9hundred9ty9: het gevolg van een iPhone-verslaving
Interview
Jan Ferwerda
9hundred9ty9
Apparatuur:
iPhone - Hipstamatic app
Prijs: €199,-
Aantal pagina's: 80
Uitgeverij: Onderbeelden
ISBN: 978-90-816857-1-9
Wat te doen als je een applicatie download en hier vervolgens niet meer vanaf kan blijven? Om ons het antwoord hierop te geven zet Jan Ferwerda snel zijn auto aan de kant en brandt vervolgens enthousiast los. 'Ik wilde een project voor langere tijd. Nadat ik verslaafd was geraakt aan de Hipstamatic app leek het me een mooi idee om mijn werk hiervan te verzamelen in een boek.' Vanaf het begin stond vast dat de fotograaf op 9hundred9ty9 [A Different Set Of Eye Changes The Whole Picture] geen winst wilde maken en dus koos hij ervoor om de gehele opbrengst ervan te doneren aan een goed doel: 'Stichting Ateliers en galerie Leonardo da Vinci', vertelt de fotograaf in een ademloze zin.
De combinatie
'Ik had al langere tijd een iPhone, maar fotografeerde er nooit mee en kwam per toeval een artikel over Hipstamatic tegen op internet.' De toen pas één week oude app verandert je telefoon in een camera met veel verschillende effecten. De app biedt de mogelijkheid om een eigen samenstelling te maken tussen lens en film. Ferwerda koos voor de John S lens in combinatie met de Kodot XGrizzled film, waardoor de foto's een analoog effect krijgen.
Somber, rauwig met door kleur af en toe een sprankeling hoop, dat gevoel bekruipt je bij het zien van de foto's. 'Juist door het zware analoge effect van deze combinatie heb ik gekozen om hier een jaar lang mee te fotograferen.'
Jan Ferwerda © Most Stories Have A Red Line
Het effect
De onderwerpen van de foto's in het boek zijn door dit effect moeilijk te herkennen. Regelmatig zoemt Jan zo ver in dat de voorwerpen geheel ondefinieerbaar zijn. Nabewerken met deze combinatie is volgens de fotograaf minder eenvoudig en niet nodig. In het boek is dat duidelijk te zien; alle foto's hebben een en dezelfde bewerking gehad, die van de Hipstamatic zelf. De foto's, die vele onderwerpen beslaan, stralen hierdoor hetzelfde gevoel uit. Het doel van de fotograaf was ook om er verder niets meer mee te doen: 'Door het bewerkingseffect is het moeilijk om een foto aan te passen. Dit vind ik eigenlijk wel leuk, een foto is het direct wel of niet. Daarnaast maak je van bagger toch nooit slagroom', voegt de fotograaf er schaterend aan toe.
Jan Ferwerda © Stress no More