De Fuji XH-1 is een camera met zeer goede eigenschappen

Review: Fujifilm XH-1

Dre de Man 1345 0
Fuji doet het allemaal een beetje anders. Het nieuwe topmodel valt vooral op door het uiterlijk, veel knoppen die doen denken aan camera’s van een paar decennia geleden. Dat klinkt ouderwets maar is juist nu heel handig. Ook verder wijkt de camera op verrassende wijze af van de rest.

De Fuji (eigenlijk: Fujifilm) XH-1 ziet er niet alleen anders uit, maar is ook van binnen anders. De sensor wijkt af doordat er geen normale kleurenfilters voor zitten. In plaats van het gebruikelijke Bayer-patroon maakt Fuji gebruik van een patroon dat net iets minder kleurdetails laat zien, maar daardoor meer scherpte oplevert. Ideaal voor zwart-wit en bij kleur wanneer je meer belang hecht aan scherpte dan aan fijne kleurdetails. Dat je weer iets minder details ziet in kleur dan bij andere sensoren hoeft overigens geen nadeel te zijn: het levert ook wat egalere kleurvlakken op die weer doen denken aan analoge foto’s. Het is afhankelijk van je smaak én van het onderwerp aan welke soort sensor de voorkeur verdient. Qua dynamiek doet de sensor het goed. Net iets minder goed dan de Nikon en Sony, maar beter dan Canon. Ook is deze sensor goed in het snel verwerken van data.

Dat blijkt vooral bij video. Uiteraard heeft hij 4k (24. 25 en 30 bps), maar ook 120 bps slow motion. We zien weinig moiré, maar wel met een cropfactor van 1,2x. Verder beschikt de camera over meerdere filmbeeldinstellingen, waaronder eentje die vrij vlakke contrastcurve, de Eterna/Cinema. Fuji heeft ook een eigen log, de F-log, maar merkwaardig genoeg schakelt de camera bij gebruik ervan automatisch om op 800 ISO. Dat beperkt het praktische nut van de log wel, zeker in scénes met zon. Heel prettig is weer dat Fuji een LUT ter beschikking stelt.

AF werkt goed bij video, maar kan uiteraard niet voorkomen dat de camera ineens van scherpstelling verandert wanneer je de camera beweegt. AF bij video blijft iets voor amateurs, voor professionele resultaten is AF ongeschikt - ook bij deze Fuji.

De Fuji heeft ook stabilisatie in de camera-body. Bij video blijkt die verbazingwekkend goed te werken, een gimbal is nauwelijks meer nodig.

AF

Bij he fotograferen werkt de AF van de XH-1 erg goed. Zoals bij alle spiegelloze camera’s werkt hij beter met zeer lichtsterke objectieven. Bij de XH-1 geldt bovendien dat het midden van het beeld beter scherpstelt dan de rest ervan. Dynamische AF werkt niet zo goed als een reflexcamera, en ook net iets minder goed dan bijvoorbeeld Sony. Bij normale AF en bij veel licht zijn de verschillen vaak klein. Bovendien beschikt de Fuji over een hele serie met lichtsterke objectieven. Wat dat aangaat verkeert de Fuji als APS-C-camera in een uniek positie. Zo is er een 23mm f/1.4 – een equivalent van een 35mm bij full-frame. In combinatie met die lichtsterke objectieven stelt de Fuji beter scherp dan andere APS-C camera’s, want die moeten het met lichtzwakkere objectieven doen.

Bijzonder handig is ook, dat de XH-1 beschikt over een batterijhouder, de VBP-XH1, waarin twee extra batterijen passen. De camera gebuikt alle batterijen achter elkaar zodat je bij video batterijen kunt wisselen terwijl je filmt. Bij het fotograferen werkt de hij bovendien mee om het aantal beelden per seconde te verhogen naar 14.

Ergonomie

Met de batterijgrip VBP-XH1 voet de camera aan als ene compacte versie van een professionele fullframe-camera. Hij ligt dan uitstekend in de hand, ook bij verticale opnamen. Zonder die grip is de camera nog steeds goed vast te houden, deels ook omdat hij vrij groot is. Wij zien de grootte vooral als een positieve eigenschap. Verder heeft de camera veel mogelijkheid om de knoppen te configureren. Mede door de gebruikte materialen maakt de camera hoogwaardige en degelijke indruk. De professionele uitvoeringen van de objectieven beschikken ook over een diafragmaring. Het instellen van het diafragma op het objectief werkt heel intuïtief en prettig. De diafragmawaarden zijn instelbaar op 1/3 stops. De sluitertijdenknop bovenop de camera is ook heel handig. Met een van de commandoknoppen kun je de sluitertijd verder met stapjes van 1/3 stop wijzigen. Verder is er een aparte ISO-knop.

De Fuji XH-1 is een camera met zeer goede eigenschappen waarbij de zeer goede ergonomie en de geschiktheid voor video eruit springt. Het is vooral een verfrissend andere camera, met een unieke reeks van objectieven, waar je heel goed mee kunt werken.

Abonnement

In DIGIFOTO Pro 2.2018, die vanaf vandaag te bestellen is, lees je een uitgebreidere review met de Fujifilm XH-1. Neem nu een abonnement en ontvang liefst zes edities van DIGIFOTO Pro voor maar €29,75.

De beelden bij dit artikel zijn gemaakt met de Fujifilm XH-1. © Jasper van Bladel

afbeelding van Dre de Man

Dre de Man | Redacteur