De FUJIFILM X-T30 II is een perfecte all-day camera

Review: Kevin Vervoort aan de slag met de FUJIFILM X-T30 II

Kevin Vervoort 3063 0

De FUJIFILM X-T30 II lijkt op papier een kleine stap vooruit te zijn ten opzichte van zijn voorganger de FUJIFILM X-T30 die nog maar twee jaar oud is. DIGIFOTO Pro Ambassadeur Kevin Vervoort vroeg zich dan ook af waarom Fujifilm een versie II uitbracht en geen X-T40, maar die vraag wakkerde ook meteen zijn interesse aan om met de FUJIFILM X-T30 II aan de slag te gaan.

Tekst en fotografie door Kevin Vervoort

De FUJIFILM X-T30 is een geliefde systeemcamera die zijn populariteit volgens mij te danken heeft aan zijn stijlvolle uiterlijk. De FUJIFILM X-T30 II ziet er aan de buitenkant net zo uit als de FUJIFILM X-T30. Deze “kleine” retro systeemcamera ziet er niet alleen tof uit, de body voelt ook uiterst solide aan en zoals we van Fujifilm gewend zijn is ook deze camera super netjes afgewerkt. Bij het openen van de doos valt meteen op dat de camera klein aanvoelt. Daar moet je van houden. Wie wat grotere handen heeft, zal in eerste instantie niet voor deze camera kiezen, al heeft Fujifilm wel duidelijk over de grip van de camera nagedacht. Aan de rechtervoorzijde is een uitsparing gemaakt waardoor je de camera stevig vast kan houden. Ook is er een speciaal ontworpen grip beschikbaar.

Bij het instellen van de camera voor het eerste gebruik, viel op dat de X-T30 II dezelfde menustructuur heeft als alle andere Fujifilm-camera’s. Dat is erg prettig! De FUJIFILM X-T30 II is een razendsnelle camera en heeft dezelfde X-Processor 4 als de X-T3. De beelden die je ermee kunt maken doen dan ook niet onder voor de kwaliteit van zijn grote broer. De camera beschikt over 26.1 megapixels en heeft een krachtige autofocus. Over de gehele sensor heb je maar liefst 425 focuspunten. De EVF ( elektronische zoeker ) heeft 2.36 miljoen beeldpunten. Hierdoor is het beeld in de EVF erg scherp en prettig om mee te werken.

Fujifilm laat weten dat er op de FUJIFILM X-T30 II een verbeterde LCD-display is aangebracht. Het nieuwe LCD-display is inderdaad helderder en kantelbaar. Een groot voordeel is dat dit LCD-display voorzien is van een touch-functie. Hierdoor is de camera nog makkelijker in gebruik. De FUJIFILM X-T30 II ziet er stijlvol en klassiek uit. Fujifilm heeft er gewoon weer een prachtige eye-catcher bij.

In de praktijk heb je het gevoel dat je met een analoge camera aan het fotograferen bent, doordat de camera voorzien is van klassieke draaiwielen. Met een gewicht van 378 gram is de FUJIFILM X-T30 II klein maar fijn en makkelijk mee te nemen op reis of een dagje uit. Dit maakt voor mij dat deze camera de perfecte all-day camera is in combinatie met de uitstekende beeldkwaliteit. De beelden zijn fantastische bevatten dromerige kleuren.

Alles wat al goed was aan de voorganger, heeft Fujifilm weten te behouden, maar een versie II zou geen opvolger zijn als er geen verbeteringen waren doorgevoerd. In de praktijk is meteen de verbeterde autofocus merkbaar, deze is sneller en preciezer geworden. De camera beschikt over een geavanceerd fasedetectie systeem wat binnen 0,02 seconden scherp kan stellen, ook bij slechte lichtomstandigheden. Verkeerd scherpstellen gaat je eigenlijk niet meer lukken, zelfs als je dat zou willen. Bij elke klik merk je bovendien dat het RAM-geheugen van de camera is uitgebreid.

De verbeterde display werd al genoemd, maar is in de praktijk ook echt te merken. Het scherm is 50 procent helderder geworden en heeft meer beeldpunten gekregen, 1.62 tegenover 1.04 miljoen van de voorganger. Ook bij fel (zon)licht kun je het scherm goed aflezen. Ga je op reis naar een prachtig zonnig land? Dan kun je onder vrijwel alle omstandigheden fantastische foto’s maken en meteen zien op het LCD-display.

De Fujifilm X-T30 II beschikt verder over een verbeterd algoritme in de auto-stand. Bij gebruik merk je hier in het beginsel niet zo heel veel van, maar bij het terugkijken van de beelden valt op dat deze camera ervoor zorgt dat huidtinten beter vastgelegd worden. Deze camera houdt daarnaast ook rekening met schaduwen en hooglichten. Fotografeer je volautomatisch, detecteert de camera eerst de opname-scene en kiest dan zelf de beste instellingen. de auto-stand allereerst de opname-scene identificeert en hierop alle instellingen aanpast. Wie (nog) niet zo vaardig is, doet er goed aan om de camera te vertrouwen.

De FUJIFILM X-T30 II creëert geweldige kleuren waardoor de beelden die ruw uit de camera komen rollen er al fantastisch uitzien. Wie niet al te veel, of helemaal niets, aan nabewerking wil doen, zit gebakken met deze camera. En wie juist wel houdt van creatieve keuzes, kan losgaan met maar liefst achttien filmsimulaties.

In de praktijk

Ik nam deze camera mee tijdens een uitje en ging ermee de straat op. Doordat  het een kleine camera is, kun je er onopvallend mee te werk gaan. Wanneer je op pad bent en niet de hele tijd wil fotograferen, kun je de camera ook makkelijk wegstoppen in een tasje. Overigens is het ook geen straf om geruime tijd met de camera om je nek te lopen, omdat de systeemcamera bijna niks weegt. Je kunt er ook op vertrouwen dat de camera wel tegen een klein stootje kan. Gaat het echter onverwachts regenen, dan moet je de camera wel opbergen, daar hij niet van weerbestendige afdichtingen is voorzien.

Tijdens het gebruik van deze camera kun je door zijn intuïtieve bediening snel schakelen tussen belichtingsstanden. Een minpunt aan deze camera is wat mij betreft de Q-knop. Door de locatie ervan, loop je het risico deze per ongeluk in te drukken en zo een moment te missen bij het fotograferen.

Oordeel

Na het uitgebreid proberen van de camera, ben ik toch overtuigd dat het doorgaan met de X-T30-serie een goed idee is. De FUJIFILM X-T30 II is als het ware een kleine, maar welkome, opfrisbeurt. Persoonlijk heb ik de beeldstabilisatie wel gemist in de camera tijdens het fotograferen in moeilijke lichtomstandigheden, wat me brengt op het volgende. Een directe concurrent van deze camera komt uit Fujifilm’s eigen stal en is de X-S10. Deze kost echter meer en heeft als voordelen een ingebouwde beeldstabilisatie en een wat grotere handgreep.

Dankzij zijn aantrekkelijke prijs, retro design, het compacte formaat en zijn fantastische beeldkwaliteit blijft de FUJIFILM X-T30 II een fijn model. Enkele belangrijke verbeteringen zijn doorgevoerd in vergelijking met het vorige model. Op het eerste gezicht lijken het er niet veel, maar in de praktijk merk je echt verschil. Tevreden gebruikers van de X-T30 zouden dan ook zeker de overstap naar de X-T30 II kunnen overwegen.

Beoordeling FUJIFILM X-T30 II

BEKIJK MEER WERK VAN KEVIN VERVOORT

Instagram @Kevinvervoortfotografie