'Bewust zoek ik rust door de natuur in te trekken, meestal met camera uiteraard´

Terugblik: spotlight interview Ans van de Sluis

Redactie DIGIFOTO Pro 4155

In 2020 spraken we met Ans van de Sluis voor onze spotlight rubriek in DIGIFOTO Pro magazine. Een terugblik:

De 53-jarige Ans van de Sluis heeft een moeilijke tijd achter de rug en voelt daar nog steeds de nasleep van. Met haar fotocamera als tool schept ze een nieuwe werkelijkheid, in prachtige fine-art stijl. We spreken haar over haar bijzondere fotografie en het minstens zo bijzondere verhaal.

'Het is heel makkelijk om te blijven hangen in een stijl waar ik veel waardering voor kreeg, maar ik vind dat het geen foefje moet worden'

 

There’s no way out

'Ik was geboeid door het postuur en de gracieuze bewegingen van de jogger.  Ik meende dat het om een nog relatief jonge jongen ging maar bij het passeren van de figuur zag ik dat het een oudere dame was. Dat vond ik opmerkelijk en bewijst maar weer hoe we alles invullen en hoe vooroordelen werken. Het wapperende haar is toegevoegd. Ik heb dagen aan het beeld gewerkt en elke keer weer afstand genomen. Door middel van kleurbeheer wilde ik een zompige claustrofobische sfeer scheppen.'

Circe

'Circe betekent en gaat ook over (persoonlijke) transformatie en is de naam van een Griekse Godin. Het beeld bestaat uit vier verschillende foto’s: een binnenshuis genomen zelfportret, het gras in de Ooijpolder, de boomtak in Berg en Dal en de blaadjes tijdens een storm in Park Brakkenstein.'

Distant

Dit beeld bestaat uit drie gratis stockfoto’s.  Het ondergedompeld zijn en wegzinken in water maakt dat geluiden ver weg klinken. Dat kan ook een afstand zijn die je voelt tot de wereld. Maar je kunt het ook als prettig ervaren.

'In november van 2011 werd ik gediagnosticeerd met borstkanker. In datzelfde jaar was ik al mijn baan als projectassistente verloren door een faillissement en ook mijn vader overleed in dat jaar. Deze gebeurtenissen hadden en hebben nog altijd een diepe impact op mijn leven. Door fibromyalgie en de restklachten van de borstkanker is mijn energie nog steeds beperkt,' vertelt Ans. 'Belangrijk voor mij daarbij is om mijn grenzen te bewaken.'

Fotografie als middel

'In 2009 en 2010 volgde ik een aantal fotografiecursussen. Na alle behandelingen en de revalidatie van mijn ziekte heb ik in 2013 fotografie weer eens opgepakt. Ik maakte onder andere een serie zelfportretten met als doel mijn eigen proces in beeld te brengen.' Ans legt uit dat ze overgevoelig is voor teveel indrukken en dat dit zowel positieve als negatieve kanten heeft. 'De positieve kant is dat ik om die reden doe wat ik doe, het creëren van surrealistische beelden. Dat wissel ik af met close-up- en macro. Macrofotografie is voor mij een tegenhanger voor de surrealistische beelden: dat wat er is versus dat wat ik ervaar en maak. Die balans heb ik nodig omdat dit het wat luchtiger houdt.'

Gevoel en natuur

'Ik werk vanuit mijn gevoel. Ik denk veel na over maatschappelijke kwesties en mijn rol daarin. De wereld heeft een omslag gemaakt met de komst van social media. Mensen worden afgeleid door de constant aanwezige prikkels. Ik leg graag contact met mensen op straat en ik merk dat velen moeite hebben met het gemis aan face-to-face-contact. Mij raakt dat en zodoende is mijn telefoon meestal niet welkom bij een persoonlijke ontmoeting. Bewust zoek ik rust door de natuur in te trekken, meestal met camera uiteraard.'

Nabewerking

Ans gebruikt Lightroom voor de basis en Photoshop voor de ingewikkeldere nabewerking. 'Ik besteed veel aandacht aan kleurbeheer, lagen, laagmaskers en texturen. Ik zoek graag de grenzen op, soms met een vooropgezet en uitgewerkt plan maar meestal ontstaan de beelden al werkend. Gevoel, gemoedstoestand en experimenteren komen daarin samen. Het is voor mij een vorm van emotionele projectie. Onvermogen, eenzaamheid, frustratie, schoonheid, hoop, een reactie op actuele thema’s, probeer ik in een vorm te gieten door het creëren van een beeld.'

Eigen stijl

Ans vindt dat ze inmiddels wel een eigen stijl heeft ontwikkeld, maar vindt het belangrijk om hierin door te blijven groeien. 'Het is spannend, want je moet de vraag wat het publiek ervan zal vinden loslaten. Het is heel makkelijk om te blijven hangen in een stijl waar je waardering voor kreeg, maar ik vind dat het geen foefje moet worden. Dat creëert een spanningsveld en af en toe faalangst. Een goede foto maken kun je leren maar creativiteit kun je niet afdwingen.'

Toekomst

In de toekomst wil Ans zich meer gaan ontwikkelen op het gebied van conceptuele fotografie. 'Het is heel fijn om een plan te maken, na te denken over de uitvoering van wat je wil laten zien en te transformeren tot een eindbeeld.'

In de fototas van Ans van de Sluis

Ans werkt met de Sony A700 met Tamron SP 70-200mm f/2.8, Sony SAL 18-55mm f3.5-5.6 SAM DT, Helios 44-2 58mm f/2.0. Verder gebruikt ze de B+W 49mm Circular Polarizer MRC Filter, Meike 3-piece Macro Extension Tube Set en Manfrotto 055XPROB statief.

Zelf zegt ze over de inhoud van haar fototas: 'Nieuwe snufjes zeggen me niet zoveel.  Ik vind dat apparatuur regelmatig wordt overschat, creativiteit is niet te koop! Voor mij is het belangrijk dat ik vertrouwd ben met de camera en objectieven die ik heb en er zo het uiterste uit kan halen. Uiteraard besef ik me ook dat de techniek niet stilstaat, zo valt er voorj mij nog wel wat winst te behalen met de aanschaf van een full frame camera.'

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie