint het nieuwe jaar eigenlijk pas op zaterdag 22 januari. Die zaterdag openen officieel drie nieuwe tentoonstellingen in het museum. De onderwerpen lopen uiteen van radicalisme tot visuele poëzie.

Op zaterdag 22 januari worden drie nieuwe tentoonstellingen geopend in aanwezigheid van onder andere Burgemeester Aboutaleb, de Spaanse fotograaf Chema Madoz en rapper Manu van Kersbergen. 'Ars Combinatoria' van Chema Madoz en 'Fotograaf in Rotterdam' van Andor von Barsy zijn al vanaf 15 januari te bewonderen, maar worden op 22 januari officieel geopend. De tentoonstelling 'Angry' opent echt pas op zaterdag en bestaat naast de tentoonstelling uit een interactieve website, educatieve modules en een gevarieerd programma van debatten, films en lezingen.

Foto © Thomas Roebers

Angry

De tentoonstelling Angryin het Nederlands Fotomuseum kijkt naar radicalisering onder jongeren en zoekt naar antwoorden op deze vragen vanuit drie perspectieven: kunstenaars, de media en jongeren zelf. Met een grote verscheidenheid aan fotoprojecten, videowerken, mediaverslagen, interviews en werk van jongeren zelf is Angry een rijke tentoonstelling over een -in deze tijden van polarisatie- zeer actueel onderwerp dat ons allemaal aangaat. Angry laat zien dat radicalisering van jongeren van alle culturen en alle tijden is. De tentoonstelling veroordeelt en bekritiseert geen enkele positie, maar onderzoekt en bevraagt het ontstaan en de consequenties van het radicaal zijn. 

Foto © Chema Madoz

Ars Combinatoria

De Spaanse fotograaf Chema Madoz (1958) is een ware meester van de visuele poëzie. Uiterst scherpzinnig en met veel gevoel voor humor weet hij in zijn foto’s een verwarrende en soms surrealistische wereld neer te zetten. In zijn foto’s gaan objecten de meest ongewone combinaties aan, zo wordt een parelketting een strop en een putdeksel een afdruiprek. De foto’s van Madoz zijn absoluut enig in hun soort en gaan over kijken, bewust kijken. Zijn werk is internationaal zeer gewaardeerd en is opgenomen in meerdere internationale collecties. Het Nederlands Fotomuseum presenteert nu voor het eerst het werk van deze Spaanse fotograaf in Nederland. De overzichtstentoonstelling bevat ruim zeventig originele zwart-wit afdrukken.

Foto © Andor von Barsy

Fotograaf in Rotterdam

Een tentoonstelling met ruim honderd vintage foto’s van Rotterdam uit de late jaren twintig van de hand van de Hongaarse cameraman Andor von Barsy (1899–1965). We zien moderne constructies en havenactiviteiten op en rond een overvolle Maas. Von Barsy legde het niet alleen allemaal vast in zijn bekende en nu gerestaureerde film De Stad die Nooit Rust (1928), maar ook met zijn fotocamera. Zijn dynamische foto’s zijn met hun spannende lijnenspel soms bijna abstract en meten zich met werk van internationaal gerenommeerde fotografen van de Nieuwe Zakelijkheid. De foto’s zijn recent gevonden in het archief van Stichting Havenbelangen, dat zich in het Gemeentearchief Rotterdam bevindt. De foto’s van Andor von Barsy geven een eigen kijk op de moderne stad Rotterdam van vóór WO II.

Terwijl de tentoonstellingen 'Ars Combinatoria' en 'Fotograaf in Rotterdam' lopen tot 3 april 2011, stopt 'Angry' pas op 13 juni.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie