Het design van online casino’s

Redactie DIGIFOTO Pro 562
De laatste jaren hebben we zonder twijfel een enorme groei gezien in de online gokmarkt, en vooral online casino’s zijn in ons land gestaag populairder geworden.

Dit komt vooral door zaken zoals snellere, betrouwbare en goedkopere internetverbindingen, het wijdverspreide gebruik van smartphones, de groei van de vereiste technologie, en natuurlijk: de legalisering van de sector “online casinos” In Nederland was online gokken immers illegaal tot voor kort, maar op dit moment zijn er een tiental online casino’s die legaal hun pijlen mogen richten op Nederlanders, en er komen er steeds meer bij – het is immers een erg lucratieve sector. Je kan je dus wellicht wel inbeelden dat de competitie tussen dergelijke online casino’s sterk is, en ze gaan met elkaar concurreren op allerlei vlakken, zoals promoties, manieren om geld te storten, enzovoort. Maar wat zonder twijfel één van de meest belangrijke factoren is die het succes van een online casino kan bepalen is het visuele aspect.

Waarom is dit belangrijk?

Een populair casino zal er altijd mooi en aantrekkelijk uitzien, want dat deel ervan is immers het eerste dat nieuwe spelers te zien krijgen. De eerste indruk telt, zeker in een sector waar je om meer te leren over een bepaald bedrijf vaak een account moet maken, en meestal ook geld zal moeten storten om de games eens te proberen. Een online casino dat visueel aantrekkelijk is, zal sowieso een betere eerste indruk maken dan eentje dat dertien-in-een-dozijn lijkt. De psychologie hierachter is vrij simpel: interactieve displays en opvallende kleuren trekken de aandacht, en elke extra seconde die een mogelijke speler op een site doorbrengt, zorgt voor een grotere kans dat hij of zij zich effectief inschrijft.

Alles moet mooi zijn

Het is niet voldoende om gewoon en alleen een mooi layout op de voorpagina van een online casino te verzorgen. De hele gebruikerservaring moet gestroomlijnd worden: gemakkelijk te gebruiken en te navigeren, in een kleurrijk en visueel aangenaam jasje, bij elke stap van het proces. Digitale kunst speelt een grote rol zowel bij de layout van de casino’s zelf als bij de individuele games. De casinogames zelf moeten ook mooi ontworpen zijn, zowel om in de eerste plaats spelers aan te trekken als om hun interesse te blijven houden, spel na spel na spel. Ja, de functie van een casinogame is belangrijk (alles moet vlot werken), maar de vorm is minstens even belangrijk.

Vooral bij gokkasten (slots) kan je heel uiteenlopende graphics vinden, want ze zijn bijna allemaal ontworpen rond een bepaald thema, zoals horror, actie, avontuur, mythische wezens, bekende films, enzovoort. En dan is het natuurlijk nodig dat elk element van die specifieke slot de graphische kenmerken van het thema aanneemt. Je kan denken dat dit bij minder-visueel-gerichte games zoals poker of blackjack daarentegen helemaal niet uitmaakt, maar niets is minder waar. Een helder en overzichtelijk casinogame zal altijd populairder zijn dan eentje waar je moeilijk alle informatie kan zien.

Naast de graphics van de site en de individuele games is het ook belangrijk dat de marketing van een online casino volledig uitgedokterd wordt op visueel vlak. Internetgebruikers worden vandaag de dag voortdurend gebombardeerd met advertenties voor nieuwe games, apps, technologie, noem het maar op. Als een advertentie niet in het oog springt, zullen er maar weinig mensen op klikken, en dan zullen er ook maar weinig nieuwe spelers zijn. Een goede advertentie voor een online casino is niet alleen opvallend, maar ook uitnodigend, verleidelijk, en drukt het thema van het casino goed uit.

Wat typeert succesvol design voor een online casino?

Succesvol design voor een online casino kan je vooral beoordelen op visuele effecten, de gebruikte kleurschema’s, hoe bepaalde elementen in elkaar overlopen, een strategische verdeling van tekst, en unique (maar goed leesbare) typografie. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want er zijn bijna ontelbaar veel factoren die bepalen hoe de bovenvermelde factoren moeten geïmplementeerd worden. Hiervoor doen grafische artiesten en ontwikkelaars uitgebreid onderzoek naar trends en gebruikersvoorkeuren, hoe bepaalde demografische sectoren reageren op specifieke stimulansen, welke layouts beter werken voor een bepaald casino, enzovoort.

Een “no-nonsense” online casino zal bijvoorbeeld niet met hetzelfde kleurschema kunnen worden ontworpen als een ludiek, “laissez-faire”, casino. Een heel belangrijk ander aspect dat we zeker niet mogen vergeten te vermelden is dat online casino’s zeer populair zijn bij smartphonegebruikers, en dat het design ervan dus ook functioneel en van hoge kwaliteit moet zijn voor mobiel gebruik. Dat uit zich vooral in correct schalen van alle elementen voor de meest gebruikte schermgroottes, geen al te grote (zware) afbeeldingen (zodat ze snel genoeg kunnen laden en niet voor vertraging zorgen), en in veel gevallen ook iets minder “flashy” kleuren gebruiken dan bij een laptop- of desktopversie kunnen worden ingezet.

Grafisch ontwerp bij online casino’s: conclusie

Veel aandacht geven aan het design van een online casino is geen optionele functie meer, maar het speelt een pivotale rol in de interactie tussen een online casino en de spelers. De layout zet meteen de toon van een casino, en als de correcte kleuren, typografie en grafische elementen worden gebruikt kan een middelmatig casino op het vlak van gamesaanbod en -kwaliteit veel populairder worden dan een inhoudelijk sterk casino dat er niet zo goed uitziet. Spelers willen immers een leuke, meeslepende en boeiende gokervaring, en het staat vast dat een uitgedokterd en aantrekkelijk design hiervoor uitermate belangrijk is.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie