Terug in de tijd

Iconisch beeld van de week - Week 14

Siem van Woerkom 683 0
Voor het iconisch beeld van de week kijken we iedere woensdag naar een beroemde foto uit onze geschiedenis.

Iconisch beeld

Wat maakt een beeld iconisch? Waarom kunnen we sommige beelden na slechts eenmaal zien niet meer loslaten? 

Vandaag kijken we naar het beeld 'Girl with flower' van Marc Riboud.

Geboren in 1923 in Lyon, waar hij later als tiener naar de middelbare school zou gaan. Riboud krijgt rond zijn 14e jaar een pocket camera als verjaardagscadeau. Na een periode in het verzet en franse bevrijdingsleger begint de fotograaf als werk in een fabriek. De grootste invloed in zijn jonge jaren is het filmfestival van Lyon in 1951. Riboud gaat hier heen en beseft zich dat er eigenlijk niets anders is dat hij wil doen dan fotograferen. 

Na vele reizen over de hele wereld krijgt hij de meeste inspiratie in New york, maar in tegenstelling tot veel kunstenaars in die tijd blijft hij er niet wonen. Hij settled uiteindelijk voor een lange tijd in Parijs waar hij zich nog meer ging richten op fotografie en ook eindelijk betaald kreeg voor zijn werk. De fotograaf overleed in 2016.

Vietnam oorlog

Over de foto die zoveel teweeg heeft gebracht door de jaren heen sprak Riboud; 'Het is natuurlijk het meest iconische beeld dat ik heb geschoten. Ik kan alleen niet stellen dat het mijn favoriete beeld is. Als ik er naar kijk voel ik me bedroefd, ondanks het feit dat de foto hoop uitstraald.'

De dag van het beeld in kwestie herinnerde de fotograaf zich nog goed.

“Het was een warme dag in oktober 1967. Ik was die zomer in Washington met vrienden, aan het struinen door de straten. We waren echter niet alleen. Een gigantische stroom van jonge mensen richtten zich allen op het pentagon. Jongens en meiden van elke nationaliteit kwamen samen om een duidelijke boodschap te verwoorden; stop de oorlog in vietnam. Ik schoot die hele dag film na film. Er zijn als ik zo terugdenk, wel 9 rolletjes doorheen gegaan. De laatste foto van het allerlaatste rolletje was echter de mooiste.'

Het was het beeld dat we nu kennen als 'Girl with flower'.

'Soms maak je een foto waarvan je gelijk weet dat hij werkt.' de foto stond volgens de fotograaf voor hoop in het aangezicht van een oprukkende kracht aan bureaucratie en onderdrukking. Jongeren wilde niet naar Vietnam om daar te vechten voor een land dat ze niet ondersteunde, tegen een vijand die ze niet kende. Het meisje stond zonder angst tegen de frontlinie van een natie die in de war was en zijn uitvlucht zocht in oorlog.

Lees ook: Iconisch beeld van de week - Week 13

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem