DIGIFOTO Pro Awards

SIGMA 28mm f/1.4 DG HSM Art

Remco Stunnenberg 382 0
Met de SIGMA 28mm f/1.4 DG HSM Art voegde SIGMA recent een lichtsterke groothoek toe aan haar inmiddels zeer bekende en bejubelde Art-serie. DIGIFOTO Pro kreeg de kans deze zeer veelzijdige groothoek als een van de eerste aan de tand te voelen.

Subtiele, veelzijdige groothoek

Het is inmiddels echt geen nieuws meer dat SIGMA een heel duidelijke filosofie heeft; het wil niet alleen de beste, maar ook de meest bijzondere objectieven maken. Objectieven die opvallen en die anders zijn dan andere objectieven. Zo voegde SIGMA eind vorig jaar nog het bijzondere en bijzonder goede 40mm f/1.4 DG HSM Art objectief toe aan haar Art-serie, een serie die we inmiddels zonder overdrijven mogen typeren als een optisch perfecte serie. Het brandpuntsafstand van 40mm, dat tussen de klassieke 35mm en 50mm ligt, maakt het 40mm f/1.4 DG HSM Art objectief tot een veelzijdige partner voor een hele reeks aan opnamesituaties. Of je nu portretten, landschappen of het straatbeeld fotografeert, alles kan met 40mm. Het is bovendien een beeldhoek die het dichtst tegen die van het menselijk oog aan zit - de werkelijke beeldhoek van het menselijk oog is 43mm. Maar goed, snel terug nu naar de SIGMA 28mm f/1.4 DG HSM Art.

Ook dit objectief mogen we typeren als een zeer bijzonder én bijzonder goed objectief. Wanneer we naar de markt kijken, zien we voornamelijk lichtsterke 24mm en 35mm objectieven. Het is er SIGMA overduidelijk alles aan gelegen de Art-serie zo compleet mogelijk te maken. Daar hoort dus ook een 28mm bij. Deze brandpuntafstand was lang een standaard binnen de filmfotografie. Door de jarenlange verwantschap met deze focale afstand blijft er in de markt een grote vraag bestaan naar dit groothoekobjectief. Met de 28mm f/1.4 DG HSM Art lost SIGMA dit verlangen in. En hoe!

Subtiele groothoekfotografie

De 28mm zit tussen een 35mm en een 24mm in. Met een 35mm zit je uiteindelijk heel dicht bij de standaardobjectieven terwijl we een 24mm mogen typeren als een serieuze groothoek. De SIGMA 28mm f/1.4 DG HSM Art zit daar als heel mooi tussenin. Het is een brandpuntafstand die zich leent voor meer subtiele groothoekfotografie. Het is wel degelijk een groothoek, maar niet een heel extreme. Dankzij zijn lichtsterkte, is de 28mm bovendien erg breed inzetbaar. Denk aan het maken van (schouder)portretten, architectuur en interieurs, landschap en reportages. Zoals deze “jongen” zich ook bij uitstek leent voor nachtfotografie.

De SIGMA 28mm f/1.4 DG HSM Art is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. De Nikon-versie wordt geleverd met electro-magnetisch diafragma, de Canon versie, waarmee wij op pad gingen, kan gebruik maken van de lenscorrecties in de camera. Daarnaast is dit objectief leverbaar in Sigma- en in Sony-vatting. Ook kan de Canon versie met de MC-11 adapter op Sony camera's met een E-vatting gebruikt worden. En wissel je van systeem, dan kan je dit objectief met Sigma's Mount Conversion laten ombouwen naar een andere bajonet. Verder is er een optionele USB Dock voor het uploaden van nieuwe firmware naar het objectief én het aanpassen van de autofocus.

Geen vedergewicht

Met een lengte van bijna 108mm, een filtermaat van 77mm en een gewicht van 865 gram valt de SIGMA 28mm f/1.4 DG HSM Art overigens niet in de categorie vedergewicht. Vinden we dat erg? Dat is erg persoonsgebonden. En ja, de roep om licht en compact was nog nooit zo luid als nu, maar wie gebruik wil maken van de hoge lichtsterkte én alleen genoegen wenst te nemen met de hoogste beeldkwaliteit op ieder diafragma zal de maat en het gewicht van dit objectief op de koop toe moeten nemen.

SIGMA 28mm f/1.4 in het LAB

De Sigma Art-reeks bevat zo langzamerhand niet meer heel veel verrassingen, voor wat betreft de vaste brandpunten: vrij grote objectieven met veel elementen met zeer goede prestaties. Daar past deze 28mm goed in. Niet helemaal zo geniaal als de 40mm – dat was echt een uitschieter – maar wel erg goed. Bij f/5.6 behaalt het objectief een uitstekende scherpte en contrast tot in de hoeken, niets op aan te merken. Bij volle opening zien we in het centrum en aan de rand zeer goede prestaties. De hoeken lopen dan wel achter maar dat is niet zo verwonderlijk voor een zeer lichtsterk objectief voor een conventionele vatting. Bij f/4 worden de hoeken ineens heel veel beter. We zien – wat vreemd voor een zo fors objectief -  bij de grootste openingen een vrij sterke vignetering, al zal dat wanneer de RAW-profielen eenmaal beschikbaar zijn niet meer opvallen. Met name het micro-contrast neemt bij f/8 en f/11 vrij sterk af – f/5.6 is echt het optimale diafragma. Chromatische aberratie is uitstekend gecorrigeerd; we zien wel nog iets longitudinale CA maar dat is heel weinig, vertekening is gering en het bokeh is ook mooi, al verdwijnt dat bij deze brandpuntsafstand deels in de scherptediepte.

Conclusie

Wij namen het objectief een middagje mee naar het strand en naar natuurgebied de Kampina in Oisterwijk. Over die trips, in gezelschap van deze flinke jongen, kunnen we eigenlijk heel kort zijn: we waren, én zijn, onder de indruk van de mooie, subtiele brandpuntafstand én de geweldige beeldkwaliteit. Kortom: Sigma is er wéér in geslaagd een geweldig objectief toe te voegen aan haar Art-serie.

Beoordeling van de SIGMA 28mm f/1.4 DG HSM Art:

Beeldkwaliteit: 9
Bediening: 9
Behuizing: 9
Prijs/kwaliteit: 9

Specificaties

Adviesprijs €1249

Brandpuntsafstand 28mm

Opbouw (elementen/groepen) 17/12

Maximaal diafragma f/1.4

Minimaal diafragma f/16

Filtermaat 77mm

Minimale scherpstelafstand 28cm

Aantal diafragmabladen 9 (afgerond)

Info www.sigmabenelux.com

afbeelding van Remco Stunnenberg

Remco Stunnenberg | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Remco