DIGIFOTO Pro Awards

Samyang 24mm f/2.8FE

Christel de Wolff 3385
De serie AF-objectieven van Samyang voor Sony blijft groeien en bestaat nu uit vijf exemplaren. De 14mm f/2.8, 35mm f/1.4, 50mm f/1.4 en dan nu de 35mm f/2.8 en 24mm f/2.8. De laatste twee objectieven zijn bijzonder compact en licht. Wij voelden de 24mm aan de tand.

Zeven losstaande elementen en 93 gram, dat klinkt wel heel erg bescheiden. Je denkt dan aan een vrij simpel objectief zoals die veertig jaar geleden ontworpen werd, maar van die zeven elementen die de Samyang 24mm f/2.8FE rijk is, bestaan er vijf uit speciaal glas: drie zijn er asferisch en twee hebben een hoge brekingsindex. Het ontwerp is juist uiterst modern en typisch Samyang. Kortom: Samyang heeft met zeer moderne middelen een objectief geconstrueerd dat qua afmetingen doet denken aan vervlogen tijden.

Zet je hem op een Sony A7-camera, dan doet het geheel denken aan een compactcamera. Er zijn binnen het aanbod voor Sony full frame maar twee andere objectieven die zo klein zijn: de Samyang 35mm f/2.8 en de gelijksoortige ZEISS. In die zin vormen de beide Samyangs een zeer interessante aanvulling op het assortiment dat voor Sony beschikbaar is. (Voor APS-C heeft Sony de 20mm pancake, die nog iets kleiner is, maar die brandpuntsafstand is iets minder handig.)

Kijken we naar de prijs van dit Samyang-objectief, € 329,-, dan kunnen we ook zeker spreken van een welkome aanvulling. Het is het soort objectief dat je altijd kunt meenemen. Je merkt niet eens dat je hem bij je hebt. Samyang levert het met een heel lichte en kleine koker, en met een kleine zonnekap. Die laatste zou ik altijd gebruiken, al was het maar ter bescherming.

De combinatie met de Sony-body is ideaal. Het lijkt bijna alsof de camera voor het objectief ontworpen is, in plaats van omgekeerd. De scherpstelling werkt goed in combinatie met de Sony A7lll. Door de kleine omvang en het geringe gewicht is dit een objectief waar je meteen een grote sympathie voor krijgt. Er is eigenlijk geen enkele reden om hem niet mee te nemen en dat is een sterk punt van dit objectief.

Standaardgroothoek

24mm is een heel mooie brandpuntsafstand: voor full frame is het de standaardbrandpuntsafstand voor reportages en de groothoek is net groot genoeg voor de meeste foto’s van steden en landschappen. Voor straatfotografie is dit objectief wel heel geschikt, want het ziet er zo bescheiden uit, dat zelfs de ergste fotofoben niet in de gaten hebben dat ze met serieus te nemen apparatuur gefotografeerd worden. Bij APS-C, bijvoorbeeld in combinatie met de Sony a6300, is het een 35mm-equivalent. Ook dan is het erg geschikt voor straatfotografie, en misschien nog wel meer. Op APS-C- camera’s is het ook zeer geschikt voor foto’s van mensen, al dan niet in hun omgeving. De foto’s die je met dit objectief maakt, zien er op een scherm van 17” ook prima uit: de kleuren zijn mooi, het contrast is zeker gediafragmeerd goed en kleine details lijken goed weergegeven te worden. Hoe zou dit objectief het in het lab doen?

DIGIFOTO Lab

In het lab stelt de 24mm zich aanvankelijk ook bescheiden op: resolutie en microcontrast zijn bij volle opening nog niet helemaal op niveau. Ze zijn echter meer dan goed genoeg voor straatfotografie en foto’s van mensen en dan is de net iets zachtere tekening vaak wel prettig. Die prestaties zijn wat minder goed dan de door Samyang gepubliceerde MTF-grafiek suggereert, dus mogelijk zijn de exemplaren die nu in de winkels liggen nog beter. Bij f/4 zijn de prestaties zeker in het centrum in ieder geval al heel goed en bij f/5.6 en helemaal bij f/8 uitstekend. De randen en hoeken komen dus iets langzamer op gang, maar behalen uiteindelijk bij f/8 een uitstekende score. In de praktijk betekent dit, dat het aan te bevelen is om bij landschappen tot boven f/5.6 te diafragmeren. Gaat het echter om iets grotere details, dan is de scherpte bij ieder diafragma voldoende. Het bokeh is niet gek, maar door de korte brandpuntsafstand zal de achtergrond nooit echt vaag worden. Overstraling is heel goed onderdrukt en reflecties zijn ook goed. De vertekening is gering en de vignettering is vrij gemiddeld, maar die zal door het ingebouwde profiel gecorrigeerd worden.

Kijk hier voor de uitleg bij deze grafiek. 

Conclusie

De Samyang 24mm f/2.8FE is een bijzondere aanvulling op het bestaande aanbod, zowel door de lage prijs, het geringe gewicht als de uiterst kleine afmetingen. Het objectief behaalt na twee à drie stops diafragmeren echter prestaties van formaat. In termen van waarde voor het geld is dit objectief nauwelijks te overtreffen.

Beoordeling Samyang 24mm f/2.8FE

Getest in DIGIFOTO Pro 4.2018

Beeldkwaliteit 8
Bediening 8
Behuizing 8
Prijs / kwaliteit 9

De Samyang 24mm f/2.8FE ontvangt een Goud award met speciale onderscheiding 'Budget'.

Specificaties Samyang 24mm f/2.8FE

Adviesprijs € 329,-
Afmetingen 37mm (l) X 62mm (b)
Opbouw 7 elementen in 7 groepen
Minimale scherpstelafstand 0.24 cm
Filtermaat 49 mm
Info www.samyangbenelux.com

 

 

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel

afbeelding van Matt H. Imaging

Een prima lens zo te zien. Fijn dat deze zo compact is. Niet iedereen hoeft zo nodig een F1.4 lens.

Goed dat er ook goede lenzen met een wat vriendelijker prijskaartje beschibaar komen voor Sony FE camera's. De (overigens uitstekende) lenzen van Sony en Zeiss zijn nou niet bepaald goedkoop.