Saai licht - hoe kun je er het beste van maken?

Amy Schutte 1760

Heb je net een middag of een hele dag ingepland om met je camera op pad te gaan, is het zo’n saaie dag met een effen grijze lucht waar je eigenlijk niks mee kunt. Wat nu?

Herkenbaar? Als fotograaf in Nederland helaas wel, want in een groot deel van het jaar hebben we te maken met dit soort lichtomstandigheden.

Gelukkig hoef je niet thuis te blijven en kun je prima op pad gaan en met mooie foto’s terugkomen. Je kunt namelijk prima aan de slag met long exposures, foto’s met lange sluitertijden. Adam Karnacz van First Man Photography neemt ons mee.

 

 

Zichtlijn

Karnacz wil het effect hebben van zijde-achtig water. Hij heeft een meer gevonden waar het water in beweging is. Vervolgens zoekt hij vaste punten, in zijn geval rotsen in het water. Deze blijven uiteraard scherp in de foto. De rotsen vormen bovendien een zichtlijn, die de kijker het beeld intrekt.

Extreem lange sluitertijd

Voor het effect dat hij wil bereiken fotografeert Karnacz met een lange sluitertijd, namelijk maar liefst 5 minuten en 41 seconden. De reden dat hij zo’n extreem lange sluitertijd kiest, is dat er weinig wind is en de wolken langzaam bewegen. Om toch het bewegingseffect in de foto te krijgen, kiest hij daarom een hele lange sluitertijd. Uiteraard is daar een flink ND filter voor nodig, te weten 16 stops.

Later maakt Karnacz hier een monochrome conversie van. Hij gebruikt hiervoor de plugin Silver Efex Pro.

Lagen

Voor een andere foto kiest Karnacz niet voor lange sluitertijden, maar wacht hij op een gat in de wolken. Doordat hij een wijds landschap fotografeert, krijg je bij zo’n plaatselijke zon doorbraak lagen in de foto. In zijn geval het gouden riet op de voorgrond, verschillende kleuren groen van de akkers in de achtergrond en dan de grijze heuveltop in de verte. Gelaagde foto’s zijn vaak prettig om naar te kijken, omdat er veel diepte in zit.

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy