Die Welt ist schön: een fotografisch keerpunt

Die Welt ist schön: een fotografisch keerpunt

Redactie DIGIFOTO Pro

Het nummer What a wonderful world, de documentaire(s) Planet Earth of de vele reisprogramma's op de Nederlandse TV... Allemaal brengen ze een ode aan 'de wereld'. En dat gebeurd dan ook in elke kunstvorm - ook fotografie. Sterker nog, misschien wel het beste voorbeeld hiervan is al bijna een eeuw oud. Of nou ja, of het echt een ode brengt...

Die Welt ist schön (The World Is Beautiful in het Engels) is een fotografisch meesterwerk uit 1928, gemaakt door de Duitse fotograaf Albert Renger‑Patzsch. Het boek geldt als een van de belangrijkste fotoboeken uit de eerste helft van de twintigste eeuw en een iconisch voorbeeld van de fotografische stroming Neue Sachlichkeit (Nieuwe Zakelijkheid). De uitgave hielp de fotografie te vestigen als een autonoom artistiek medium, los van de romantiek van de schilderkunst en de beeldvorming van schilderachtige esthetiek.

Wat Die Welt ist schön zo belangrijk maakt

Toen Die Welt ist schön verscheen, was fotografie nog volop in ontwikkeling als zelfstandig kunst‑ en communicatiemiddel. Renger‑Patzsch presenteerde in dit boek een selectie van honderd foto’s waarin hij natuur, industriële vormen, objecten en architectuur met kristalheldere scherpte en een klinische precisie weergaf. Zijn benadering was principieel: niet simplistisch mooi, maar zuiver en objectief, met aandacht voor structuur, materiaal, vorm en licht op zichzelf.

De titel van het boek (De wereld is mooi) was oorspronkelijk niet Renger‑Patzsch’s eigen keuze; hij wilde het liever Die Dinge (‘De dingen’) noemen om de nadruk te leggen op de intrinsieke waarde van het fotografische beeld. Desondanks kreeg de uitgave die titel en werd het in brede kring gezien als een verankering van fotografie als autonome visuele taal.

Het werk past binnen de Nieuwe Zakelijkheid, een stroming die reageerde op het expressionisme en pleitte voor helderheid, soberheid en directe observatie. In Die Welt ist schön zie je die principes in praktijk: de beelden tonen zowel het organische als het door de mens gemaakte met dezelfde nadruk op detail en vorm, waardoor het boek een visuele encyclopedie van objectieve waarneming werd.

De impact op de fotografiegeschiedenis

Die Welt ist schön werd internationaal erkend als een van de vroege canonieke fotoboeken die de loop van de moderne fotografie beïnvloedde. De precieze, directe stijl van Renger‑Patzsch inspireerde generaties fotografen en critici om voorbij romantische of impressionistische visies te kijken en de mogelijkheden van de camera als instrument te verkennen. Het boek liet zien dat fotografie niet alleen een techniek is om momenten vast te leggen, maar een autonome kunstvorm die de realiteit kan tonen zoals die is, met al zijn texturen en structuren.

Tegelijkertijd riep de uitgave debat op: tijdgenoten zoals de filosoof Walter Benjamin en de schrijver Bertolt Brecht bekritiseerden het werk juist omdat het volgens hen sociale contexten en kritische perspectieven negeerde door schoonheid te vieren zonder maatschappelijke narratieven. Deze discussie onderstreept hoe Die Welt ist schön niet alleen artistiek maar ook conceptueel relevant werd binnen bredere debatten over fotografie en beeldvorming.

Waarom je Die Welt ist schön nog steeds zou moeten lezen

Voor de gevorderde fotograaf en de liefhebber van fotoboeken is Die Welt ist schön essentieel om te begrijpen hoe fotografie zich heeft ontwikkeld van een ambacht naar een autonome kunstvorm. Het werk staat niet alleen voor de zuiverheid van visuele observatie, maar ook voor de ontmoeting van fotografie met moderne esthetiek: een vorm van kijken die niet verbeeldt wat mooi zou moeten zijn, maar toont wat echt is.

In een tijd waarin conceptuele fotografie en visuele narratieven domineren, herinnert Die Welt ist schön ons aan de kracht van directe, objectieve waarneming en de rol van het fotoboek als medium dat niet alleen beelden verzamelt, maar een visie vormt op de wereld.

afbeelding van persberichten_179864

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie