Sta je dan, op de foto in de file!

Portretten van Amerikanen in hun wagens

Siem van Woerkom 358 0
Jonathan Castillo wilde graag een serie van portretten schieten, waarin de onderwerpen in eerste instantie niet door hadden dat ze gefotografeerd werden.

Onstaan van project met Amerikanen

Fotograaf Jonathan Castillo ( student op het ArtCenter College of Design in Pasadena) heeft een prachtige serie gemaakt van Amerikanen en hun auto's. In zijn studie tijd op zijn universiteit stelde een professor hem voor aan de beroemde foto's van Philip-Lorca diCorcia van voetgangers op Times Square. Het waren openhartige straatopnamen met een twist: diCorcia verlichtte zijn foto's met flitsers van bovenaf om ze op die manier meer drama en intensiteit te geven. 

Castillo was zo geintrigeerd door het werk dat hij het probeerde na te maken op de campus van zijn school. Na vele pogingen was hij toch niet tevreden met de resultaten. 'Ik moest iets doen om het project mijn eigen te maken', aldus de fotograaf. 'Ik dacht; in Los Angeles zijn mensen eigenlijk nooit buiten hun auto. Waarom maak ik geen portretten van mensen IN auto's?'

(Beeld: Jonathan Castillo)

Techniek achter de foto's

Het project kwam niet makkelijk van de grond. Maar uiteindelijk, in samenwerking met de toenmalige lichtontwerper Briana Pattillo (zijn vriendin) paste Castillo diCorcia’s New York-technieken toe in de straten van L.A. Het begon met zijn eigen auto. Gelukkig had zijn Toyota hatchback een achterruit die openvouwde. Hij plaatste een achteruitkijkcamera achterin, op een statief dat was gestabiliseerd met zandzakken, en installeerde een radiotoestel waarmee hij vanuit de bestuurdersstoel kon schieten zodat hij foto's kon maken tijdens het rijden (wanneer hij stil stond voor een rood licht).  

Zijn vriendin reed iets achter hem, in de rijbaan ernaast, met een sterke flitser in de achterpassagiersstoel, die via radio verbonden was met de camera van Castillo. Terwijl Castillo bij rode lichten stopte, zou hij de achteruitkijkspiegel gebruiken om een ​​opname van de auto achter hem uit te lijnen. Wanneer het interessant genoeg leek nam hij een opname, waarna de flits van de auto naast die van zijn onderwerp de mensen in de auto's kon voorzien van wat extra licht. Dit zorgde er vooral voor dat de foto's niet te standaard overkwamen, en het ook daadwerkelijk mogelijk was om te zien wat voor mensen er in de desbetreffende auto's zaten. 

(Beeld: Jonathan Castillo)

Niet simpelweg snapshots

De foto's van Castillo roepen een gevoel van isolatie op. Je kan het zien op de verloren gedachten van de chauffeurs. Sommige mensen die de foto's zien, zijn geschokt door wat zij ervaren als een inbreuk op de privacy. De lijnen zijn 'een beetje meer grijs' dan in standaard straatfotografie, geeft hij toe. Niet vanuit een juridisch oogpunt, maar vanwege de manier waarop autocultuur werkt. Hij erkent dat, hoewel wegen 'zo openbaar mogelijk zijn', mensen in auto's vaak 'een perceptie van privacy' hebben. Castillo beweert dat een dergelijke perceptie onjuist is, maar hij probeert zijn onderwerpen niet uit te buiten.

'Ik ben niet op zoek naar iemand die zijn neus peutert' zegt hij. Hij gebruikt nooit foto's die hij maakt van mensen die in het midden van argumenten lijken te staan. 'Ik ben niet op zoek naar een beschamende foto. Maar ik vind een ongemakkelijke foto niet erg.' Voor de foto's die op zijn website gepubliceerd zijn, zijn overigens wel alle nodige privacy documenten ondertekend door de (spontane) modellen in de foto's. 

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem