Op de beurs

Zo haal je als professioneel fotograaf het meest uit een beurs

Redactie DIGIFO... 933 0
Een vak- of handelsbeurs is een optie voor fotografen om in contact te komen met potentiële klanten. Met deze tips haal je het meeste uit deze kans om je netwerk uit te breiden.

Als fotograaf ga je uiteraard naar fotografiebeurzen, waar je je ongetwijfeld helemaal thuis voelt tussen alle andere gearheads en merken uit het vakgebied. Maar heb je wel eens overwogen naar een ander soort handelsbeurs te gaan als professioneel fotograaf? Bestaat je professionele netwerk alleen maar uit andere fotografen en merken uit de fotografiewereld, dan zal je niet overspoeld worden met klussen. De fotograaf moet zich kenbaar maken aan de buitenwereld, en de zakelijke markt is een uitstekende plek om jezelf te laten zien.

Maak een planning

Om een vakbeurs optimaal te benutten en je professionele positie te versterken, is het essentieel om van tevoren een planning te maken. Kijk van tevoren op de plattegrond van het event en noteer welke stands je zeker wilt bezoeken en met welke mensen of bedrijven je wilt spreken. Zo'n planning hoeft tot in de puntjes nauwkeurig te zijn, en die zal er voor iedereen anders uitzien. Zorg dat je van tevoren een beeld hebt welke partijen van belang zijn voor jou, en ga daar als eerste langs. Zo voorkom je dat je doelloos rondloopt en niemand aanspreekt, of je juist bij een heel gezellige stand rond blijft hangen om iemand de oren van het hoofd te praten over je portfolio.

Zorg dat je iets te bieden hebt

Wil je nieuwe potentiële klanten aanboren, dan moet je voordat je contact met ze maakt zorgen dat je ze iets kunt bieden. Met andere woorden: als je prachtige landschapsfoto's maakt, heeft het weinig zin om tijd te steken in een winkelketen, die waarschijnlijk niets heeft aan je foto's. Kies juist die bedrijven uit die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in je werk.

Focus op je netwerk

Voor sommige mensen zal het opbouwen van een netwerk vanzelf gaan, anderen kost het moeite. Dat hangt natuurlijk af van je persoonlijkheid. Maar je hoeft geen vlotte babbel te hebben om goed te netwerken op een beurs. Het grootste geheime wapen is interesse tonen in de personen en bedrijven die aanwezig zijn. Zwaai niet meteen met je portfolio of je businesskaartjes, maar stel vragen en ontdek wat een persoon of bedrijf doet en waar ze behoefte aan hebben. Zelfs als ze je werk niet gebruiken, kan de connectie later waardevol blijken.

Bouw ook een band met concullega's

De meeste fotografen zien elkaar niet direct als collega's. Omdat je op veel dezelfde plekken bent en (hopelijk) interesses deelt, is het logisch dat je vanzelf een netwerk van fotografen opbouwt. En dat netwerk is ook nuttig, want je kunt bijzonder veel leren van je concullega's.

Wees jezelf

Een professioneel netwerk bestaat niet uit gezichtsloze corporaties, maar uit personen. Die persoonlijke band is ook bij het zakendoen belangrijk. Ga dus geen salespitch voorbereiden om jouw handelswaar te verkopen. Belangrijker is dat potentiële klanten zien wie je bent, en met een meer persoonlijk gesprek blijf je ongetwijfeld beter in iemands geheugen hangen dan met een verkooppraatje.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie