Eddie Keogh over de Canon EF 70-200 f/2.8 IS III USM

Canon-ambassadeur Eddie Keogh over de schoonheid van sportfotografie

Christel de Wolff 1938
Sportfotografie is opwindend snel, uitdagend en competitief. Eddie Keogh, Canon-ambassadeur en professioneel sportfotograaf waaronder voor het nationale voetbalelftal van Engeland ondervindt dit dagelijks aan de lijve.

'Zoals veel van de sportprofessionals die ik fotografeer, heb ik vaak een fractie van een seconde om de winnende foto te maken,' zegt Canon-ambassadeur Eddie Keogh. 'Het is niet gemakkelijk, ik wil foto's maken die de nationale kranten halen. Maar de concurrentie in de industrie is nog nooit zo groot geweest als nu. Bij professionele voetbalwedstrijden ben ik vaak een van de 50 of meer fotografen aan de zijlijn in de hoop dé foto te maken. Het verschil tussen de opname die een 'vlucht' maakt in de media en de foto die dat niet doet, kan een kwestie van milliseconden zijn.'

'Net zoals sporters de grenzen van de sportwetenschap verleggen om hun voordeel te doen, streven fotografen naar hetzelfde voordeel door zichzelf uit te dagen hun kit te gebruiken, zowel technisch als creatief. Het is niet alleen de aanwezigheid van andere fotografen van concurrerende persbureaus die sportfotografie zo uitdagend maakt. Oncontroleerbare factoren zoals weer, belichting, je positie op het veld kunnen een enorme impact hebben op de kwaliteit van je afbeeldingen. Het maakt niet uit in welke sport of omstandigheden ik werk, er is iets waar ik naar op zoek als ik selecteer wat er in mijn tas zit - en dat is betrouwbaarheid. Als mijn kit betrouwbaar is, heb ik er vertrouwen in dat ik de foto kan maken die ik nodig heb. Voor de meeste sportevenementen die ik fotografeer, werk ik meestal met twee of drie camera's, allemaal met verschillende objectieven bevestigd, waardoor ik reactief en responsief kan schakelen op verschillende incidenten die zich tijdens een wedstrijd kunnen voordoen. Als een tackle bijvoorbeeld dicht bij mijn positie gebeurt, gebruik ik een 70-200 mm-lens, maar om een ​​incident-mid-pitch te vangen, zou ik een Canon EOS 1DX Mark II-camera met een 400 mm-lens gebruiken, zodat ik een close-up kan maken shot van hun gezichtsuitdrukkingen.'

Wat zit er in de cameratas van Eddie Keogh?

'Zonder meer de Canon EF 70-200 f/2.8 IS III USM, er was een tijd dat fotografen die snel bewegende onderwerpen fotograferen niet verwachtten dat ze meerdere frames in beeld zouden krijgen; nieuwe objectieven zoals deze veranderen het spel. De 70-200mm stelt snel scherp en houdt het beeld ook langer vast. Fluorescerende veldverlichting tijdens wedstrijden een uitdaging zijn. Deze lens, dankzij de ASC-lenscoating, vermindert lichtfakkels in mijn afbeeldingen die van invloed zijn op de kwaliteit. Deze geavanceerde functies, in vergelijking met zijn voorganger, verbeteren mijn vermogen om die winnende foto te maken en voor een professional als ikzelf, dat is onbetaalbaar.'

Tips van sportfotograaf Eddie Keogh

Natuurlijk is dit artikel niet af, zonder wat tips van de getalenteerde sportfotograaf zelf! 

1. Zorg voor de juiste instellingen
Veel sportfotografen zijn van mening dat ze high-profile sportevenementen moeten bijwonen en naar exotische plaatsen moeten reizen om interessante en geweldige foto's te maken - jij niet. Ondanks dat ik de Olympische Spelen, Wimbledon en Wereldbekerfinale heb bijgewoond, zijn enkele van de beste foto's die ik heb gemaakt tijdens zondagcompetities in mijn plaatselijke park geweest. Om geweldige foto's te maken, staat houding centraal. Je moet zo vaak als je kunt op stap gaan. Als fotografie niet je full-time baan is maar je wilt verbeteren, dan moet je de avonden en de weekeindes gebruiken om je vaardigheden en portfolio uit te bouwen.

2. Get low!
Als je me niet onmiddellijk kunt zien aan de zijkant van een sportevenement, kijk dan naar beneden - ik ben waarschijnlijk gehurkt of plat op mijn buik! Hoe lager je op de grond komt, hoe beter het gevoel van drama. Dit geldt voor bijna elke sport, omdat je bij deze hoek kunt zien dat de voeten van de atleet van de grond zijn, wat een gevoel van beweging en snelheid uitbeeldt. Het kan een beetje vreemd aanvoelen, maar de volgende keer dat je een sport fotografeert, lig je op het veld, de zaal of de baan en je zult zien dat alles er dramatischer uitziet.

3. Maak je klaar
Als sportfotograaf zijn er enkele factoren die je niet onder controle hebt op de speeldag, zoals het weer, de belichting of zelfs de plek die je aan de zijkant van het veld hebt toegewezen. Maar er zijn verschillende dingen waar je je op kunt voorbereiden om de best mogelijke foto's te maken op deze dag. Heb je al je batterijen opgeladen? Heb je je natweerkleding ingepakt? Heb je iets nodig om op te zitten? Zorg ervoor dat je de juiste set hebt ingepakt om te kunnen omgaan met de omstandigheden waar je mee te maken hebt, is een goede plek om te beginnen! Als je bijvoorbeeld weet dat je 's avonds een voetbalwedstrijd fotografeert waarbij er geen natuurlijk licht is, is het handig om een ​​lens met een ASC-lenscoating in te pakken, omdat het lichtkegels vermindert die invloed kunnen hebben op de scherpte van een opname en verbetert daarom de algehele kwaliteit van je foto's.

Bovendien is het een goed idee om meerdere camera's met verschillende objectieven te gebruiken. Door dit te doen verminder je het missen van een shot tijdens het verwisselen van lenzen. Ik neem bijvoorbeeld twee of drie camera's mee naar een wedstrijd, allemaal met verschillende objectieven. Hierdoor kan ik vloeiend schakelen van een 70-200mm-objectief (perfect voor het fotograferen van zoiets als een tackle die dicht bij me plaatsvindt) naar een 400mm-lens (voor wanneer er activiteiten plaatsvinden mid-pitch waar ik verder vandaan ben).

Meer foto's van Canon-ambassadeur en professioneel sportfotograaf Eddie Keogh vind je op zijn website.

Wat vinden wij van de Canon EF 70-200 f/2.8 IS III USM ?

Remco Stunnenberg ging aan de slag met de Canon EF 70-200 f/2.8 IS III USM samen met de f/4 variant en Dre de Man testte de objectieven uitvoerig in zijn lab. De bevindingen en conclusies lees je in DIGIFOTO Pro 4.2018. Je kunt deze en andere edities gemakkelijk nabestellen in onze webshop.

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel