De Monnik: compositionele fotografie in beeld
Compositionele fotografie is de tak van fotografie waarbij je alles in de hand hebt en juist dat maakt het zo leuk. Ik neem je mee in een wereld waarin het maken van één foto vele uren voorbereiding vraagt, maar uiteindelijk neerkomt op één druk op de knop die slechts 1/200 seconde duurt.
Tekst en fotografie Tino van Dam
Voorbereiding voor compositionele fotografie
Voor het bepalen van de juiste sfeer en ideeën voor poses gebruik ik meestal Pinterest. Daar maak ik een moodboard, niet alleen handig voor mijzelf, maar ook voor mijn modellen. Boris, het model dat ik voor deze shoot gebruikte, krijgt zo een goed beeld van wat ik wil maken.
Via een bekende webwinkel bestel ik een monnikenhabijt en een mooi kruis. Enkele dagen voor de shoot bezoek ik alvast de locatie: een prachtige gotische ruimte. Daar spreek ik met een woordvoerder en leg ik mijn idee uit: het moet een sfeervol, zacht en licht mysterieus beeld worden. Ik benadruk dat het beeld respect en eerbied moet uitstralen en absoluut niet aanstootgevend bedoeld is.
Omdat ik tijdens de shoot rook wilde gebruiken, controleer ik ook of er rookmelders aanwezig zijn en waar die zich bevinden. Je wilt tenslotte niet dat er halverwege een legertje brandweermannen binnenstormt.
De shoot
In de ruimte plaats ik een striplicht met grid, zodat het model slechts met een smalle strook licht wordt belicht, zonder dat het zich over de hele scène verspreidt. Daarnaast gebruik ik een invullicht: een reportageflitser met honingraat, gericht op het doopvont. Een derde flitser richt ik op het Mariabeeltenis, en dan zijn we klaar voor actie.
Wanneer alles is ingesteld zoals ik het wil, instrueer ik Boris zorgvuldig. Hij heeft een prachtige baard en ervaring met poseren — dat helpt enorm. Na ongeveer veertig minuten fotograferen is het raak: we hebben het beeld te pakken. Op locatie controleer ik meteen of de foto’s scherp zijn; niet onbelangrijk als je op f/2.5 hebt geschoten.
Nabewerking
De nabewerking is voor mij het spannendste deel van het proces. Zijn de foto’s écht scherp? Zit er één, of hopelijk twee, tussen die aan mijn standaarden voldoen?
In Photoshop beperk ik me tot het doordrukken en tegenhouden van licht (ook wel dodge and burn genoemd). Daarnaast corrigeer ik de kleuren subtiel en werk ik het rookeffect bij.
Al met al was dit een geslaagde shoot, en ik ben zeer tevreden met het eindresultaat.
Over Tino
Tino van Dam is een veelzijdig fotograaf. Naast zijn werk als pers- en reportagefotograaf in de omgeving van Den Haag, is hij ook actief in het geven van workshops. Hij helpt de beginnende fotograaf op weg in de fotografiewereld. Voor de gevorderde fotograaf organiseert hij landelijke flitsworkshops. Naast zijn werk als fotograaf is hij ook docent in het middelbaar beroepsonderwijs.
Website: tinovandamfotografie.nl
