Review Canon RF 24mm
De reeks Canon vaste brandpunten voor RF is al behoorlijk uitgebreid. Opvallend zijn daarbij de vrij compacte objectieven met een macro-functie: 16, 24, 35, 50 en 85mm. We hebben al de 35mm en de 16mm getest, nu de nieuwste aanwinst, de 24mm.
Tekst: Dré de Man
Van oudsher is 24mm de reportage-groothoek. Nog ‘groothoekiger’ en mensen komen wel erg klein, dan wel vertekend, op de foto. En bij 28 en 35mm mis je weer wat van de dynamiek die een groothoek brengt. Een vast brandpunt zoals deze f/1.8 biedt verschillende voordelen: een grotere lichtsterkte, compactheid en onopvallendheid en iets ruimte voor bijzondere functies. Bij de Canon-serie is dat macro. In een eerdere review van de 35mm uit deze serie hebben we uitgelegd waarom macro bij groothoek zin kan hebben: met een groothoek haal je grote vergrotingen zonder dat je een grote balg of heel veel tussenringen nodig hebt (vier keer de brandpuntsafstand is bij een 24mm nog minder dan 10 centimeter, bij een 100mm 40 centimeter, veel te veel voor tussenringen of een balg). En verder is het natuurlijk wel handig als je als vlogger een product van dichtbij wil laten zijn en toch een vrij grote beeldhoek wil hebben.
Kortom: het idee achter deze groothoek is duidelijk. Ideaal voor onopgemerkt fotograferen bij reportages, handig om mee te nemen in situaties waarbij de lichtsterkte handig is en in situaties waarbij je iets of zelfs veel dichterbij wil.
Close encounter
Bekijk je de macro zelf van dichtbij, dan valt op dat het een goed gebouwd objectief is, met zowel een scherpte- als een controle-ring. Het objectief is erg licht: 270 gram, een 24mm f/1.8 van een concurrerend merk weegt 450 gram. Het is geen L-serie dus niet bijzonder spatwater- of stofdicht maar de bouw wekt wel vertrouwen. Jammer genoeg zit er geen zonnekap bij, maar aan de andere kant is het objectief ook zo goed beschermd tegen tegenlicht en reflecties. Het objectief beschikt ook over stabilisatie, en dat is zeker bij macro-gebruik ook handig. Die stabilisatie werkt uitstekend, en werkt samen met die van de camera (als de camera die heeft, uiteraard). Je mag het objectief niet vergelijken met een macro van bijvoorbeeld 85mm (ook in deze serie verkrijgbaar) want daarvoor zit je bij minder grote vergrotingen te dicht op je onderwerp en krijg je te veel achtergrond op je foto. Maar er zijn ook situaties waarin het groothoekige juist van voordeel is, zeker in combinatie met de vrij grote lichtsterkte.
Opbouw
Net zoals bij de andere objectieven uit deze serie, kun je aan de opbouw zien dat het objectief goed voor dichtbij-opnamen is. Het lijkt nog het meeste om een omgekeerd retrofocus-objectief, dus op een objectief voor een reflexcamera dat wat extra afstand tussen het objectief en de sensor creëert voor de spiegel. De frontlens is opvallend vlak, in feite is het een element om beeldwelving tegen te gaan zoals dat meestal juist toegepast wordt aan de kant van de beeldsensor. Hier dus aan de andere kant, waardoor beeldwelving dichtbij tegengegaan wordt. Een ander voordeel van het platte (oké, plano-concaaf) eerste element is dat het reflecties tegengaat. Is objectief werkelijk zo goed als een ‘echt’ macro-objectief? En hoe goed is het dan op gewone afstanden? Om die vragen te beantwoorden gaan we naar het lab.
LAB
In het lab zien we zaken die bij normaal fotograferen verborgen blijven – of beter: die we bij normaal fotografen alleen subjectief waarnemen. Zo meten we scheidend vermogen en (micro-)contrast bij verschillende opname-afstanden, maar we kijken ook naar vertekening, kleurfouten, vignetering én hoe deze door de camera en in de software gecorrigeerd worden.
In dit geval is de vertekening en dus de softwarecorrectie vrij sterk. Op zich is dat geen probleem: bij objectieven die uitsluitend digitaal gebruikt worden, is het ook niet nodig de vertekening zo gering mogelijk te houden. Bij veel moderne objectieven wordt al bij het ontwerp rekening met die mogelijkheid gehouden, bijvoorbeeld om het objectief lichter te maken. Toch zijn er duidelijke grenzen aan de mogelijkheden om lensfouten digitaal te corrigeren. Bij vignetering is dat misschien wel het duidelijkst: wanneer je de hoeken in de software of in de camera lichter maakt, krijg je daar meer ruis en minder dynamiek. Bij vertekening geldt iets soortgelijks, daar ga je plaatselijk het beeld vergroten. Wanneer je contrast bekijkt in een MTF, dan daalt de MTF-score met de factor waarmee je het beeld uitgerekt wordt. Een extreem voorbeeld met makkelijke getallen: 60 procent contrast bij 30 lp/mm (een behoorlijk goede waarde) wordt dan 60 procent contrast bij 10 lp/mm (een behoorlijk slechte waarde). Gelukkig zien we nooit zulke extreme correcties, behalve wanneer je een fisheye-foto wil omtoveren in een gewone foto.
Bij dit objectief valt de vignetering wel mee, maar is de vertekening vrij groot. Wanneer je het echt opmeet in termen van uitrekking kom je uit op 10 procent verlies. Dat zien we dan ook terug, vooral (zoals te verwachten) bij meridionale structuren. Daar staat dan weer tegenover dat zonder die correctie de meridionale structuren het beter doen dan de sagittale. Dan nu de hamvraag; is dat zo erg? Nee. De resultaten zijn over het grootste deel van het beeld na diafragmeren prima alleen bij de uiterste hoeken zien we dat die nooit werkelijk helemaal bijtrekken. Bij macro zien we dit beeld niet, daar presteert het objectief veel beter, in een zeer groot deel van het beeld is het meteen al scherp en contrastrijk en al bij f/4 à f/5.6 ook in de hoeken. Op groter afstanden heeft de 24mm heeft ook al bij de grootse opening een goed contrast in het centrum, maar de hoeken hebben dan wat meer tijd nodig en ook bij f/8 blijven die iets minder dan het centrum, om de eerder aangegeven redenen.
We zien gemiddelde kleurfouten en het bokeh is mooi. Bij een groothoek zie je daar meestal minder van, maar voor macro is het zeker prettig.
Conclusie
De Canon RF 24mm f/1.8 IS STM macro is een mooi licht objectief voor reportages en voor alle situaties waarin je een kleiner maar toch lichtsterk objectief nodig hebt - voor vloggen met close-ups van producten bijvoorbeeld.
Beoordeling
Goud
Beeldkwaliteit: 7,5 / 8,5 (veraf / dichtbij)
Bediening: 8
Behuizing: 8
Prijs / kwaliteit: 7,5
Specificaties
Adviesprijs: € 769,-
Info: canon.nl
Lees hier ook:
https://www.digifotopro.nl/zo-maak-je-een-echt-goed-portret
https://www.digifotopro.nl/in-gesprek-met-nikon-fotograaf-martijn-nugteren