Week vol fotografiedocu's bij Holland Doc

Julian 1018 0
Van 28 augustus tot en met 3 september presenteert documentairekanaal Holland Doc in samenwerking met het Nederlands Fotomuseum een themaweek over kijken. De hele week zijn documentaires over fotografie te zien.

Op het digitale kanaal, dat ook online is te bekijken op de nieuwe site van Holland Doc, zullen niet alleen documentaires te zien zijn over fotografen als Erwin Olaf, Anton Corbijn en Ed van der Elsken, maar kijk je ook met de ‘nieuwe ogen’ van een pasgeboren kind en de blik van cameraman Melle van Essen. Ook fotoverzamelaar en grafisch ontwerper Erik Kessels toont zijn kijk op de wereld.

Nu kijken

Wie niet kan wachten tot de themaweek, wanneer het onderstaande programma aan bod komt, kan alvast terecht op de nieuwe site voor een dosis 'on demand' fotografiedocumentaires.

Programma

In de documentaire De kijk van Kessels (Holland Doc, VPRO 2009) van Simone de Vries laat Erik Kessels zijn originele geest los op de moderne beeldcultuur. Voor Kessels, grafisch ontwerper, curator, gepassioneerd fotoverzamelaar en medeoprichter van het eigenzinnige reclamebureau KesselsKramer, is het  belangrijk vraagtekens te zetten bij wat je ziet. Hij laat de kijker nieuwe perspectieven zien in alledaagse beelden.

Met nieuwe ogen (Holland Doc, HUMAN 2010) is een ontdekkingstocht door werelden waar we normaal gesproken aan voorbij gaan. In de film volgt filmmaakster Tamara Miranda de ontwikkeling van de blik van haar zoon Djamilo gedurende de eerste jaren van zijn leven. Een film die je laat meekijken in de zoektocht naar eigen manieren van kijken zonder pasklare antwoorden te geven.

In Hannes Wallrafen, licht en donker (Dokwerk, VPRO 2005) volgt Erik Willems de fotograaf Hannes Wallrafen die door een zeldzame aandoening van de oogzenuw in een korte periode zijn gezichtsvermogen bijna geheel verloor. Wallrafen moet zichzelf opnieuw uitvinden. Zijn camera ruilt hij in voor een microfoon. 

Vensters op Vermeer – 10 korte verhalen (Close Up, AVRO 2009) is een film waardoor je met andere ogen naar het werk van de 17de eeuwse schilder Johannes Vermeer gaat kijken. In deze documentaire van Hans Pool en Koos de Wilt ontrafelen vier hedendaagse fotografen, drie kunstenaars, drie schrijvers, twee conservatoren, een architect, een kunsthandelaar en een kunsthistoricus de bijzondere kwaliteit van het werk van Vermeer. Onder hen Tracy Chevalier, schrijfster van Girl with a Pearl Earring, Steve McCurry, maker van het beroemde portret Afghan Girl, de Amerikaanse schilder Chuck Close en de Nederlandse fotograaf Erwin Olaf. (onder voorbehoud)

Op Holland Doc 24 is ook de documentaire Erwin Olaf, On Beauty and Fall (Het Uur van de Wolf, NPS 2009) te zien van Michiel van Erp. In dit portret toont Van Erp onder andere hoe de foto’s van Erwin Olaf door de tijd heen met andere ogen worden bekeken. Werd zijn werk vroeger nauwelijks serieus genomen omdat hij teveel zou willen choqueren, tegenwoordig zijn zijn foto’s enorm in trek bij musea en de internationale kunsthandel en worden exposities van zijn werk massaal bezocht.

In Landschappen waar niemand van weet (deel II) (Het Uur van de Wolf, NPS 2007) van Melle van Essen, vertellen drie kunstenaars uit verschillende disciplines en afkomstig uit verschillende werelddelen over hun manier van kijken. In 1993 maakte van Essen het eerste deel van Landschappen waar niemand van weet. Daarin liet hij zien vanuit welk perspectief zijn oudoom, de schilder Melle Oldeboerrigter naar de wereld keek. Zijn eigen perspectief zette hij daarnaast. (Onder voorbehoud)

In Anton Corbijn: Geen stil leven (Het Uur van de Wolf, NPS 2007) volgt Dirk Jan Roeleven de Nederlandse fotograaf Anton Corbijn terwijl hij aan het werk is met onder andere Brian Eno en drummer Lars Ulrich van de rockband Metallica. Hele generaties groeiden op met de beelden van Corbijn van beroemde popsterren als Miles Davis, David Bowie, U2, Marianne Faithfull, Captain Beefheart en Peter Gabriel.

Holland Doc 24 vertoont twee films van fotograaf en filmmaker Ed van der Elsken (1925 – 1990) die elk een andere manier van kijken laten zien: De verliefde camera uit 1971 en Een fotograaf filmt Amsterdam uit 1982.