SIGMA op Professional Imaging: ‘Je moet bepaalde keuzes maken en dit is heel erg één op één’

Dre de Man 1720
Op de stand van SIGMA staat een indrukwekkende rij objectieven in het gelid, niet achter glas, maar meteen grijpbaar voor de beursbezoekers. Volgens Jan-Willem Verschuuren, general manager bij SIGMA Benelux, heeft dit een goede reden.

Beeld: Duncan Photography

'Ja, we laten bijna alles zien', legt Jan-Willem uit. 'Niet alleen zien, maar je kunt producten ook beetpakken en aanraken. Dat is erg belangrijk, want er is geen winkel waar je alles heb staan en waar je alles kunt proberen. Het zijn natuurlijk heel kostbare objectieven.'

Lensproeverij bij SIGMA

Het 'gevoel' van een lens is belangrijk, naast natuurlijk de specificaties van een objectief. Daarom organiseert SIGMA geregeld 'lenzenproeverijen'.

'Dat doe we al jarenlang. We hebben ons eigen kantoor in Houten en daar organiseren we dan een lenzenproeverij. Je neemt dan je eigen camera mee en dan 'proef' je de lens zeg maar. Het leuke daarvan is dat je je mening kunt vormen over dingen, ze kunt uitproberen, en ook dat je daar mensen tegenkomt met dezelfde hobby. Het is vaak een leuke avond, veel mensen zijn erg enthousiast en de mogelijkheid om dingen uit te proberen is gewoon zeer belangrijk. Het is wel heel tijdsintensief, maar ook erg leuk om te doen. Je leert de doelgroep kennen.'

Volgens Jan-Willem is het op Professional Imaging niet anders: 'Hier is het eigenlijk hetzelfde, je laat gewoon objectieven zien die men kan uitproberen. Bij dit soort producten waarvan de marktprijs hoog kan oplopen, is het toch belangrijk dat je het van te voren kunt uitproberen. Dat geeft ons ook de gelegenheid om uit te leggen waar wij voor staan, we hebben geen groot marketingbudget om het merkgevoel naar buiten te brengen. Je moet bepaalde keuzes maken en dit is heel erg één op één. Je praat niet alleen over een objectief, maar ook over de service erachter,  het ecosysteem van het updaten, het bijwerken, het ombouwen naar een andere vatting en noem maar op.'

Nieuwe producten

'We laten hier trouwens ook nieuwe objectieven zien zoals de 14-24mm en de105mm', gaat Jan-Willem verder. 'Nu kun je ook direct een dergelijk product zoals de 105mm grondig laten zien. Men kan meteen voelen hoeveel hij weegt, hoe hanteerbaar hij is.' Hij pakt een objectief en laat zien hoe serieus SIGMA dit benadert. 'Deze is helemaal nieuw, het is zelfs nog een sample, maar al wel op de beurs.'

Naast het laten zien van nieuwe producten is ook het contact met gebruikers belangrijk voor SIGMA. 'Je hoort veel, heel veel verhalen en ervaringen, dat is ook erg belangrijk. De mogelijkheid om lenzen op te bouwen roept veel enthousiasme op, het is ook een voorbeeld van hoe SIGMA blijft innoveren, de filosofie van mijnheer Yamaki (zoon van de oprichter, red.): efficiëntie en innovatie.'

Meer over de workshops en lenzenproeverijen van SIGMA Benelux vind je hier. De stand van SIGMA vind je in hal 2, stand 2.04.

DIGIFOTO Pro en Starter op Professional Imaging

DIGIFOTO Pro @ Professional Imaging 2018

Ben jij vandaag op de beurs? Vergeet dan niet ook een bezoek te brengen aan onze stand én ga bij ons op de cover. Daarmee maak je kans op een geweldige fotoreis naar Ierland met Nordic Vision Fotoreizen. Bovendien krijg je ook nog eens €500,- aan huurtegoed bij Budgetcam

Waar je ons kunt vinden? Hal 3, stand 68. Kom gerust langs!

Bekijk hier onze Professional Imaging 2018 video:

afbeelding van Dre de Man

Dre de Man | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Dre