Imca Shoots | ‘In een seksclub draait het lang niet alleen om seks’
Fotograaf Imca Schoots nam een kijkje achter de schermen bij Club de Villa.
In haar nieuwe fotoserie On Scene maakt Imca Schoots een wereld zichtbaar die meestal verborgen blijft. Vier jaar lang bespiedde ze met haar camera het reilen en zeilen van seksclub De Villa in Beekbergen. Het resultaat is een sexy inkijkje in een wereld die nog altijd gebukt gaat onder een groot taboe.
Dit artikel is geschreven door Marijn Ruhaak en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 5.2024
Fotografie: Imca Shoots
Wat gebeurt er achter de muren van een seksclub? Die vraag hield Imca jarenlang bezig. Haar leven lang reed ze langs Club de Villa, een seksclub in Beekbergen. ‘Je weet dat er spannende dingen gebeuren, maar wat precies? Ik wilde er dolgraag een kijkje nemen’, vertelt Imca. Maar hoe kom je binnen? ‘Ik dacht dat het een onmogelijke opgave was. Tot ik op een vacature stuitte: de club zocht een gastvrouw met horecaervaring. Ik besloot op gesprek te gaan. Gewoon, om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen.’
Geen ordinair bordeel
Zoals velen anderen had Imca een voorstelling van hoe het er vanbinnen uit zou zien. ‘Ik verwachtte een schimmige wereld waar gedwongen prostitutie, drank en drugs aan de orde van de dag zijn.’ Niets bleek minder waar. ‘De club was in handen van een echtpaar dat het pand kocht om een welnesscentrum te openen. Dat werd tegengehouden door de buurt. Ze bouwden de oude club om tot een woonhuis, maar in de crisis van 2008 kregen ze het niet verkocht. Toen hebben ze er maar een seksclub van gemaakt, daar was immers al een vergunning voor. Maar dan wel een club zonder dubieuze praktijken. Geen ordinair bordeel, maar een luxe plek met goede zorg voor de dames en gasten.’
Aan Imca de taak deze goede zorg te verlenen. Want tegen haar eigen verwachting in, besloot ze de baan als gastvrouw aan te nemen. ‘Ik was totaal verrast door wat ik zag. De meiden die er werkten hadden vaak een baan, een relatie of een gezin.’ Imca vertelde direct dat ze fotograaf was en dat kwam de eigenaren goed uit. Ze kon gelijk de foto’s voor de website maken. ‘Op die manier wist ik het vertrouwen van de meiden te winnen’, vertelt ze. ‘Hoewel de foto’s op de website geen gezichten tonen, fotografeerde ik die natuurlijk wel. Ze moesten mij erop vertrouwen dat ik deze beelden aan niemand zou laten zien. Discretie was het hoogste goed.’
‘Ik wilde een spannende, sexy en ongrijpbare sfeer neerzetten’

Camera: Olympus E-M10MarkII Objectief: Olympus14-42mm F3.5-5.6 EZ Sluitertijd: 1/2 Diafragma: f/3,5 Iso: 200

Camera: Olympus E-M10MarkII Objectief: Olympus14-42mm F3.5-5.6 EZ Sluitertijd: 1/2 Diafragma: f/3,5 Iso: 200

Camera: Olympus E-M10MarkII Objectief: Olympus14-42mm F3.5-5.6 EZ Sluitertijd: 2,5 Diafragma: f/3,5 Iso: 200
Lichaamsdelen en etensresten
Na twee jaar trok Imca de stoute schoenen aan en deelde haar diep gekoesterde wens om een fotoserie te maken. ‘De eigenaren en meiden waren enthousiast. Ik mocht mijn gang gaan zolang ik niemand herkenbaar in beeld zou brengen.’ Dat was voor Imca geen probleem. ‘Mijn werk is nooit expliciet. Ik maak suggestieve foto’s waarmee ik een gevoel wil raken. In dit geval wilde ik een de spannende, sexy en ook ongrijpbare sfeer neerzetten. Beelden waarbij de kijker alle ruimte heeft voor eigen interpretatie.’ Imca koos momenten waarmee ze haar beleving het beste kon overbrengen. Niets geënsceneerd en met veel symboliek. De serie toont een variatie aan beelden. Lichaamsdelen en kledingstukken, maar ook de etensresten die op het aanrecht blijven liggen als de deurbel gaat en een gast zijn entree maakt.
Als voyeur hield Imca zich op de achtergrond. Haar ware gezicht liet ze niet zien, zoals ook de meiden hun identiteit niet onthulden. In de vier jaar dat ze als Gwen in de club werkte, leerde ze geen van de meiden echt kennen. Dat wilde ze ook niet. ‘Het is een bizarre wereld’, legt Imca uit. ‘In een seksclub heeft de waarheid geen waarde. De meiden werken onder een andere naam, de helft van de gasten heet Jan. Dat zegt genoeg’, lacht ze. ‘In een wereld waarin iedereen een rol speelt, is het lastig een vriendschap aan te gaan. Je weet nooit wat iemands intentie is en je moet constant op je hoede zijn. Het is alsof je de hele tijd in Wie is de Mol? zit.’
‘Het is alsof je de hele tijd in Wie is de Mol? Zit.’
Taboe doorbreken
Wat begon met nieuwsgierigheid, mondde uit in een serie met een duidelijke boodschap. ‘Nu ik deze verborgen wereld heb leren kennen, wil ik met mijn werk een taboe doorbreken. Het stigma dat er op prostitutie ligt, is niet altijd terecht’, zegt Imca stellig. ‘Het is een beroepsgroep die volledig mee moet gaan in het systeem van wetten en belastingen. Maar kloppen ze zelf bij het systeem aan?

Camera: Olympus E-M10MarkII Objectief: Olympus14-42mm F3.5-5.6 EZ Sluitertijd: 2 Diafragma: f/5 Iso: 200
Dan blijft de deur dicht. Als sekswerker is het onmogelijk een rekening te openen of een lening te krijgen, dat is behoorlijk hypocriet.’ Imca wil met haar serie benadrukken dat sekswerkers ‘gewoon mensen’ zijn. ‘Het kan je buurvrouw zijn of je beste vriendin. Voor hen is gewoon werk, daarmee kunnen ze het ook voor zichzelf verantwoorden. Ik herinner me nog een meisje van wie het vriendje was vreemdgegaan. Woest was ze. Dat zij seks had met anderen was iets anders, dat was haar werk.’ Tot slot zijn de gasten ook niet altijd vieze mannetjes of criminelen. ‘Het zijn mannen die iets zoeken wat ze in de samenleving niet altijd kunnen vinden: aandacht, warmte en een luisterend oor. In een seksclub draait het lang niet alleen om seks.’

Camera: Olympus E-M10MarkII Objectief: Olympus14-42mm F3.5-5.6 EZ Sluitertijd: 2 Diafragma: f/5 Iso: 200

Camera: Olympus E-M10MarkII Objectief: Olympus14-42mm F3.5-5.6 EZ Sluitertijd: 1 Diafragma: f/3,5 Iso: 200

Camera: Olympus E-M10MarkII Objectief: Olympus14-42mm F3.5-5.6 EZ Sluitertijd: 2 Diafragma: f/5 Iso: 200
‘Het stigma dat er op prostitutie ligt, is volkomen onterecht’
Inmiddels bestaat Club de Villa niet meer. In 2023 brandde de seksclub af en besloot Imca dat het tijd was om haar serie publiekelijk te maken. On Scene is vanaf oktober te zien in CODA. De multimediale installatie met honderden foto’s van de club reist daarna door naar galerie Objektief in Enschede en verder. Het boek dat Imca tegelijkertijd met de tentoonstelling presenteert is even bijzonder als haar onderwerp. De voyeuristische elementen in de vormgeving prikkelen de nieuwsgierigheid en nodigen uit om te gluren en verrast te worden door een uitvouwbare ‘centerfold’. Het omslag is een luxe soft touch zeefdruk. Het spannendste moment? De reactie van de eigenaren en meiden. ‘Zij waren super positief’, vertelt Imca opgelucht. ‘Ze zagen de liefde in de beelden en dat was precies hun bedoeling met de club.’

Camera: Olympus E-M10MarkII Objectief: Olympus14-42mm F3.5-5.6 EZ Sluitertijd: 1,3 Diafragma: f/5,6 Iso: 200
Imca Schoots (1973)
Imca studeerde in 2014 af aan de Fotovakschool in Apeldoorn waar ze van 2022 tot 2024 Stadsfotograaf was. On Scene is haar tweede boek.