Review: Tamron 70-180mm f/2.8 Di III VC VXD G2

Review: Tamron 70-180mm f/2.8 Di III VC VXD G2

Redactie DIGIFOTO Pro 1167

Tekst en foto’s: Jasper van Bladel

Meestal zijn upgrades en nieuwe versies van een objectief niet enorm verschillend van de voorganger. Hoogstens is er een nieuwe coating, of als je geluk hebt een knop extra. Bij deze Tamron is dat anders: dit is wel degelijk een waardige update tegenover de vorige versie. Diverse verbeteringen en toevoegingen maken dat deze 70-180mm f/2.8 het waard is om opnieuw bekeken te worden. Niet dat er iets mis was met de vorige versie: de 70-180mm f/2.8 Di III VXD. Ook dat was en is een uitstekend lichtsterk tele-objectief dat met zijn mooie bereik, fijne lichtsterkte en snelle autofocus bij veel fotografen een belangrijke plek in de fototas ingenomen heeft. 

Krachtig

Wat blijft is een objectief waarmee je al snel en in allerlei situaties mooi en krachtig beeld kunt maken. Het grote bereik loopt van 70mm tot 180mm, wat je veel verschillende mogelijkheden geeft. Bij 70mm kun je een mooi portret maken, maar ook een ingezoomd landschapsbeeld. Bij 180mm haal je de verte dichtbij en afhankelijk van je standpunt en de positie van je onderwerp kun je er prachtige krachtige beelden mee maken waarbij onderwerp en achtergrond schitterend tegen elkaar afsteken. Het grote diafragma van f/2.8 dat je over het hele bereik kunt gebruiken staat garant voor fraaie scherpte, een mooi spel tussen scherp en onscherp en de mogelijkheid om van vrijwel alles een mooie foto te maken. Want je zult zien, als je met deze 70-180mm naar buiten stapt is van elke boom, lantaarnpaal of auto zonder problemen een magazine-waardig beeld te maken. Daarmee is een lichtsterke tele hét gereedschap om als fotograaf met bijzonder en krachtig beeld te komen. 

 

Vernieuwingen

Wat deze nieuwe Tamron extra interessant maakt, is dat ze erg hun best gedaan hebben om deze tweede versie (G2) extra waarde mee te geven en ervoor te zorgen dat het objectief relevant blijft - zelfs voor de kopers van de eerste versie. Wat Tamron bijvoorbeeld gedaan heeft, is het toevoegen van beeldstabilisatie aan deze 70-180mm. Dat is een uitstekende upgrade, want in de telestand kun je een beetje extra stabiliteit vaak best gebruiken. Een millimeter verschil op camera-niveau betekent in je beeld immers een veel grotere beweging. Als de camera dat deels opvangt, dan ben je als fotograaf echt geholpen. Kortom: een groot verschil in de praktijk. 

Wat ook opvallend is aan deze G2, is de enorme upgrade op het gebied van de scherpstelafstand. Was die bij de eerste versie nog 85 cm, nu kun je al scherpstellen op slechts 30 cm. Een groot verschil en in de praktijk betekent dat ook veel - zo kun je nu zelfs macro-achtig beeld maken met deze Tamron doordat je erg dichtbij je onderwerp kunt komen. In combinatie met de tele-werking en de mogelijkheid om te fotograferen bij f/2.8, zorgen ervoor dat je nog veel meer mogelijkheden hebt om krachtige en unieke beelden te maken. 

Optisch

Ook optisch is het objectief erop vooruit gegaan. De scherpte is vooral in de hoeken van het beeld toegenomen tegenover de voorganger. Nu is hoekscherpte niet altijd relevant - meestal alleen als je een beeld maakt van een onderwerp dat exact recht tegenover je camera te vinden is en dat die scherpte ook nodig heeft in de hoeken (je onderwerp staat maar zelden in een hoek). Toch is het knap om te zien dat Tamron ook op optisch gebied deze G2 een waardige update heeft gegeven. Wat wél erg belangrijk is voor een lichtsterke 70-180mm is dat de onscherpte bij deze nieuwe versie fraaier is van tekening, zachtheid en structuur. Het ‘bokeh’ is mooier. Het spel tussen scherpte en onscherpte is een belangrijk aspect bij dit soort objectieven, dus een mooiere onscherpte is zeker welkom. Als we naar de beelden kijken dan zien we ook daadwerkelijk een veel fraaiere en natuurlijker ogende onscherpte. De autofocus was al goed bij de eerste versie en is bij deze G2 nog steeds erg prettig: snel, steady en eenvoudig te gebruiken. Met deze Tamron mis je maar zelden een shot en in de meeste gevallen ligt dat dan ook nog aan de fotograaf. 

Mooi om te zien is dat Tamron allerlei verbeteringen heeft doorgevoerd en heeft toegevoegd, maar dat de maten en het gewicht van deze 70-180mm maar amper zijn toegenomen. Al met al is het een objectief dat qua maatvoering prima in de pas loopt met de concurrentie en mooi in balans is met een fullframe Sony-body. 

Conclusie

Deze Tamron 70-180mm f/2.8 Di III VC VXD G2 is al met al een erg waardige opvolger voor de eerste 70-180mm van Tamron. Dit is geen update die enkel op papier interessant is, maar eentje die daadwerkelijk enorme waarde toevoegt in de praktijk. Deze G2 is optisch beter, heeft nu beeldstabilisatie aan boord en kan veel dichterbij scherpstellen. En de prijs is nog steeds enorm interessant - zeker gezien het feit dat het Sony-alternatief veel duurder is. Dat maakt dat deze Tamron interessant is voor iedereen die op zoek is naar een lichtsterk tele-objectief voor een fullframe Sony. Maar dat niet alleen: ook voor gebruikers van de eerste versie is deze G2 een goede en zinvolle investering; iets dat je maar zelden ziet bij een dergelijke update. 
 

Beoordeling

  • Beeldkwaliteit: 9
  • Bediening: 8
  • Behuizing: 8
  • Prijs/Kwaliteit: 9

Specificaties

Adviesprijs: €1499,-

Info: tamron.nl 

Tamron 17-50mm F/4 Di III VXD full-frame Sony FE

Tamron biedt een omvangrijk gamma aan objectieven en ze kijken goed naar de markt en naar de concurrentie om voor iedere fotograaf - en filmer - een geschikt objectief op de markt te zetten. Met deze nieuwe Tamron 17-50mm F/4 Di III VXD richten ze zich op allround fotografen en filmers, maar ook op vloggers. Hoe goed is deze standaardzoom?

Met een bereik van 17mm tot 50mm is het een zeer interessant objectief voor wie veel verschillende soorten beelden maakt en in onvoorspelbare situaties altijd het juiste objectief bij wil hebben. Met 17mm maak je weidse groothoekbeelden en met die brandpuntsafstand kun je hem dus inzetten voor bijvoorbeeld landschappen of interieurfotografie, maar bij 35mm of 50mm is het een standaard-objectief dat erg geschikt is voor reportages of allerlei vormen van walk-around-fotografie. 

Diafragma

Het veelzijdige diafragma van f/4 - zowel bij 17mm als bij 50mm - zorgt ervoor dat je allerlei verschillende lichtsituaties aankan. Hoewel f/4 geen enorm groot diafragma is, kun je om verschillende redenen toch heel interessant beeld maken met deze Tamron. De scherpstelafstand is kort en daardoor prettig. Dit betekent dat je veel dieptewerking in je beelden kunt verwerken, waardoor je - met een object in focus op de voorgrond - bij f/4 toch een aangename onscherpte in de achtergrond kunt krijgen. Ook bij objecten op grotere afstand is dat mogelijk, maar dan in combinatie met een brandpuntsafstand van 50mm en een goede plaatsing van je onderwerp tegenover diens achtergrond. Dit maakt dat deze 17-50mm veelzijdiger en interessanter is voor veel fotografen dan je misschien vooraf zou inschatten. 

Ook als je gewoon op zoek bent naar goed belichte beelden in elke situatie kun je met f/4 goed uit de voeten - zeker nu de meeste moderne camera’s prachtige resultaten leveren bij hogere iso-waardes. Zet je camera bijvoorbeeld op ISO 400, 640 of 800 en je kunt elke lichtsituatie de baas bij f/4. Dat maakt deze Tamron een enorm veelzijdig en breed toepasbaar objectief. Alleen als je meer tele nodig hebt kun je wat tekortkomen, maar in dat geval is hij natuurlijk goed te combineren met bijvoorbeeld een extra tele-objectief in de fototas. 

Maat en gewicht 

Wat meteen opvalt als je de Tamron vasthoudt, is dat hij mooi licht is van gewicht. Het formaat is ook mooi bescheiden, al is het geen heel erg klein objectief qua lengte. Wel is de combinatie met de Sony body eentje die precies goed is. Niet te groot en niet te klein en goed van gewicht, waardoor de combinatie vertrouwd en fijn aanvoelt. Prettig is ook dat de lengte van het zoom-objectief niet wijzigt als je zoomt - bij 17mm en 50mm heeft het objectief dezelfde lengte. Fijn voor de balans en ook ideaal als je hem gebruikt voor video of bijvoorbeeld op een gimbal. 

Het ontwerp is mooi, sober en eenvoudig, zoals we kennen van Tamron. Zwart met mat zilver en witte letters. Hij heeft een zoomring en een scherpstelring voor als je handmatig wilt focussen. Verder is er één knop en een usb-c-poort die dient voor updates en aanpassingen aan het objectief met de Tamron software. 

Praktijk

Als je de Tamron gaat gebruiken, dan valt op dat hij erg prettig en vertrouwd aanvoelt. Als combinatie met de Sony body, maar ook op zichzelf. Het is een objectief waarmee je zonder problemen meteen goed beeld mee kunt maken. Ergonomisch klopt het - alles zit op een fijne plek en is intuïtief te bedienen en de gebruikte materialen voelen duurzaam en kwalitatief op orde. 

De autofocus werkt prettig, snel en mooi stil. Hij schakelt moeiteloos tussen een onderwerp dichtbij en eentje ver weg en doordat er weinig geluid aan te pas komt is deze Tamron prima geschikt voor het maken van video’s en het fotograferen in omgevingen waar je niet al te veel gelijk mag maken. 

Dan de optische prestaties. Het objectief bestaat uit maar liefst 15 elementen verdeeld in 13 groepen. Er is een heel aantal lenselementen aan boord die samen verschillende hinderlijke aberraties voorkomen. Op de beelden is goed te zien dat dit Tamron prima gelukt is. Als je kijkt naar scherpe contrasten en naar strakke lijnen, bijvoorbeeld tegenover het water of de lucht - is te zien dat het objectief daar goed mee uit de weg kan. Er zijn geen gekke dingen te zien. Ook is de scherpte - natuurlijk in het centrum van het beeld, maar ook richting de hoeken - goed en het contrast op orde. Natuurlijk is er in de groothoekstand - 17mm - de nodige lichtafval aan de hoeken te zien. Ook zie je dan vertekening optreden, maar dat is logisch bij een dergelijke brandpuntsafstand en indien gewenst gemakkelijk te corrigeren. Bij 24mm en 28mm is dat overigens allemaal verleden tijd. Kortom: Optisch is dit ook een uitstekend allround objectief dat erg goed geschikt is voor het werk waar hij voor bedoeld is.

Conclusie

Al met al is deze Tamron 17-50mm F/4 DillI VXD een erg prettig objectief dat snel vertrouwd aanvoelt en in veel fotografie- (en video-) situaties op zijn plek is. Het diafragma is met f/4 niet enorm groot, maar voor veel situaties prima geschikt en doordat je mooi dichtbij scherp kunt stellen kun je er toch - zowel in groothoekstand als in de 50mm modus - krachtig beeld mee maken waarbij het onderwerp tegen de achtergrond afsteekt. De kwaliteit van ontwerp, optiek en uitvoering is van hoog niveau en dat maakt deze Tamron tot een interessante keuze als je op zoek bent naar een kwalitatieve standaardzoom voor je Sony fullframe-camera. 

Beoordeling

  • Beeldkwaliteit: 8
  • Bediening: 8
  • Behuizing: 8
  • Prijs/Kwaliteit: 9

Specificaties

Adviesprijs: €829,-

Info: tamron.nl 

Dit is een artikel uit DIGIFOTO Pro 5.2023. Lees hem nu digitaal: DIGIFOTO Pro 5.2023

 

afbeelding van emre.clipboardmedia_180402

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie