Marvels, in gesprek met Cheraine Collette

Redactie DIGIFOTO Pro 1717
Cheraine Collette groeide op bij een boerderij en later in een bosrijke omgeving. De natuur inspireerde haar en als kind tekende ze veel en fotografeerde ze graag dieren. Al snel begon ze deze passies te combineren. Zo ontstond ook haar eerste solo-expositie ‘Marvels’.

Dit artikel is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 6. 2021, geschreven door: Nina Oomen en met beeld van Cheraine Collette. Je kunt dit magazine zowel digitaal als op papier lezen. Het magazine is via onze webshop te bestellen.

In 2014 begon Cheraine serieus met fotografie. Ze startte toen ook een opleiding aan de Fotovakschool. Doordat ze vanaf jongs af aan al bezig was met de creatieve zijde en het bewerken van haar fotografie met Photoshop en haar tekentablet, wou zij zich graag verder verdiepen in de technische zijde en het juist instellen van de camera, kennis die zij veel heeft kunnen toepassen in haar werken tijdens en na het succesvol afronden van haar opleiding. Ze begon aan het begin van haar opleiding met modefotografie maar uiteindelijk heeft haar liefde voor de natuur en architectuur haar steeds meer naar het toepassen van fotografie als kunst geleid.

Ze wil graag de verbondenheid van mens en natuur in beeld vastleggen. ‘Wij zien onszelf als mensen vaak als iets wat op zichzelf staat, maar we zijn onlosmakelijk met de natuur verbonden,’ vertelt ze. ‘We leven nu in een tijd waarin we de wereld om ons heen steeds meer verwaarlozen en in gevaar brengen, dieren worden bijvoorbeeld naar uiterste hoeken gedreven en daardoor sterven ze uit. Prachtige gebouwen worden verlaten of gesloopt. Door de schoonheid van deze oude gebouwen te laten zien in combinatie met de dieren, kijken mensen niet weg, maar kunnen zij zich bewust worden van de schatten die onze aarde heeft en die wij dreigen te verliezen wanneer wij niet gezamenlijk in harmonie leren leven met de dieren en de natuur.’ Met haar serie Marvels hoopt de fotograaf alle generaties te motiveren om beter voor de aarde en al haar schatten te zorgen.

(Foto van een leeuw en een leeuwin door Charaine Collette)

Werkwijze

Meestal gaat Cheraine te werk aan de hand van een schets. Deze werkt ze vervolgens uit door losse elementen te fotograferen en deze samen te voegen. Maar soms begint ze ook met één element en bedenkt ze een verhaal en een sfeer eromheen. ‘Er zijn oneindig veel dingen die mij kunnen inspireren. Als je in de vrije natuur een groep wild tegenkomt en je deze gaat observeren, leer je de persoonlijkheden beter kennen van een individueel dier of diersoort. Het is heel leuk om dat vast te leggen. Je ziet ook dingen die je niet vaak ziet, zoals bepaalde houdingen die ze aannemen, of leuke lieve momenten.’

Cheraine maakt alleen gebruik van bestaande elementen, omdat ze de afbeeldingen het liefst zo realistisch mogelijk wil maken, maar dat is een hele uitdaging. ‘Het is lastig om dieren te fotograferen, omdat ze altijd in beweging zijn. Sommige dieren hebben bijvoorbeeld veel kleine haartjes en die wil ik zo scherp mogelijk in beeld krijgen. Exacte belichting, ISO, diafragma en sluitertijd is daarom erg belangrijk.’ Omdat het composities van meerdere beelden betreft, moet ze goed rekening houden met de lichtval bij elk individueel element, om het eindresultaat zo realistisch mogelijk te creëren.

Doordat de werken zo echt lijken, vragen mensen soms of de dieren gedrogeerd zijn, maar Cheraine fotografeert ze altijd van een afstandje in hun natuurlijke omgeving. ‘Je krijgt de mooiste beelden door de dieren zo natuurlijk mogelijk vast te leggen en ik vind het belangrijk dat ze geen last van mij hebben.’ Ze gaat voor haar werken ook naar dierentuinen en daarin maakt zij een bewuste keuze voor parken die bijdragen aan het beschermen van wilde dieren en programma’s hebben die gericht zijn op het herstellen en uitzetten van de flora en fauna in de natuur.

Het liefst fotografeert ze met haar Hasselblad camera. ‘Het is moeilijk om er goed mee te fotograferen, maar als het lukt heb je prachtige foto’s: de kwaliteit, kleur, diepte en de focus zijn dan perfect. De Hasselblad is eigenlijk niet echt gemaakt voor wildlife, maar daardoor is het juist een extra leuke uitdaging.’

In de serie Marvels combineert Cheraine wildlife met architectuur. ‘Sommige gebouwen uit de foto’s zijn al gesloopt, dit vind ik erg jammer,’ vertelt ze. De kunstenares is wel heel blij dat zij deze gebouwen nog heeft kunnen vereeuwigen in haar werken. In de toekomst bezoekt ze het liefst gebouwen waar minder toeristen komen. ‘Ik zou heel graag naar een verlaten tempel in de buurt van Mexico gaan. Er staat ook een bijzonder paleis in de buurt van Sint Petersburg. Daar zijn hele mooie interieurs waar ik graag een nieuw concept bij wil maken.’ Hiernaast hoopt ze ook op een dag de uit de rotsen gehouwen stad Petra in Jordanië te fotograferen. ‘Als ik één van mijn favoriete gebouwen moest kiezen is dat het kasteel Sammezzano in Florence.’

(Foto van twee witte tijgers door Charaine Collette)

Awards

Cheraine Collette heeft binnen twee jaar 100 internationale vakprijzen in ontvangst mogen nemen voor haar werk. ‘De wedstrijden waar ik aan deelneem hebben soms een thema waarop ik een aansluitende selectie maak van mijn werken, in andere gevallen ben ik meer vrij. Ik kijk in alle gevallen naar het verhaal en de volgorde van mijn werken die ik inzend.’ Binnen de wedstrijden neemt ze vaak deel aan de categorieën Fine Art, Nude, Nature, Digital Manipulation & Books.

De eerste grote award die ze ontving was Goud van de IPA ( International Photography Awards) in 2019 voor haar serie Marvels. ‘Het was een onwerkelijk gevoel dat ik nog niet eerder had gevoeld. Ik vind het nog altijd heel bijzonder als ik er bij stil sta dat ik zo’n mooie award heb mogen ontvangen, waaraan zo veel geweldige en gevestigde fotografen wereldwijd aan deelnemen,’ vertelt Cheraine. ‘Het gaf veel energie om mijn Marvels serie verder uit te werken. Ook voor mijn andere concepten en series, zoals Where is Adam?, Treasures en Legacy, heb ik veel prachtige Awards mogen ontvangen.’

De kunstenares is zeker van plan te blijven deelnemen aan de internationale fotografie wedstrijden met haar nieuwe werken en series. ‘Naast de vele geweldige fotografen wereldwijd waaraan je kwaliteiten worden gemeten, wordt je werk ook vaak onder de aandacht gebracht bij interessante juryleden. Hierdoor ontstaat er meer bekendheid van je werk, het verhaal en je naam als kunstenaar bij het publiek en geeft het een grote meerwaarde aan het werk dat je hebt gemaakt.’

(Foto van flamingo´s door Cheraine Collette)

Over Cheraine Collette

Cheraine Collette won sinds september 2019 tot en met september 2021 maar liefst 100 Awards, nominaties en eervolle vermeldingen in diverse internationaal geprezen fotowedstrijden waaronder de International Photography Awards (IPA), de Prix de la Photographie Paris (PX3), de Julia Margaret Cameron Awards, de Pollux Awards, de Siena International Photo Award (SIPA), Siena Creative Photo Awards, Tokyo International Foto Awards (TIFA), Moscow International Foto Awards (MIFA), International Color Awards, Muse Photography Awards, International Black & White Spider Awards, International Neutral Density Awards (ND Awards), International Monochroom Awards, Trierenberg Super Circuit, Mono Awards, Fine Art Photo Awards, IPA Oneshot, London International Creative Competition (LICC), National Geographic Photo Contest en meer.

(Zelfportret door Cheraine Collete)

Dit artikel is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 6. 2021, geschreven door: Nina Oomen. Je kunt dit magazine zowel digitaal als op papier lezen. Het magazine is via onze webshop te bestellen.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie