Tutorial food fotografie: de kijker hongerig maken

Redactie DIGIFO... 2193 0
Food fotografie is heel anders dan andere genres van fotografie, vindt DIGIFOTO Pro Ambassadeur Léon Wodtke. Volgens hem moet je anders kijken én anders denken. Je wil dat het gerecht spreekt en nog veel liever: dat jouw foto de kijker hongerig maakt. Hoe doe je dat en waar kun je rekening mee houden? Dat leert Léon je in deze tutorial.
Tekst en fotografie Léon Wodtke
In samenwerking met: Saur Catering, saur-catering.nl

Dit artikel is geschreven door Léon Wodtke en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 5.2021.

Chef-kok en de chef-fotograaf

Food fotografie is in mijn ogen een teamsport. De chef is de specialist in de keuken en jij bent dat op het gebied van fotografie. Daarom is het belangrijk om samen te kijken naar de mogelijkheden. Wat is een mooi en kleurrijk gerecht van het restaurant? Wat is hun specialiteit of een kenmerkende bestseller op het menu? Wat wil het restaurant uitstralen? Dat is een hele belangrijke vraag om te stellen. Uiteraard verschilt de huisstijl ook per situatie, fotografeer je voor een cateraar, voor een fast food franchise of voor een kleinschalige lunchroom?

In dit artikel staan een aantal foto’s die ik heb gemaakt voor Saur Catering te Den Haag centraal. Voor hen hou ik me sinds kort bezig met de marketing, waaronder ook de fotografie.

Wat is de (Huis)stijl?

Na wat research te hebben gedaan naar het bedrijf, hebben we de fotoshoot goed van te voren besproken. Door dit te doen weten alle betrokkenen precies wat er gaat gebeuren en hoe we alles gaan aanpakken. Het bedrijf stamt af van het bekende restaurant Saur in Den Haag. Later zijn zij overgestapt naar catering. Ondanks de nieuwe werkzaamheden, hebben zij in grote lijnen nog steeds dezelfde huisstijl: traditioneel en klassiek, maar dan in een nieuw en fris jasje. Het is belangrijk om een goed beeld te hebben van het bedrijf, zodat je dat goed kan vertalen in beeld.

De kijker hongerig maken

Het maakt niet uit hóe je het doet: niets is belangrijker dan het gerecht zo smakelijk mogelijk op de foto te zetten. De foto’s moeten vertellen wat voor bedrijf het is, wat zij maken en wat hun stijl is. Het doel is om de kijker ervan te overtuigen dat het lekker smaakt. De foto moet dus vooral uitnodigend zijn, zodat de kijker mogelijk overslaat tot het bestellen van een gerecht of reserveren van een tafel. Want stel je voor; je wil uit eten en zoekt naar leuke restaurants in de buurt. Wanneer je dan een website treft die er slecht uitziet, met weinig uitnodigende en donkere foto’s, dan besluit je waarschijnlijk om verder te kijken. Het is aan de food fotograaf om dit te voorkomen. Als ik aan food fotografie denk, moet ik vaak aan McDonalds denken. Zij hebben eigenlijk altijd hele goede foto’s van hun producten, let er maar eens op!

Hoe pak ik het aan?

Nadat we de stijl en sfeer hebben bepaald, gaan we dat vastleggen in de praktijk. Een setup met een styling kan een mooie toevoeging zijn. Eigenlijk kun je het een beetje vergelijken met sfeerbeelden bij productfotografie. Ook daar maak je gebruik van een gestylde setup, op basis van de huisstijl van de opdrachtgever. Bij de foto’s voor Saur Catering wilde ik graag in hun eigen keuken fotograferen. Aangezien de operatie daar plaatsvindt, wilde ik mij zo dicht mogelijk op het vuur bevinden. Daarnaast is de keuken ook erg mooi en relatief nieuw, dus erg geschikt als locatie om te shooten.

Ik was onder andere van plan om een ‘’goals’’ foto te maken, die bijvoorbeeld in groot formaat zou kunnen worden gedrukt en het verhaal van Saur Catering vertelt. Oftewel, een perfect plaatje! Voor die foto zocht ik een mooi en goed belichte locatie in de keuken, waarbij er een mooi gedeelte van de keuken op de achtergrond zichtbaar zou zijn. Er staat ook een  groot keukeneiland in het midden van de keuken, waar ik graag gebruik van wilde maken. Dat zou misschien een mooie visuele lijn creëren in de foto. Toen ik de locatie had gevonden was het een kwestie van de setup maken. Ik wilde graag een mix van een presentatie van de chef en gedekte tafel zien op de foto.

Bewuste werkwijze

Als basis heb ik gebruik gemaakt van een houten ondergrond en wat ingrediënten, om wat kleur toe te voegen. Om de setting wat meer aan te vullen heb ik een wit doek, mooi servies, wijnglazen en een passende wijnfles toegevoegd. Ook een klein standbeeldje van het logo van Saur Catering en wat garnering waren een leuke toevoeging! Het enige wat ik nog mistte was een model, oftewel een chef, die achter zijn werk zou staan om het te presenteren.

Daarnaast wilde ik ook wat foto’s maken waarbij er letterlijk gewerkt werd, om te laten zien wat er in de keuken gebeurt. Deze foto’s kunnen zij leveren aan klanten. Ik heb foto’s gemaakt van diverse momenten, waaronder het voorbereiden en garneren van gerechten. Uiteraard heb ik dit afgestemd met de kok, zodat ik een goed beeld had bij wat zijn werkzaamheden inhouden en welke interessant waren om te fotograferen.

Als laatste wilde ik ook foto’s maken van mooie kleurrijke gerechten, zowel van voor-, als hoofd- en nagerechten. Deze foto’s zijn erg fijn om te hebben voor allerlei zaken. Denk aan folders en flyers, de website en natuurlijk social media!

Kleur, licht en sfeer

Na de shoot ben je er nog natuurlijk nog niet, nu komt de nabewerking. Hoe ga je de foto’s sterker maken in de nabewerking? Uiteraard hangt dat af van hoeveel creatieve vrijheid je krijgt van de opdrachtgever. Die situatie kan nogal verschillen. Het meeste vrijheid heb je wanneer je een portfolio shoot voor jezelf doet, zonder dat daar een opdrachtgever aan te pas komt.

Aangezien het om eten gaat, raad ik aan om het zo te bewerken dat het er zo smakelijk mogelijk uit komt te zien. Dat kun je doen door de foto bijvoorbeeld wat lichter te maken, zodat je een frisse uitstraling krijgt. Je kunt ook de kleuren wat verzadigder maken voor het oog. Het is belangrijk om het gerecht er mooi uit te laten springen. Probeer bijvoorbeeld wat contrast toe te voegen, dat kan ook door middel van kleur. Daarnaast is licht uiteraard ook enorm belangrijk. Tijdens het shooten vind ik het vaak mooi om te werken met een lichtinval op het onderwerp, zodat er wat meer contrast en diepte ontstaat. Dan kan ik de foto achteraf ietsje donkerder maken, waardoor het gerecht wat meer springt. Dan maak ik de kleuren ook wat meer verzadigd en sterker, zo creëer je namelijk een meer contrastrijke foto.

Hoewel het “nabewerken” heet, is het verstandig om hier van tevoren al over na te denken. Wat past bij het bedrijf? Doe gerust wat inspiratie op. Daarnaast raad ik ook aan om goed te sparren met de opdrachtgever. Wellicht heeft hij of zij specifieke wensen waar je rekening mee kan houden, denk bijvoorbeeld aan de soort lichtsetting. Als de opdrachtgever bijvoorbeeld graag mooie frisse en lichte foto’s zou willen, kan je daar je apparatuur of het tijdstip van de shoot op afstemmen en kom je niet met een donkere achtergrond aanzetten.

Tot slot

Kortom, bereid je voor dit soort fotoshoots goed voor, zorg voor een mooi en passende styling en maak de kijker hongerig! De manier die ik in dit artikel heb uitgelegd is één manier, maar uiteraard is dit niet dé manier. Als een andere manier veel beter werkt voor jou, dan hou ik je niet tegen. Je zal gaandeweg ook merken dat je zelf persoonlijke voorkeuren gaat ontwikkelen, dat vind ik juist het leuke ervan. Uiteindelijk zijn er in mijn ogen geen regels, volg je intuïtie en vertrouw op je vaardigheden!

Over de auteur: Léon Wodtke

storytelling en portretfotografie

Léon is een creatieve allround fotograaf met passie voor storytelling en portretfotografie. Als eigenzinnige beeldmaker zoekt hij altijd de randjes van het gangbare op, zowel in het verhaal, de compositie als in de nabewerking. Zijn beelden mogen best een beetje schuren en zetten je zonder meer aan het denken.
afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

RedactieDIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie