Van idee tot eindresultaat: Arnold Reyneveld (2)

Redactie 745 0
Documentair fotograaf Arnold Reyneveld neemt je in dit artikel wederom mee op pad tijdens

Over de auteur



Arnold Reyneveld
is freelance fotograaf met een specialisatie in documentairefotografie. In de serie 'van idee tot eindresultaat' beschrijft hij zijn creatieve proces van concept tot uiteindelijke foto(serie).

Meer informatie over Arnold Reyneveld vind je op zijn website:
//www.reyneveld.info

In de maand voorafgaand aan de paardenmarkt nodigt een collega-fotograaf me uit voor de opening van een expositie over dit onderwerp. En hoewel Hedel niet ver van mijn woonplaats ligt en ik er geregeld kom, is de paardenmarkt één van de dingen die ik nog nooit bezocht heb. De expositie inspireert me om dit evenement beter te leren kennen en er dus een serie foto's te maken.

Maar voordat het zover is, moet ik eerst onderzoek doen. Ik spreek af met mensen die in Hedel wonen of gewoond hebben en verzamel de nodige informatie op internet. Zo kan ik me een goed beeld vormen van wat me te wachten staat en weet ik wat belangrijke elementen tijdens de markt zijn. Zoals het bekende 'handjeklap' waarmee een paard verkocht wordt.

Plan van aanpak
Omdat ik een serie wil maken, is het belangrijk vooraf te bepalen wat ik wil vertellen met de foto's. In de voorbereidende fase heb ik ontdekt dat de paardenmarkt naast de handel nog een aantal interessante aspecten kent. Zo is het ook één van de weinige plaatsen waar handelaren uit binnen- en buitenland elkaar ontmoeten.

Daarnaast is de paardenmarkt in algemene zin het grootste evenement in Hedel en komen er veel dierenliefhebbers op af. De markt heeft dus ook een belangrijk sociaal aspect, iets wat ik zeker in de serie terug wil laten komen. Ik neem mezelf voor om bij het fotograferen drie steekwoorden in mijn achterhoofd te houden: ontmoeten, handelen en sfeer. Op die manier voorkom ik dat ik van mijn plan zal afwijken en er een minder samenhangende serie ontstaat.

Voorbereiding
De avond voorafgaand aan de markt zet ik alles klaar. Er gaat één body in de schoudertas. Ik neem twee objectieven mee. Een 50 mm 1.4 voor de situaties met heel weinig licht en een 24-70 mm 2.8 voor het meeste werk als het al wat lichter is. Verder natuurlijk een aantal (opgeladen) accu's. Maar voor dit agrarische evenement kijk ik ook naar de meest geschikte kleding en schoeisel. Want honderden paarden in een dorp, dat kan wat problemen opleveren als ik met netjes gepoetste schoenen op pad ga....

Uitvoering
De paardenmarkt begint net als alle andere markten lang voordat de zon opkomt. De handelaren beginnen al met het aanvoeren van de paarden op de avond voorafgaand aan de markt.  Omdat ik wil fotograferen bij bestaand licht (de paarden kunnen schrikken van flitslicht en het is minder sfeervol) vertrek ik om 05.30 van huis.

Ik parkeer de auto op één van de speciaal voor deze dag geprepareerde weilanden en wandel richting het dorp. Op dat moment is het nog donker, maar het blijkt dat de handel al volop aan de gang is. Ik fotografeer een paar situaties die verlicht worden met bouwlampen en gebruik de tijd om de markt wat te verkennen.

Op het moment dat de zon opkomt heb ik voor mijzelf al een kort lijstje met situaties en momenten die ik graag vast wil leggen. Ik wandel terug over de markt, zoek de situaties en momenten opnieuw op, en fotografeer ze op het juiste moment. Vaak met open diafragma om alleen de nadruk te leggen op het hoofdonderwerp in de foto. Daarnaast draagt de korte scherptediepte goed bij aan één van de steekwoorden die ik in gedachten had: sfeer.

Uiteindelijk keer ik huiswaarts met een goed gevoel. Ik heb datgene vastgelegd wat ik volgens plan vast wilde leggen. Nu het selecteren en afwerken nog.

afbeelding van Redactie

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie