SIGMA 24MM F/1.4 DG HSM ART review: Derde kunstwerk voor fullframe-dslr's

SIGMA 24MM F/1.4 DG HSM ART Review - Derde kunstwerk voor fullframe-dslr's

Mark Moed 5025 3
In 2012 wist Sigma ons te overtuigen met de 35mm f/1.4 Art. Het objectief is haarscherp en aanzienlijk goedkoper dan de alternatieven van Canon en Nikon. In 2014 volgde de 50mm f/1.4 Art, wederom een uitstekend objectief. Onze verwachtingen van de 24mm f/1.4 zijn dan ook hooggespannen. Maakt Sigma ze waar?

De 24mm f/1.4 is duidelijk te herkennen als een objectief uit de Sigma Art-serie. Niet alleen vanwege het zilverkleurige 'A'-logo, dat op de behuizing prijkt, maar ook aan de afwerking en bouwkwaliteit. Net als de 35mm en 50mm heeft de 24mm een zeer degelijke behuizing, gemaakt van metaal en hoogwaardig kunststof. Het objectief is volgens de specificaties niet afgedicht tegen stof en vocht, maar voor een paar spatjes regen hoef je gezien de bouwkwaliteit niet bang te zijn. De forse scherpstelring is afgewerkt met rubber en draait zeer soepel.

Met een schakelaar kies je tussen AF en MF, maar ook met autofocus ingeschakeld kun je op ieder moment de scherpstelling desgewenst handmatig bijstellen. Met een gewicht van 665 gram is de 24mm f/1.4 Art geen lichtgewicht, maar in combinatie met een fullframe-dslr krijg je een goede balans. Het brandpunt van 24mm leent zich uitstekend voor landschaps- en architectuurfotografie, maar voor deze genres is een diafragma van f/1.4 niet noodzakelijk. Een lichtsterke groothoek stelt je echter in staat om foto's te maken met een grote beeldhoek en kleine scherptediepte. Bij reportage- of bruidsfotografie kan dat unieke resultaten
opleveren.

SIGMA 24MM F/1.4 DG HSM ART review: Derde kunstwerk voor fullframe-dslr's

Optische prestaties

Het optische ontwerp van de 24mm Art bestaat uit vijftien elementen in elf groepen en bevat tal van exotische lenselementen om lensfouten te beperken en de prestaties naar een hoog niveau te tillen. Dat pakt in de praktijk goed uit, want de 24mm f/1.4 Art presteert uitstekend. In het midden van het beeld is de scherpte vanaf de maximale diafragmaopening vrijwel direct optimaal. De allerhoogste scherpte krijg je tussen f/4 en f/8, maar foto's gemaakt op f/1.4 doen er nauwelijks voor onder in het midden van het beeld.

Vanaf f/11 neemt de scherpte iets af als gevolg van diffractie, bij het kleinste diafragma van f/16 is het verschil zichtbaar, al blijven de resultaten behoorlijk goed. Ook in de hoeken is het objectief al vanaf f/1.4 behoorlijk scherp. Wel zien we hier een duidelijke verbetering als we het diafragma iets knijpen. Vanaf f/4 is de scherpte vrijwel egaal over het hele beeldoppervlak. De Sigma presteert op dit vlak zelfs iets beter dan de 24mm f/1.4 van Canon en Nikon. Bij die objectieven blijft de scherpte in de uiterste hoeken iets achter op het midden van het beeld.

De minimale scherpstelafstand bedraagt vijfentwintig centimeter, gemeten vanaf het sensorvlak. Je kunt dus erg dicht op je onderwerp komen. Dat levert in combinatie met de maximale diafragmaopening creatieve resultaten op, met een erg kleine scherptediepte en veel 'bokeh'. Sigma heeft de 24mm voorzien van negen diafragmalamellen, dat resulteert in mooie ronde vormen in de achtergrondonscherpte.

Aan een flinke portie vignettering weet de Sigma 24mm f/1.4 Art niet te ontkomen. Dit is echter een gegeven bij lichtsterke groothoekobjectieven. Op f/1.4 zijn de uiterste hoeken zo'n twee stops donkerder dan het midden van het beeld. Vanaf f/2.8 zie je hier in de meeste gevallen weinig van terug en is het verschil ongeveer een stop. Bij diafragma's van f/4 en kleiner is de helderheid vrijwel egaal.

Andere lensfouten zijn tot een minimum beperkt. Er is ongeveer een half procent bolvormige distorsie aanwezig. In de praktijk valt dit zelfs bij het fotograferen van rechte lijnen nauwelijks op. Mocht het je storen, dan is het eenvoudig te corrigeren in de raw-conversie. Datzelfde geldt voor chromatische aberraties. In de praktijk hebben we vrijwel geen kleurverschuivingen gezien. Alleen bij grote diafragma's ontstaan in de hoeken van het beeld bij felle contrasten wat kleinere verschuivingen.

SIGMA 24MM F/1.4 DG HSM ART review: Derde kunstwerk voor fullframe-dslr's

CONCLUSIE

Koop je een 24mm f/1.4, dan wil je waarschijnlijk veel gebruikmaken van een kleine scherptediepte, of bij weinig licht fotograferen. Het is dus essentieel dat het objectief bij de maximale diafragmaopening goed presteert. Sigma's derde Art-objectief slaagt daarin met verve. De optische prestaties zijn uitstekend, vanaf f/1.4 is de scherpte al zeer goed.

Wat hoekscherpte betreft weet Sigma de concurrentie zelfs te overtreffen. Daar bovenop is ook de 'bokeh' mooi zacht en blijven lensfouten tot een minimumbeperkt. Alleen vignettering is sterk aanwezig, maar dat is niet anders bij de concurrentie. De prijs/kwaliteitverhouding is uitstekend. Je haalt de Sigma 24mm voor 899 euro in huis. Canon's EF 24mm f/1.4 II is ruim vijfhonderd euro duurder en de Nikon AF-S 24mm f/1.4G kost het dubbele. Staat er een lichtsterke groothoek op je verlanglijst, dan kun je wat ons betreft niet om de Sigma 24mm f/1.4 Art heen.

DIGIFOTO Pro 2.2015

Deze review komt uit DIGIFOTO Pro 2.2015. Je kunt deze editie (of voorgaande nummers) los bestellen voor €7,95 incl. verzendkosten (Nederland).

SIGMA 24MM F/1.4 DG HSM ART review: Derde kunstwerk voor fullframe-dslr's

afbeelding van Mark Moed

Mark Moed | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Mark

afbeelding van Gekko

deze gaat op mijn verlanglijstje

afbeelding van Anoniem

je zult er geen spijt van hebben. Ik heb deze lens vergeleken met de Canon versie. In de winkel met een 6D, ik vond buiten de kleur temperatuur ze heel gelijkwaardige aan elkaar. Ik weet nu niet of ik wel of niet de foto's in raw had, wel op 100% van de resolutie.

afbeelding van Pim Geerts

hebbon! De 35 ART bevalt me erg goed, destijds stond ik voor de keus 'deze of de 35L van Canon'. tot nog toe geen seconde spijt van gehad. De onscherpte (daar gaat 't bij n 1.4 toch vooral om) is echt heerlijk.