Pride & Prejudice: lessen in compositie
Zoals alles heeft ook fotografie een grondbeginsel. Wat dat is, is natuurlijk te betwisten; natuurlijk, zonder (het vangen van) licht was fotografie nooit mogelijk geweest. En ja, zonder RGB-filter of Bayerpatronen zou het niet mogelijk zijn in kleur te schieten. Maar wat heb je aan technologie als je er slecht mee om gaat? Zonder de juiste compositie, maak je moeilijk een echt mooi beeld. En met compositie onder de knie, ontstaat er magie; kijk maar naar Pride & Prejudice.
Het is eind jaren 1700, en Jane Austen heeft net haar boek First Impressions af. Nadeel: vrouwelijke schrijvers komen er in die tijd niet tussen. Toch wordt het boek in 1813, anoniem, uitgebracht onder de titel Pride & Prejudice. Bijna 200 jaar later wordt het inmiddels geprezen boek naar film vertaald door schrijvers Deborah Moggach en Emma Thompson, met regie van Joe Wright.
Leuk, maar wat kan een verhaal dat zich afspeelt voor de uitvinding van de camera nou iets te maken hebben met fotografie? Nou, dat ligt hem juist in die vertaling naar film: de shots in de film zijn simpelweg ongekend mooi. Cameraman Roman Osin weet de shots eruit te laten zien alsof je naar bewegende schilderijen kijkt en leert ons daarmee belangrijke lessen over compositie.
De meeste films die zich in deze periode afspelen, focussen zich op kostuums, taalgebruik of extravagante sets. In Pride & Prejudice zijn deze elementen nog steeds te vinden, maar dan op een veel lager pitje. Juist door een focus op die schilderij-achtige composities, kan je je ogen niet van de film afhalen. Elk shot krijgt je volledige aandacht, van de vergezichten met een paard & wagen, tot iemand rennend in de regen over een oude brug, en van de hoofdrolspelers rond een gigantische boom tot een close-up van wegslippende handen (het hoogtepunt, als je het deze schrijver vraagt).
En die aandacht verdient de film ook - het is een regelrechte masterclass in compositie, waar jij als fotograaf ook een heleboel van kan leren. De camera's staan vaak stil, af en toe met een lichte zoom, waardoor het makkelijk in te beelden is hoe je daar als fotograaf zou staan. Het is niet altijd even makkelijk om statische beelden interessant te maken, maar Roman Osin kan je genoeg voorbeelden geven van hoe het moet en kan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het kleurgebruik, wat ook weer extra kracht geeft aan een hoop scènes.
Pride & Prejudice is al een prachtig verhaal - al is het misschien niet iedereens smaak - dat alleen nog maar mooier wordt door de manier waarop het geschoten is. Met een goed script en fantastische optredens van onder andere Matthew Macfadyen (Succesion) en Keira Knightley (Pirates of the Carribean) is de film zeker het kijken waard. Nog een fun fact om mee af te sluiten: Joe Wright dacht eerst dat Knightley 'te knap' zou zijn om de hoofdrol te spelen, maar kwam hier op terug nadat hij haar ontmoette. Echt waar.
Jaar 2005 | Regie Joe Wright | Sterren o.a. Keira Knightley, Matthew Macfadyen, Rosamund Pike, Tom Hollander | Te zien op Netflix, Videoland, Canal+, Film1 en meer