Review: Fujifilm X-Pro2

Review: Fujifilm X-Pro2

Redactie DIGIFOTO Pro 6349
In juni 2012 gooide Fujifilm hoge ogen met het uitbrengen van de X-Pro 1. Deze spiegelloze camera met aps-c sensor verraste vriend en vijand door de hoge kwaliteit van de foto's, goede ruisprestaties en compacte formaat. Nu, vier jaar later, is het tijd voor een opvolger.

De camera lijkt qua uiterlijk nog veel op zijn voorganger. De metalen behuizing, met retro-design en een kleine rubberen grip, voelt stevig aan en is een stuk compacter dan menig spiegelreflexcamera. De grip is wel wat aan de kleine kant. Met het 16-50mm objectief is het moeilijk om de camera met één hand vast te houden en goede foto's te maken. De body is weerbestendig,  kan tegen een stootje en de knoppen voelen stevig aan. De camera heeft geen touchscreen, maar door het grote aantal knoppen en de handige joystick is dit absoluut geen minpunt. Ook zit op de bovenkant de exposure-compensatie knop die makkelijk met je duim te draaien is zonder de camera van je oog af te hoeven halen.

Net als zijn voorganger beschikt de X-Pro 2 over een unieke hybride viewfinder. De viewfinder is zowel optisch al elektrisch en het is mogelijk om, als je één van deze zoekers kiest, de ander klein in de linkerhoek te laten staan. Schakelen tussen de optische en de elektrische viewfinder gaat makkelijk via een schakelaartje aan de voorkant van de camera. Ook heeft de zoeker een sensor die de elektronische viewfinder uitschakelt zodra je je oog er vanaf haalt, om je accu te besparen. Deze sensor zit aan de linkerkant, dus soms als je verticaal fotografeert switcht de camera van elektronische naar optische viewfinder. Hier kan snel omheen gewerkt worden door de schakelaar aan de voorkant te gebruiken, maar het is wel iets waar je aan moet denken. Ook heeft deze camera ruimte voor twee geheugenkaarten waarvan er één de supersnelle UHS-II geheugenkaarten ondersteunt.

Bediening

De camera heeft geen modus-knop. Je kan de diafragma-, sluitertijd- en iso-instellingen wijzigen via de toegewezen knoppen en via deze knoppen kan je de opties ook op automatisch zetten. Dit lijkt wennen, maar in werkelijkheid gaat dit zo natuurlijk dat je de modus-knop geen moment mist.

Het veranderen van de sluitertijd gaat via twee knoppen. Op de bovenkant van de body zit een grote knop waarmee je één van zestien sluitertijden kan kiezen en via een kleinere knop aan de voorkant kan je de sluitertijd specifieker instellen naar een sluitertijd tussen die van de waarden op de knop op de bovenkant. Dit is even wennen, maar zolang je niet heel snel en precies de sluitertijd moet veranderen werkt dit prima. Een groot nadeel is wel dat op de grote knop ook de automatische stand zit en dat deze vergrendeld zodra je hierop komt. Als je een keer snel de sluitertijd wil veranderen zet je zo heel snel de sluitertijd vast op automatisch, waardoor je de sluitertijd niet meer zelf in de hand hebt.

De iso-knop is geïntegreerd in de grote sluitertijd-knop. Op deze grote knop zit een klein raampje naar de iso-waarde die te wijzigen is door de sluitertijd-knop op te tillen en daarna te draaien. Dit ziet er mooi uit en werkt goed, maar dit is niet heel handig als je snel de iso-waarde wil wijzigen. Hier is omheen te werken door de auto-iso aan te zetten en vervolgens via de exposure-compensatieknop de waarde te veranderen, maar dit is wel een omweg.

De diafragma is makkelijk via het objectief te veranderen. Met één hand gaat dit vrij lastig, maar met twee handen gaat dit heel makkelijk en snel.

Verder heeft de camera een handige joystick op de achterkant waarmee je heel snel kiezen welk van de 273 AF-punten je selecteert. Met deze joystick kan je ook door de menu's bladeren, wat zeer intuïtief werkt. Ook heeft de camera een 'quick-menu' knop om een aantal veelgebruikte instellingen snel te kunnen veranderen en maar liefst zes knoppen die naar wens ingesteld kunnen worden.

Snelheid

De Fujifilm X-Pro 2 is een behoorlijk snelle camera. Hij maakt opnames met acht beelden per seconde en weet dit zo'n dertig raw-foto's vol te houden en als de buffer vol zit schiet de camera met ongeveer één beeld per seconde. Als de buffer vol zit duurt het wel enige tijd voordat deze leeg is, maar de camera is nog wel te gebruiken gedurende deze tijd. Alleen iets trager.

De autofocus van de X-Pro 2 is behoorlijk indrukwekkend. De camera beschikt over 273 autofocuspunten, waarvan er 169 gebruik maken van fase-detectie. Het autofocuspunt kan je direct met de joystick wijzigen en in een paar tellen stelt de camera scherp op het punt van jouw keuze. In de enkele autofocus stand stelt de camera erg goed en precies scherp, maar de continue autofocus werkt de X-Pro 2 iets minder goed. Scherpstellen werkt nog steeds prima, maar niet alle foto's zijn even scherp.

Het is ook mogelijk om de grootte van het scherpstelpunt te veranderen om sneller op een onderwerp te focussen. Mocht je 273 autofocuspunten te veel vinden kan je ook snel schakelen naar een raster van 77 punten om snel een punt te kunnen kiezen.

Beeldkwaliteit

De foto's die uit de X-Pro 2 komen zijn erg mooi. De X-Pro 2 heeft een 24 megapixel X-Trans CMOS III sensor zonder laagdoorlaatfilter wat voor erg scherpe foto's zorgt. Goed ingezoomd zie je nog erg veel details en mooie natuurlijke kleuren. Ondanks het ontbreken van de laagdoorlaatfilter is op de foto's geen moiré te zien. Volgens Fujifilm is dit mogelijk door een unieke opstelling van de pixels die moiré en andere beeldfouten tegen gaan.

De jpeg-bestanden die uit de camera komen zijn al van zeer hoge kwaliteit fotografen die liever niet aan nabewerking doen zullen hier erg tevreden mee zijn. De X-Pro 2 kan de raw-bestanden comprimeren zonder informatieverlies en dit is een zeer nuttige optie. De raw-bestanden zijn namelijk behoorlijk groot en een sd-kaart van 32 gb zit binnen de kortste keren vol. De grote raw-bestanden betekenen natuurlijk wel dat er veel informatie wordt opgeslagen waardoor je tijdens de nabewerking alle kanten op kan en nog veel kan terughalen en verbeteren. Het comprimeren van de raw-bestanden levert geen gegevensverlies op, dus met de kleinere bestanden kan je net zoveel terughalen als met de niet gecomprimeerde bestanden.

Dit is een goede en zeer veelzijdige camera. Voor mensen die graag handmatig schieten bij wisselend licht is het misschien niet een hele goede keuze maar voor mensen die graag een semiautomatische stand gebruiken werkt deze camera uitstekend. De body is compact en kan tegen een stootje en is daarom goed om mee te nemen op reis.

De jpeg-bestanden die uit deze camera komen zijn erg goed en ook de raw-bestanden zijn uitstekend. De camera werkt zeer intuïtief en het de ontbrekende modus-knop is geen gemis. Deze camera is misschien niet de beste keus voor sport en snelle actie, doordat je de sluitertijd is twee stappen moet veranderen en door de langzame werking met een volle buffer.  De X-pro 2 heeft heel veel autofocuspunten die goed werken en in combinatie met de X-Trans CMOS III sensor zonder laagdoorlaatfilter voor haarscherpe foto's zorgen.

De camera is met een adviesprijs voor € 1799,- wel aan de prijzige kant, maar voor liefhebbers van goed design die graag mooie en scherpe foto's willen maken zeker niet onoverkomelijk.

Beoordeling:

Beeldkwaliteit: 5 uit 5