De D850 maakt indruk

Review: De Nikon D850 - Verjaardagscadeau

Dre de Man 7630
De introductie van de D850 heeft heel wat los gemaakt. De voor een D810-vervanger waren hoog gespannen, maar in dit geval bleken de specificaties de verwachtingen ver te overtreffen. Maar hoe goed is de D850 werkelijk?

Alle geruchtenmachines ten spijt wist Nikon de gegevens van de D850 lang geheim te houden. De camera was zelfs zo geheim, dat de banners voor de introductie-avond op de dag zelf gedrukt moesten worden. Er waren in mei wel wat specificaties vermeld in op diverse websites, maar achteraf mag je je afvragen of dat geen zaken waren die Nikon bewust heeft laten lekken. Sommige specificaties van de camera waren ook niet zo heel moeilijk te raden. Dat de camera het scherpstelsysteem van de D5 zou hebben, was voor de hand liggend. Geschiktheid voor XQD- en SD-geheugenkaarten eveneens, net als de mogelijkheid om in 4k te kunnen filmen. Daarnaast was de algemene verwachting op fora dat de D820 - zoals hij toen nog heette - de sensor van de Sony A7r II zou krijgen.

Of de lekken bewust waren of niet, toen de definitieve specificaties bekend werden, veroorzaakte dat een storm van positieve reacties. De sensor bleek een eigen ontwerp, met 46 in plaats van 41 megapixels. Het is net als die van de Sony een back side illuminated sensor, met volgens Nikon een stop minder ruis en een betere dynamiek dan de D810 (die al de beste was op dit gebied). De camera bleek vooral veel sneller dan verwacht: maar liefst negen beelden per sonde met de MB-D18 en zeven bps zonder extra batterijhouder (en 30 bps in stille modus). Dan was er ook nog 4k video zonder cropfactor, ook een belangrijk voordeel. De D850 is op een typische Nikon-manier beter dan verwacht: het was technisch een heel degelijk ontwerp, uitgaande van componenten en ideeën die hun kracht in de praktijk bewezen hadden.

De grootse verrassing van de D850 was uiteindelijk echter de prijs. Ondanks alle vernieuwingen blijft die op precies hetzelfde niveau als de D810 en de D800E ten tijde van de introductie.Nikon D850

Geen hybride camera

Wanneer je de fora in de gaten hiel in de maanden vóór de introductie, zag je opmerkelijk weinig Nikon-gebruikers die vroegen om een spiegelloze of zelfs hybride camera. Nikon heeft wel aangekondigd dat een spiegelloze full frame-camera in de koker zit. De D850 is consequent ontwikkeld als een ‘gewone ‘ digitale spiegelreflexcamera, maar dan eentje die de absolute top op dat gebied vertegenwoordigt. Stil fotograferen is een groot voordeel van spiegelloze camera’s. De D850 is echter de eerste Nikon-DSLR die stil kan fotograferen met behoud van de volledige resolutie en in hoge snelheid. Bij 46 megapixel haalt hij 6 beelden per seconde en bij 8 megapixel zelfs 30 beelden per seconde. Stil is in dit geval ook echt stil: je hoort helemaal niets. Dat werkt niet alleen met de nieuwe objectieven, maar ook met oudere objectieven - tot zelfs de handmatige objectieven uit de jaren zestig en zeventig. De scherpstelling bij live view is ook verbeterd ten opzichte van de D810 en de D800E, het is nu een zeer goed te gebruiken optie. Het enige nadeel van de elektronische sluiter is dat de uitleessnelheid vrij gering is. Er kunnen dus rolling shutter-effecten optreden bij snel bewegende onderwerpen. AF bij video is bij de D850 nog steeds een beetje langzamer dan bij spiegelloze camera’s of bij Canon, maar dat is eigenlijk alleen van belang voor de onderkant van de markt. Bij professionele videomakers is AF hoogst ongebruikelijk, bij welk camerasysteem dan ook. Het gewichtsvoordeel van spiegelloze camera’s is bij full frame in ieder geval verdwenen, want samen met de objectieven en de batterijen is een DSLR niet zwaarder en soms zelfs lichter. De productiekosten van een spiegelloze camera zijn in theorie lager, maar gezien de prijs van de D850 is dat voordeel ook niet zichtbaar. In theorie hebben sommige spiegelloze camera’s bij heel veel licht een iets betere scherpstelprecisie zonder AF-fijninstelling. Opvallend is echter dat de nieuwe generatie Nikon-camera’s en objectieven op dit punt heel goed scoren.

Testwaarden

Maar hoe ziet dat er allemaal in de praktijk uit? Is de sensor werkelijk beter dan die van de D810? Is video ook goed qua dynamiek? Heeft de camera bij video geen last van rolling shutter?

Dynamiek

Allereerst de dynamiek. Al op basis van de TIFF-beelden was te zien dat de dynamiek een stuk beter was dan die van de D810, die op zijn beurt de tot dan toe ongeslagen kampioen van de dynamiek was. De RAW-beelden bevestigen dit beeld. Er is een stop meer dynamiek maar opvallend is vooral dat de kleuren van sterk opgehelderde diepe schaduwen beelden veel beter zijn.Nikon D850

Resolutie

De relatief bescheiden resolutiewinst van 36 naar 45 megapixels, wordt met de professionele Nikon-objectieven volledig uitgebuit. Anders dan vaak beweerd zijn deze objectieven dus in het geheel geen beperkende  factor.

Ruis

Qua ruisarmoede is de D850 een stuk beter dan de D810, bij de hoge ISO-waarden is dat een stop.

Bij video zien we dankzij het ontbreken van een cropfactor en waarschijnlijk een slimme manier van pixel binning een nog gunstiger beeld. Bij ISO 12.800 levert de D850 een beeld op met heel weinig ruis en prachtige verzadigde kleuren, dat dag en nacht verschilt van dat van de D810 en D800E, terwijl die camera’s op dat vlak een zeer goed figuur sloegen. Dat geldt ook voor de 4k-beelden. Ik kon geen rolling shutter-effect waarnemen. Theoretisch zou het er wel moeten zijn, maar het is dus zeker niet storend.Nikon D850

In de praktijk

Wanneer je de D850 in de hand neemt, lijkt er maar weinig verschil met de D800 of D810. Een gebruiker kan er dus zo mee aan de slag. De voordelen van de D850 zijn misschien ook niet meteen aan de buitenkant te ontdekken. Wie door de zoeker kijkt, is wel meteen aangenaam verrast door het grote en heldere zoekerbeeld. Er zijn echter meer voordelen. Voor landschapsfotografen is dat vooral de automatische focus stacking. In het opname-menu heet dat opname met focus-shift. Focus-stacking is dé oplossing voor camera’s met een hoge resolutie. Wanneer je voldoende scherptediepte wil hebben, moet je dan verder diafragmeren dan de diffractie toelaat. Het nadeel van focus-stacking is echter, dat het een vrij tijdrovende en ingewikkelde procedure is. Met de D850 hoe je alleen maar met je vinger het punt op de monitor aan te raken dat meest dichtbij is, en daarna maakt de camera een reeks opnamen tot oneindig. Dat gaat razend snel en heel eenvoudig. Vooral de tijdwinst is van groot belang: bij de conventionele manier, gebeurde het nogal eens dat tijdens het maken van de focus stack het licht veranderde, omdat het zo lang duurde. Ook het zoeker-masker is heel prettig. De praktische voordelen bij het filmen kunnen nauwelijks onderschat worden. De grote snelheid van zo’n camera met zo’n hoge resolutie is voor reportages heel handig. Dankzij de XQD-kaart wordt de (grote) buffer van de camera nauwelijks belast. Het wegschrijven van de data gaat heel snel en tijdens het wegschrijven van de beelden blijft de camera volledig bruikbaar. Wie de eisen aan de dataopslag wil verlagen, kan een van de twee kleinere RAW-formaten kiezen. Het nadeel van een camera met zo veel megapixels vervalt daarmee meteen. In de DX-modus is het aantal megapixels minimaal groter dan dat van de D500, dus daar is het midden-RAW-formaat zelfs overbodig.

Het scherpstelsysteem dat we al van de D5 kenden, voldoet in alle situaties werkelijk uitstekend. Zelfs in situaties waarin je nauwelijks een hand voor ogen ziet (EV -4) stelt het snel en goed scherp en de precisie is uitstekend, bij sommige objectieven na een (automatische) AF-fijninstelling.

De D850 is een cadeau van Nikon aan zichzelf én aan de gebruikers. De camera biedt zoveel mogelijkheden voor een zeer concurrerende prijs, dat het niet anders dan een verkoopsucces moet worden. Voor de gebruikers is het dan ook een cadeau: een camera die op alle punten de verwachtingen overtreft en die in de praktijk vrijwel de ideale DSLR is. Het is de ideale landschaps- en studiocamera, maar hij voldoet ook uitstekend als reportage- en sportcamera én maakt video’s met een geweldige dynamiek en met heel weinig ruis. Met de D850 heeft Nikon na de D700 en de D800 weer een unieke camera in de markt gezet: een camera waarvan we ons een paar jaar geleden niet konden voorstellen dat hij zou kunnen bestaan.Nikon D850

Adviesprijs: € 3799,-
Resolutie: 46 megapixel
Beeldsensor: BSI-CMOS