Niet je alledaagse kunstproject

Deze fotograaf drukt naaktfotografie af op eierschalen

Siem van Woerkom 279 0
Zo kan het ook! Fotograaf en kunstenares Jess Landau was het normale printen van haar naaktfotografie zat en bedacht een nieuwe (ecologisch verantwoorde) methode.

Even fragiel als de mens

Fragiliteit kan je op meerdere manieren in beeld brengen. In het beeld zelf, door attributen die in het beeld gebruikt worden, maar ook door de manier waarop je er voor kiest om het beeld aan je publiek te tonen. En daar heeft kunstenares Jess Landau een apart medium voor gekozen; ze kwam op het idee om haar intieme naaktfotografie beelden af te drukken op organische producten. En in het geval van deze specifieke serie; eierschalen. 

'Het zorgt er voor dat de kwetsbaarheid van het leven naar voren komt door de reeks portretten die op het delicate oppervlak van de eierschalen zijn gedrukt.' Met de hulp van vloeibare emulsietechniek brengt Landau de naaktbeelden over naar de binnenkant van de schaal, waarbij de lichamen zorgvuldig in de holle frames worden geplaatst. Het is niet puur toeval dat de artieste heeft gekozen voor eieren. Het ging haar voornamelijk om de symboliek van begin en einde, geboorte en dood die vastzit aan het levensgevende voorwerp dat wij kennen als een normaal ei. ‘Het begin en het einde van onze collectieve ervaringen zijn universeel, en dit feit houdt ons voor onbepaalde tijd met elkaar verbonden.’

(beeld: Jess Landau)

Kwetsbare visie in de vorm van naaktfotografie

Het overbrengen van de emoties en achterliggende gedachtes die de fotografe had tijdens het werken aan de portretten is wat ze hoopt dat mensen terug zullen zien in het eindproduct. 

Landau beschrijft het als; ‘onze unieke ervaringen definieren wie we in ons leven zijn, als individuen. er is een overweldigend verlangen om onafhankelijk te zijn in onze cultuur, terwijl interpersoonlijke verbindingen en een gevoel van verbondenheid noodzakelijk zijn om te overleven. Deze paradox is fascinerend en is de drijvende kracht achter mijn werk. De hyperrealistische miniatuurportretten worden alleen in zwart-wit weergegeven en symboliseren zowel het tijdelijke als het permanente. Metaforisch benadrukkend dat onze gedeelde herinneringen en ervaringen moeten worden gekoesterd en gewiegd moeten worden in onze handpalmen.'

Een mooie uitleg voor een prachtig kunstproject en spectaculaire naaktfotografie beelden.

(beeld: Jess Landau)

Voor alle beelden kan je hier terecht: Link

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem