Mobieltjes beginnen camera's in te halen.

Fotograaf pusht nieuwe Night-Mode van iPhone tot uiterste

Siem van Woerkom 348 0
In zijn serie 'Forty Days Of Darkness' wist fotograaf Amos Chapple zijn iPhone te testen op een plek in de wereld waar de zon soms zo'n twee weken niet opkomt.

Alleen een iPhone? 

Voor zijn nieuwste foto-essay 'Forty Days Of Darkness' kocht fotograaf Amos Chapple de nieuwe iPhone 11 Pro en ging ermee naar Rusmans Moermansk, de grootste stad in de poolcirkel. Van december tot januari komt de zon nooit op boven Moermansk. Met de iPhone (meestal) ingesteld op 'nachtmodus', schoot hij daar beelden van het leven in de duisternis.

'De nachtmodus van de iPhone is de meest vernieuwende cameratechnologie die ik ooit heb gebruikt. Ik begrijp het nog steeds niet. Ik maakte opnames van zo'n 3 a 4 seconden vanuit de hand, maar ik zag nooit enige beweging vervagen. Alle opnames die ik maakte waren ongelofelijk scherp. Nog vreemder; telkens wanneer er beweging in het beeld was, zoals een persoon die loopt, of sneeuw die valt, wist de iPhone dit te bevriezen terwijl de opnametijd gewoon door ging.'

'Interessant is ook dat wanneer de camera voelt dat hij op een statief staat, deze zich precies als een normale camera gedraagt. Dus tijdens een lange belichting worden mensen die lopen of sneeuw vallen gewoon vervaagt. Ik nam een statief mee, maar gebruikte het bijna nooit nadat ik deze 'switch' had opgemerkt die de camera maakt.'

(beeld: Amos Chapple)

Opmerkingen over Night Mode van zijn iPhone 

De fotograaf geeft aan dat zijn grootste probleem met de nachtmodus is dat Apple erop staat dat ze het het beste weten. Dus de camera schakelt alleen de optie om de nachtmodus te gebruiken in, in zeer donkere scènes. Maar wanneer mensen er zelf voor zouden willen kiezen is het bijvoorbeeld niet mogelijk.

'Een ander ding dat me opviel is het verschil tussen de verschillende lenzen van de iPhone. Met de hoofdcamera had ik geen problemen, maar om de een of andere reden schakelde de tele(zoom)camera bijna nooit de optie voor de nachtmodus in. Ik verloor een heel sterk beeld op een spoorwegterrein dat zo donker was dat de man die ik fotografeerde een fakkel moest gebruiken om zijn weg te vinden, maar de telecamera liet me gewoon niet de nachtmodus inschakelen. Het hebben van zo'n willekeurige functie is precies het tegenovergestelde van "pro", dus dat was een enorm, hinderlijk aspect van de camera.'

'Een andere glitch was ghosting van de lenzen tijdens de lange opnames. In de avond fotograferen betekent dat er bijna altijd een aantal heldere lichtpunten ergens in het beeld zijn en dat de kleine (vaak groene) ghosting vlekken behoorlijk opvallen. Maar ik stel me voor dat dit iets is dat eenvoudig in software kan worden opgelost, dus hopelijk word dit snel opgelost.'

Voor de volledige ervaring en meer beelden kan je terecht op deze link

(beeld: Amos Chapple)

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem