Preview: Canon EOS 1D X Mark III, reflex met hybride trekjes

Dre de Man 1469
De Olympische zomerspelen komen eraan dus Canon toonde ons de nieuwste camera voor professionele (sport-)fotofotojournalisten, de EOS-1D X Mark III.

Het is de zesde generatie professionele full frame camera’s en de achtste generatie digitale camera’s van Canon bedoeld voor het maken van snelle serie-opnamen. (De eerste vijf generaties hadden een 1.3x crop-sensor.) Alle generaties van die camera’s lijken steeds sterk op de vorige. Vergelijk je de eerste met de laatste generatie, dan zijn die camera’s volkomen verschillend. Aan de oppervlakte lijkt de 1D X Mark III dan ook vooral op zijn voorganger. Als iemand je Mark II uit handen neemt en vervangt door een Mark II kun je gewoon verder fotograferen. Op het eerste gezicht lijken de aanpassingen dan ook klein: 16 in plaats van veertien opnamen per seconden, nog steeds 20 megapixels, dezelfde zoeker en dezelfde knoppen.

Als je onder de oppervlakte kijkt, ziet het er toch anders uit. DPReview noemt het een hybride camera, maar dat is technisch gezien niet juist. Je zou wel kunnen zeggen dat zo veel mogelijk van de softwaremogelijkheden van de spiegelloze camera’s ook zijn toegepast bij de reflexcamera. Ook heeft Canon de technische overeenkomsten met de spiegelloze camera zo groot mogelijk gemaakt. Daartoe heeft Canon het aantal scherpstelpunten sterk uitgebreid (naar 191 punten waarvan 155 crosspoints, was 61/41)  én de RGB sensor 28 keer meer pixels gegeven. Samen zorgt dat ervoor dat het lijkt alsof de camera de beeld- en scherpstelinformatie krijgt van de beeldsensor – wat natuurlijk niet zo is, behalve in Liveview-modus. Afgezien daaraan is de lichtgevoeligheid toegenomen en kan de camera nog scherpstellen via de reflexzoeker bij -4 EV maar ook bij + 21 EV (dat is een toename van drie stops vergeleken met de voorganger. Er zijn bij f/8 ook nog 191 F-punten beschikbaar (65 kruissensoren).

Live view shooting

Deze hardware-aanpassingen maakten het echter wel (beter) mogelijk om de AF-software van de MK 3 te laten werken met het type kunstmatige intelligentie dat bij de R-camera’s en ook bij de Sony a9 en bij Nikon camera’s zijn werking doet. Deze software wordt niet met de hand door programmeurs geschreven, maar in feite door andere software, die foto’s en opnamegegevens vergelijkt. We noemen dat machine learning, maar Canon noemt het deep learning, wat een stuk minder eng klinkt. In de reflexmodus kan de camera nu bij beeldherkenning in veel situaties het hoofd van een persoon herkennen, wat bij sportfotografie en tracking uiteraard een duidelijk voordeel is. Voor oogherkenning moet nog steeds toevlucht genomen worden tot Livebeeld, maar dat speelt bij sportfotografie geen rol. Er is een speciale modus met prioriteit voor personen, waarbij de camera dus scherpstelt op personen als hij deze herkent. Veder zijn er verschillende algoritmes voor de optische zoeker en voor de Live view-modus. In die laatste modus kunnen ook ogen herkend worden. Ook heeft de AF-On-knop nu een aanraak-oppervlakte waarmee je de scherpstelpunten kunt uitkiezen. Verder heeft Canon het aantal en de kracht van de dataverwerkingsprocessoren uitgebreid. In de praktijk zou dat allemaal tot een beter tracking moeten leiden. Hoeveel beter en op welke punten, zullen we pas in een test kunnen vaststellen.

Canon gaat met deze camera ook over op de nieuwe professionele kaartstandaard: de vrijwel onverwoestbare en supersnelle CFExpress (fysiek gelijk aan het al langer bestaande XQD). Ook op het gebied van de beeldformaten is er nieuws: de camera kan foto’s opnemen in het door Apple geïntroduceerde HEIFF-formaat. Dat betekent niet alleen twee keer zoveel beeldinformatie in een beeld van dezelfde grootte maar ook 10-bits kleuren, dus meer ruimte voor beeldverwerking.  Op het gebied van video staat de camera ook zijn mannetje, met 6k (intern) bij 60 bps. Dat levert dan 4k op zonder line-skipping. De eerste voorbeelden zien er indrukwekkend uit.

Een andere technische nieuwheid betreft het OLP-filter, oftewel anti-moiréfilter. Een klassiek OLP-filter werkt door in twee richtingen gepolariseerd licht met een te kleine detailgrootte te onderdrukken. Canon zegt dat nu met een verdubbeling, dus in feite in twee stappen te bewerkstelligen. Canon doet zelfs uitspraken over bokeh-effecten van het filter. Of en in hoeverre dat op foto’s werkelijk zichtbaar is en hoe groot de resolutiewinst is in vergelijking met een conventioneel olp-filter is heel eenvoudig te testen, maar Canon had helaas nog geen productiemodel ter beschikking. Iets soortgelijks geldt ook voor de eigenschappen van de nieuwe sensor- overigens zoals vrijwel steeds bij Canon, met dual-pixel. Verder is de buffer uitgebreid,  maar dat was waarschijnlijk ook nodig voor de nieuwe filmmogelijkheden. De camera kan namelijk niet alleen 4k tot 60p maar ook in 12 bit RAW- of 10-bits-video filmen met C-log. Canon geeft hoog op van de filmkwaliteit, ook deze zullen we spoedig testen. Ook zijn er snelle verbindingsmogelijkheden via ingebouwde wifi en bluetooth en high-speed gigabit ethernetpoort.

Binnenkort zullen we de Canon in de praktijk testen. De Canon EOS-1D X Mark III is vanaf februari beschikbaar en heeft een verkoopadviesprijs van € 7.419,99.

afbeelding van Dre de Man

Dre de Man | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Dre