Mijke Bos: Oer-Hollandse portretten, maar dan anders
“Ik heb veel gereisd en een aantal jaar in het buitenland gewoond, onder meer in Honduras en Kenia”, begint Mijke Bos. “Terug in Nederland kostte het mij moeite om weer mijn plek te vinden, me hier thuis te voelen. Ik vroeg mezelf af: hoe gaan mensen met een buitenlandse achtergrond hiermee om?
Suki, een Chinese vriendin van mij uit Winsum, vertelde me dat zij zich zo comfortabel voelt in ons land. Zij was dan ook de aanleiding om een portrettenserie te maken. Haar wilde ik fotograferen.”
Om meer antwoorden op haar vragen te vinden, zocht de fotografe verschillende mensen op in haar eigen omgeving met een buitenlandse achtergrond.
"Ik ben met personen die uiteenlopende etnische achtergronden hebben en in Friesland en Groningen wonen, gaan praten over cultuur en identiteit. Het viel me op dat grenzen vervagen. Sommige voelen zich in hun eigen vaderland juist een wildvreemde.”
Zonder etiket
Het resultaat van Mijke's zoektocht is de uitdagende fotoserie 'Moi', waar ze acht Hollanders van buitenlandse komaf met historische, Nederlandse hoofddeksels op, presenteert. “Ik heb er bewust voor gekozen om de geportretteerden met ontbloot bovenlijf in een geïsoleerde omgeving vast te leggen. Zonder traditionele kleding en achtergrond krijgen ze geen etiket opgeplakt. Het gaat er niet om waar iemand vandaan komt, maar wie hij of zij is.
Vergeet de huidskleur, taal en achtergronden, maar kijk naar hun blik, die hun gevoel weerspiegelt. Deze mensen zijn Nederlanders in hart en nieren. Het traditionele folklorehoofdkapje symboliseert de Nederlandse waarden en normen die we allemaal met elkaar delen.”
Sober
De traditionele portretten van Mijke Bos hebben veel weg van de sobere, oer-Hollandse portretschilderijen van Rembrandt. Zoals de Hollandse meester, al bijna vierhonderd jaar geleden, met zijn portretten een scherp beeld wist te schetsen van de Nederlandse samenleving, geeft Mijke Bos met haar foto's, Nederland anno 2010 een gezicht.
Mijke Bos exposeert haar foto's van 15-22 september in een glazen container voor het Centraal Station in Leeuwarden, als onderdeel van het Internationale Fotofestival Noorderlicht. De doorzichtige expositieruimte symboliseert openheid en ruimte voor verandering. Daarna is de fotoserie tot en met 31 oktober te zien in de openbare bibliotheek in Leeuwarden.
Foto's © Mijke Bos