DIGIFOTO Pro Ambassadeur Yong Lei van Barlingen | Mijn eerste groeps expositie

DIGIFOTO Pro Ambassadeur Yong Lei van Barlingen | Mijn eerste groeps expositie

Redactie DIGIFOTO Pro 255

Mijn allereerste deelname aan een expositie is een feit! Dankzij Artquake, een creatief en cultureel jongerenplatform, kreeg ik de kans om mijn kunst voor het eerst publiekelijk te presenteren. Dit avontuur, vol met hoogte- en leerpunten, gaf me een onvergetelijk inzicht in de wereld van kunst en exposities. Hier deel ik mijn reis, van de uitnodiging tot de uiteindelijke tentoonstelling, en de impact die het op mij had.

Tekst: Yong Lei van Barlingen, Ambassadeur DIGIFOTO Pro

Het avontuur begon met een bericht van Eline Groot, een van de drijvende krachten achter Artquake. Ze vroeg of ik wilde deelnemen aan hun groepsexpositie. Artquake, een platform dat jonge kunstenaars ondersteunt en een podium biedt voor talentontwikkeling, organiseerde een expositie om jong creatief talent te tonen. 

Het ontvangen van deze uitnodiging was zowel eervol als opwindend. Artquake richt zich op het bevorderen van jongerenkunst en biedt een platform voor optredens, exposities, events, workshops, masterclasses, coaching en promotie. Voor mij betekende het een kans om mijn werk in een professionele setting te tonen en een stap te zetten in de kunstwereld. 

De weg naar de expositie was gevuld met voorbereidingen die zowel uitdagend als leerzaam waren. Elk detail, van kunstwerkselectie tot logistiek, speelde een cruciale rol in het succes van mijn presentatie. 

De selectie van de kunstwerken die ik wilde tentoonstellen, was een van de meest intense fasen van de voorbereidingen. Deze keuze was niet eenvoudig en vroeg om zorgvuldige overweging en planning. Het liefst had ik alles laten zien, maar dat was niet haalbaar. Ik koos ervoor om honden met een gelijksoortige afwijking bij elkaar te doen. Zo waren er een aantal foto’s van honden die een oog miste, een been en een huidaandoening.

  

Het kiezen van de juiste lijsten en passe-partouts was essentieel voor de presentatie van mijn werken. De lijst en passe-partout kunnen de esthetiek van een kunstwerk versterken of juist afleiden. Daarom besteedde ik veel aandacht aan het selecteren van kleuren, materialen en stijlen die complementair waren aan de kunstwerken. Een goed gekozen lijst bracht de kleuren en details van het kunstwerk naar voren en zorgde voor een professionele uitstraling. Deze stap bleek cruciaal om mijn werken op hun best te presenteren en de gewenste impact op de kijkers te bereiken. Ik koos voor zwart, omdat de kleuren van de foto’s nog beter naar buiten zouden springen! Ik had ook gekeken naar wit, maar de kleuren zagen er in mijn ogen wat vlak uit.

Daarnaast was het belangrijk om ervoor te zorgen dat elk werk in perfecte staat was voor transport en presentatie. Dit hield in dat ik elk kunstwerk inspecteerde op eventuele schade of slijtage en indien nodig restauraties uitvoerde. Het beschermen van de werken tijdens het transport was ook een prioriteit. Ik gebruikte beschermende materialen en technieken om ervoor te zorgen dat mijn werken veilig en onbeschadigd op de expositielocatie aankwamen. Elk kunstwerk werd individueel verpakt om ervoor te zorgen dat het veilig en onbeschadigd werd vervoerd. Ik maakte gebruik van de doos en verpakkingen waarin de fotolijsten werden geleverd. Zo was ik een stukje milieubewust bezig en ik wist niet in welke winkel ik moest zijn om dit soort dingen aan te schaffen. Weer een leerpuntje voor de volgende keer. Op tijd research doen voor transportmateriaal!  

Bij de installatie van mijn werken in de expositieruimte moest ik samenwerken met het expositieteam van Artquake. Dit omvatte het ophangen van mijn werken op een manier die mijn boodschap het beste uitdrukte. De plaatsing van elk werk was belangrijk om ervoor te zorgen dat het in harmonie was en het een geheel was, dat de aandacht van het publiek trok. We besteedden ook aandacht aan de verlichting om de werken goed uit te lichten en schaduwen te minimaliseren. Ik had expres gekozen voor een plek waar ik geen last zou hebben van het zonlicht en daardoor geen harde schaduwen op de foto’s te zien zou zijn. 

Het maken van informatieve labels voor elk werk was een andere belangrijke stap. Deze etiketten bevatten details zoals de titel van het werk, het gebruikte medium, en mijn naam. Deze informatie hielp bezoekers om meer te weten te komen over elk kunstwerk en maakte het mogelijk om mijn verhaal te delen. Het zorgde ook voor een professionele uitstraling en gaf context aan mijn werken. 

Naast het artistieke aspect moest ik ook nadenken over commerciële factoren. Dit omvatte prijsbepaling en verkoopstrategieën, die belangrijk waren om mijn werk toegankelijk te maken voor potentiële kopers. Alle andere kunstenaars hadden zijn of haar werk te koop staan. Zelf vond ik dit erg lastig, omdat mijn doeleinde niets met verkopen te maken had. Ik wilde voornamelijk met mijn project honden met een beperking en/of afwijking graag in de spotlight zetten en laten zien hoe het leven voor hun is. 

De opening van de expositie was groot aangepakt. De ruimte stroomde vol met bezoekers die elk kunstwerk aandachtig bekeken en de Wethouder van Dijk en Waard deed een woordje tijdens de opening. Het was inspirerend om te horen hoe mijn foto’s verschillende emoties en interpretaties opriepen bij de bezoekers. Dit gaf me nieuwe inzichten in hoe mijn werk wordt waargenomen en gewaardeerd. 

Een van de hoogtepunten van de dag was de interactie met de bezoekers. Ik kreeg de kans om met hen te praten over mijn werk, mijn inspiratie en het creatieve proces. Deze gesprekken waren zowel leerzaam als bemoedigend. Daarbij is er een leuke samenwerking met Sharon Eijlers, een hondenmassage-therapeut. Zij biedt behandelingen aan voor honden met artrose.

De expositie bood ook de kans om andere jonge kunstenaars te ontmoeten. Dit was een waardevolle gelegenheid om ideeën uit te wisselen, feedback te krijgen en te leren van de ervaringen van anderen. Het voelde als een gemeenschap van gelijkgestemden waarin creativiteit en gezelligheid centraal stonden. 

Ik leerde veel van de gesprekken met andere kunstenaars over hun technieken, uitdagingen en successen. Maar ook waar hun inspiratie vandaan kwam. 

Deze ervaring heeft mijn interesse voor kunst verdiept en mij het zelfvertrouwen gegeven om mijn artistieke carrière verder te verkennen. Het heeft me laten zien dat mijn werk een plaats heeft in de kunstwereld en dat ik, ondanks de uitdagingen, kan bijdragen aan deze creatieve gemeenschap. Het samenwerken met Artquake en de steun die ik kreeg van hun team, speelde een cruciale rol in deze reis. Het platform bood me niet alleen een podium maar ook de begeleiding en middelen die nodig waren om mijn werk op een professionele manier te presenteren. 

Mijn eerste deelname aan een expositie, mogelijk gemaakt door Artquake, was een onvergetelijke ervaring die me heeft verrijkt en geïnspireerd. Het heeft mijn zelfvertrouwen versterkt, mijn netwerken uitgebreid en me waardevolle lessen geleerd over de wereld van kunst en exposities. Deze ervaring zal een blijvende invloed hebben op mijn artistieke reis en ik ben dankbaar voor de kans die Artquake me heeft geboden om mijn werk met de wereld te delen. Het succes van de expositie gaf mij een enorme boost in zelfvertrouwen. Het besef dat mijn werk werd gewaardeerd door anderen, was een extra bevestiging dat ik goed op weg ben. Met als kers op de taart nog een keer exposeren met Artquake! Deze keer in de bibliotheek Kennemerwaard locatie Heerhugowaard Centrum!

 

Wil je meer zien van Yong Lei van Barlingen? Neem een kijkje op haar website yonglei.nl of volg de fotografe op instagram via @yonglei.nl om op de hoogte te blijven van haar werk!

 

afbeelding van noah_181695

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie