Tod Brilliant: ‘message producer’ met grootheidswaan

Redactie 570 0
Deze keer geen interview naar klassiek recept. Met Tod Brilliant is zoiets namelijk onmogelijk. Waarom? Omdat hij allesbehalve standaard is. Tod is een Amerikaan die niets met Amerika opheeft en een fotograaf die weinig ziet in de aanschaf van een dslr.

In een interview probeer je altijd een redelijk coherent beeld te krijgen van de persoon die tegenover je zit. Je richt je op wie hij is, wat hij doet en welke opvattingen hij erop nahoudt. Bij Tod wordt al snel duidelijk dat zo’n werkwijze onmogelijk is. In de eerste mail die wij van hem kregen stelt hij zich voor als een man met zoveel beroepen dat een normaal mens al binnen een jaar in de ziektewet zou zitten. Tod is namelijk niet alleen fotograaf, maar ook schrijver, creative director, vader en meer. Nieuwsgierig naar de manier waarop hij dit allemaal volhoudt, besloten we contact te zoeken met dit veelzijdige figuur.

Paradijs in 3D

Tod kan alles, daarvan is hij overtuigd. Al zou iemand hem vragen de Bijbel in het Mandarijns via popcornpitten naar Uranus te zenden, hij kan het. In 3D. Een schoolvoorbeeld van een fotograaf die volledig gegrepen is door de fotografie, is hij dan ook niet. Hij houdt zich met van alles bezig. Zelf ziet hij wel een rode draad in al zijn werkzaamheden: het overbrengen van een boodschap. Hij noemt zichzelf niet voor niets een ‘message producer’, een term die vooral lijkt aan te duiden dat Tod zichzelf tot alles in staat acht. "Of ik nu fotografeer, produceer of schrijf, ik doe vooral één ding: een boodschap maken van welke soort dan ook. Dus in plaats van te gaan opsommen wat ik allemaal kan, is het een stuk makkelijker om mijn klanten te laten weten dat ik elke boodschap kan en wil produceren." Wat de boodschap is maakt hem niet zoveel uit, hij kan alles verzenden. Door zijn creativiteit met popcornpitten is dat nog best aannemelijk.

afbeelding van Redactie

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie