Foto's trekken gebruikers naar Bing

Julian Huijbregts
Bing, de zoekmachine van Microsoft, heeft een speciale strategie bedacht om gebruikers weg te trekken bij grote concurrent Google. Geen saaie homepage, maar foto's die de website sieren blijken een succesvolle strategie te zijn.

's Werelds grootste zoekmachine Google staat bekend om de saaie homepage. Alleen het logo neemt dagelijks een nieuwe vorm aan. Microsoft gooit het met concurrerende zoekmachine Bing over een heel andere boeg. Zoek je met Bing, dan doe je dat met een kleurrijke foto op de achtergrond.

Dat zijn geen willekeurige stockfoto's, maar zeer bewuste keuzes, blijkt uit een kijkje achter de schermen van Fastcompany bij Microsoft's zoekmachine. 'Het internet is niet zwart-wit', zegt Stephanie Horstmanhof, die binnen het bedrijf bekend staat als 'queen of the homepage'.

Horstmanhof stuurt het creatieve team aan dat de foto's voor Bing uitzoekt. Dagelijks zijn meerdere mensen op zoek naar geschikt beeldmateriaal. Daarvoor putten ze uit veertien verschillende beeldbanken, waaronder Corbis, eigendom van Bill Gates.

Elke week vergaderd het team over de te gebruiken foto's en wordt er achtergrondinformatie over de plaat opgezocht. De strategie heeft de afgelopen jaren handige inzichten opgeleverd.

Zo blijken foto's van van actuele evenementen en feestdagen veel verkeer naar de Bing te lokken, van het Indiase Holi-festival en zonsverduisteringen tot de 'national squirrel appreciation day'. Ook foto's van dieren zorgen voor veel zoekverkeer op Bing volgens Horstmanshof: 'Mensen houden nu eenmaal gewoon van dieren'.