Review: Canon PowerShot G7 X Mark II

Review: Canon PowerShot G7 X Mark II

Nadja Geskus 5260
De in november 2014 uitgebrachte PowerShot G7 X van Canon heeft een nieuwe versie gekregen. De compactcamera is de eerste camera van Canon die voorzien is van een DIGIC 7-processor. In deze recensie bespreken we de verbeteringen en prestaties van de G7 X Mark II.

De metalen behuizing voelt enigszins zwaar en stevig aan. Het gewicht van de camera is goed verdeeld en aan de voorkant zit een subtiele grip, waardoor het gemakkelijk is om met één hand foto’s te maken. Ook de knoppen geven een goede indruk. Ze geven iets weerstand waardoor je niet te snel verder gaat, maar het geheel werkt wel erg soepel. Het touchscreen lcd-scherm, indien uitgeklapt, geeft een solide indruk. Het uitklappen gaat soepel en het lcd-scherm blijft goed in de positie staan waarin je hem brengt. Opvallend is dat het lcd-scherm 45º naar beneden kantelt, maar ook verder opengeklapt kan worden, waardoor het scherm geheel naar boven kantelt, zodat het scherm van de voorkant zichtbaar is. Het beeld op het lcd-scherm draait hierbij mee, zodat je bijvoorbeeld bij het maken van een selfie, geen omgedraaid beeld hebt.

DIGIC 7-processor

Het middelpunt van de camera is de DIGIC 7-processor. Deze geeft hoge AF-snelheden en geeft de mogelijkheid tot 8 fps RAW-reeksopnamen. Alles verloopt erg soepel. Wel had de G7 X Mark II op enig moment moeite om de foto’s terug te bekijken op het lcd-scherm. De foto’s moesten erg lang laden voordat ze konden worden getoond. Na het opnieuw opstarten van de camera was dit probleem weg. Vergeleken met de DIGIC 6-processor in de originele G7 X, kan de Mark II 14 maal zoveel informatie verwerken. Wat erg goed werkt, is de Dual Sensing IS-technologie. Trillingen worden hierdoor erg verminderd. Met filmen is dit erg goed te merken, de beelden zien er erg steady uit. De G7 X was erg populair bij filmers die posten op Youtube en Facebook, dus deze verbeteringen zijn van groot belang voor de doelgroep.

Timelapse

Een leuke optie is de timelapse-mogelijkheid. De functie is erg gemakkelijk in te stellen via het touchscreen-menu. De beelden, in full HD, zien er goed uit en handig is dat de camera de beelden direct tot een filmpje produceert, dat direct terug te kijken is.

Kwaliteit

Meestal verliest een compactcamera goed wat kwaliteit als je inzoomt. Opvallend bij de G7 X Mark II is dat zelfs bij erg veel inzoomen de kwaliteit nog erg goed blijft. Ook de kwaliteit bij close-ups is erg goed en het is makkelijk om mooie beelden te maken met weinig scherptediepte.

Canon heeft met de G7 X Mark II een zeer interessante compactcamera op de markt gezet. De kleine camera is gemakkelijk te bedienen en heeft een goede grip. Het uitklapbare lcd-scherm zorgt ervoor dat je gemakkelijk foto’s kunt maken vanaf verschillende hoeken, inclusief een goede selfie. Het terugkijken van foto’s op de display verloopt niet altijd even soepel, maar al met al is het een prima compactcamera die kwalitatief goede foto’s levert.

Beeldkwaliteit      4
Bediening             5
Snelheid               4