Je werkt in je bedrijf of je werkt aan je bedrijf

Als professioneel fotograaf is goede marketing noodzakelijk

Remco Stunnenberg 519 0
Steeds meer fotografen maken van hun hobby hun werk. Met andere woorden: van hobbyfotograaf naar een leven als fulltime, professioneel fotograaf.

Echter, om op te vallen op deze groeiende markt, is het zaak dat je buiten de kaders denkt. Wie het platgetreden pad blijft bewandelen, zal er waarschijnlijk niet komen. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

De stap naar fulltime, professioneel fotograaf

Want hoe doe je dat? En wat kost het wel niet? Ben jij van plan om dit jaar de stap te maken naar fulltime fotograaf of heb je die stap recent gemaakt en wil je graag antwoorden op deze en andere vragen, kijk dan zeker naar de bijgevoegde video.

Professioneel fotograaf? Goede marketing is noodzaak

Want leuk of niet, goede marketing is echt noodzakelijk voor wie het wil maken als professioneel fotograaf. Want natuurlijk maak je liever foto's, maar daarnaast zul je echt een substantieel deel van je tijd vrij moeten maken voor marketing gerelateerde werkzaamheden. Anders gesteld, je werkt in je bedrijf of je werkt aan je bedrijf. Als je er in werkt en alleen maar voor jezelf aan het fotograferen bent met het idee dat opdrachtgevers dan vanzelf wel komen, heeft jouw bedrijf waarschijnlijk weinig toekomst. Wie heel goed kan fotograferen en daarnaast ook aan zijn bedrijf werkt én zich verdiept in zaken als ondernemerschap en marketing, kan een mooi bedrijf neerzetten.

Het is daarom zeker de moeite waard om je te verdiepen in dat wat andere succesvolle creatievelingen hebben gedaan om zichzelf in de markt te zetten. In de bijgesloten video zie je een inspirerend gesprek met Johnny Earle van kledingmerk Johnny Cupcakes. Hij vertelt hoe hij niet-traditionele marketingstrategieën met groot succes gebruikt. Laat je inspireren.

Professioneel fotograaf Marsel van Oosten

Wil je nog meer inspiratie? Lees dan ook eens het interview dat wij recent hadden met Wildlife Photographer of the Year 2018 Marsel van Oosten. Na 15 jaar actief te zijn geweest in de reclamewereld als art-director gooide Marsel ruim tien jaar geleden het roer om. Hij volgde zijn hart en werd professioneel fotograaf. 'Ik heb een bevoorrechte positie. Maar dat is me niet komen aanwaaien.'

Lees hier het hele verhaal met Marsel.

Lees ook: Videografie: voorkom valkuilen

 

 

 

 

afbeelding van Remco Stunnenberg

Remco Stunnenberg | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Remco