Review: Gariz tassen. Camera én cameratas op één lijn qua looks

Redactie DIGIFOTO Pro 3238
Cameratassen zijn er in vele soorten en maten. Vaak hebben ze één ding gemeen: ze zijn nogal saai. Dat kun je van de tassen van Gariz niet zeggen. We namen de proef op de som en gingen op pad met deze stijlvolle tassen.

Een cameratas is vaak niet meer dan een noodzakelijkheid, je moet je cameraspullen immers ergens in meenemen. Vaak is zo’n tas grijs of zwart en niet echt fraai om te zien. Wat je eigenlijk zou willen, zeker als je fotografeert met een mooie retrocamera waarvan er tegenwoordig een hoop zijn, is dat er een tas zou bestaan die deze camera qua uitstraling kan evenaren.

De tassen van Gariz doen een gooi naar die titel. Het Zuid-Koreaanse merk, maker van fotografie-accessoires, komt met een serie tassen die zowel praktisch als mooi zijn. De tassen zijn voorzien van mooie en aparte details, zoals verfijnde gespen, aparte kleuren en soms een vrolijke geruite binnenzijde. Het assortiment van de Koreaanse fabrikant is in ieder geval bijzonder uitgebreid. Er is keuze uit verschillende formaten, kleuren en soorten tassen. Zo zijn er volledig leren tassen, tassen van skai en tassen die gemaakt zijn van canvas.

Op de redactie hebben we een mooie grijze tas in canvas-uitvoering, een kleine lederen tas en een roze skai-tas mogen testen. Een mooie dwarsdoorsnede van het aanbod van Gariz.

Verrassend

De kleinste tas is gemaakt van mooi bruin leder en is voorzien van contrasterende lichte stiksels en chromen details. De maten zijn zeer bescheiden en de tas is dan ook bedoeld voor een compactcamera of een kleine systeemcamera. Ondanks het kleine voorkomen is er binnenin de tas toch verrassend veel ruimte beschikbaar, zodat je naast je camera ook nog een extra (klein) objectief en accessoires mee kunt nemen. Ook is er een aantal ingenieuze zakjes beschikbaar voor bijvoorbeeld extra geheugenkaarten. Je camera zwerft overigens niet los rond in de tassen van Gariz, daar hebben ze een mooie oplossing voor gevonden. Gebruik je een camera met (kort) teleobjectief, dan kun je hem vanaf de bovenzijde naar beneden in de tas steken, waarbij het objectief precies in een speciaal daarvoor gemaakte zacht beklede koker valt. Die koker is ook anders in de tas te plaatsen, bijvoorbeeld in het geval dat je een camera met een prime of pancake mee wilt nemen.

Stoer

Uiteraard hebben we ook gekeken naar de canvasvariant. Een grijze variant met cognackleurige gespen in dit geval, een naar onze mening bijzonder geslaagde combinatie. De tas is stijlvol, maar is ook in de natuur op zijn plaats. Dat komt ook door het materiaal, het canvas voelt mooi natuurlijk en heeft een stoere uitstraling. De tas is voldoende groot voor bijvoorbeeld een systeemcamera plus extra objectieven én accessoires, of voor een (instap) spiegelreflex met objectieven. Daarnaast kun je er uiteraard ook nog accessoires in meenemen. De tas is via verplaatsbare schotten zelf in te delen, zodat de tas jouw specifieke gear stevig omvat. De leuke gespen zijn er overigens meer voor de show, want de tas openen gaat eenvoudig en snel via drukknoppen.

Ruit

De binnenzijde is voorzien van een stijlvolle ruit in groen en geel, een leuk en bijzondere toevoeging aan de toch al mooie tas. Het draagcomfort van de (schouder)tassen van Gariz is prima in orde, de riemen zijn van een duurzame kwaliteit en zijn gemakkelijk te verstellen.

De roze tas is allereerst opmerkelijk van kleur, het is niet vaak dat je een roze cameratas tegenkomt. Leuk voor mensen die zichzelf willen onderscheiden op dit gebied! De tas is een maat groter dan de kleine lederen tas en voldoet dus nog beter als je meer cameraspullen mee wilt nemen. Gemaakt van skai, voelt deze tas zeer serieus aan en we zijn er ook zeker van dat je je dierbare cameraspullen goed beschermd mee op pad kunt nemen.

Afmetingen

De tassen van Gariz zijn verkrijgbaar in diverse maten: de tassen van echt leer zijn in de maten large (21cm x 14cm x 27cm), medium (17,5cm x 12cm x 21,5cm) en small (16,5cm x 10cm x 13cm) verkrijgbaar. De canvas-tassen zijn er in de maten large (30cm x 14cm x 21,5cm), medium (25cm x 14cm x 19cm) en small (18cm x 13cm x 19cm). Wil je een tas van skai, dan kun je bij Gariz terecht voor een tas in het formaat large (25,2cm x 12,4cm x 20cm) en small (17,2cm x 10,5cm x 16cm).

De tassen van Gariz zijn mooi én praktisch, een heel fijne combinatie. Het Zuid-Koreaanse merk is een mooie speler op de markt en levert tassen die qua design en afwerking de moderne retrocamera kunnen evenaren. Daarmee zijn camera én cameratas op één lijn qua looks. Wij zijn fan.

De lederen tassen zijn te koop vanaf € 149,- en de varianten van skai en canvas schaf je aan vanaf € 79.

Info: laminanederland.nl en gariz.nl