Shoot Amsterdam: Ondernemen als fotograaf

jesse kraal 3001 0
Op Shoot Amsterdam was de lezing van Adriaan Monshouwer en Lars Boering een van de populairste. Tot ver in de gang stond een rij om de zaal in te komen en het toch al niet geringe aantal stoelen was binnen de kortste keren bemand. Voor iedereen die de interessante lezing gemist heeft hierbij een samenvatting.

Monshouwer is al jarenlang werkzaam in de fotografie, onder andere als bestuurslid bij World Press Photo en commercieel directeur bij Hollandse Hoogte. Boering is voorzitter van de FotografenFederatie en heeft daarnaast zijn eigen fotogallerij. Beiden hebben hun sporen in de fotografie dus wel verdiend en daarnaast zijn het goede sprekers. Ingredi├źnten voor een interessante uiteenzetting.

Allereerst plaatsen de twee sprekers het volle zaaltje fotografen in perspectief. Wereldwijd zijn er naar schatting zo'n 12,5 miljoen mensen die als fotograaf hun geld verdienen, in Nederland zijn 11.200 fotografen ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Overigens is er afgelopen jaar al sprake geweest van een daling van zo'n 1300 personen, voor dit jaar verwacht Boering dat die daling doorzet en er nog enkele honderden fotografen afhaken.

Lezing
Adriaan Monshouwer (links) en Lars Boering (rechts) weten de onvervolle zaal stil te krijgen met een interessante lezing over de fotograaf als ondernemer.

Opvallen

Hoe zorg je er nu voor dat jij die opdracht van een klant krijgt en niet een van je duizenden collega's? Volgens Boering en Monshouwer is opvallen het belangrijkste. Hoewel opvallen niet zo in onze genen zit, is bescheidenheid volgens de sprekers niet meer van deze tijd. Ze hebben dan ook vier belangrijke kernpunten op een rij gezet:

  • Goede naamsbekendheid
  • Herkenning van product en beeld
  • Positieve beeldvorming
  • Zichtbaarheid

Zonder een website of gebruik van social media kom je er tegenwoordig dan ook niet meer tussen menen Boering en Monshouwer. Zorg dat je website up-to-date is en dat je een herkenbare huisstijl hebt. Laat anderen zien wat je maakt en zet daar je netwerk en social media slim voor in. Werk daarbij ook aan je eigen imago. Belangrijk volgens Boering, want een klant zoekt niet naar foto's maar zoekt naar een fotograaf. Zorg dus voor een leuk, positief verhaal, sta stevig in je schoenen en durf te communiceren.

Stappenplan voor marktdenken

Om het de aanwezige fotografen makkelijk te maken, hebben Boering en Monshouwer een stappenplan voor marktdenken opgesteld. Een belangrijke tip die ze daarbij geven: zoek zelf je klanten op. Jij kunt hen makkelijker vinden dan zij jou.

  1. Kies een merknaam
  2. Ontwerp een huisstijl
  3. Schrijf een businessplan
  4. Activeer zoveel mogelijk communicatiekanalen
  5. Kies je klanten
  6. Zoek je klanten op
  7. Luister
  8. Ga praten, leg contacten
  9. Heb geduld

Het verhaal richting je klant is belangrijk. Een klant heeft een probleem en jij hebt een oplossing. Zorg dus dat je duidelijk maakt waarom jij de beste oplossing in huis hebt. Leg uit waarom jij bijvoorbeeld meer vraagt dan sommige concurrenten maar welke toegevoegde waarde een keuze voor jou als fotograaf voor de klant heeft. Vergeet daarbij ook niet dat de klant niet zozeer geïnteresseerd is in mooie foto's als wel in meer omzet, meer naamsbekendheid en een goed imago. Maak dus duidelijk waarom jouw beeld daarvoor kan zorgen. Waardecreatie, noemen de sprekers dat.

Waardecreatie

Waardecreatie kan op vele verschillende manieren, een aantal had de sprekers al in een rijtje gezet. Ze menen dat je goed moet weten welke waarde jouw werk heeft voor een klant.

  • Nieuwswaarde (urgentie, relevantie, exclusiviteit)
  • Handelswaarde (wardevermeerdering, omzetverhoging, voordeel)
  • Stopping power (aandacht, naamsbekendheid)
  • Vastleggende waarde (gebruiksfotografie, representatief)
  • Historische waarde (persoonlijke geschiedenis, herinnering)
  • Economische waarde
  • Status (exclusiviteit)
  • Estethische waarde (decoratief, schoonheid)

Meer weten?

Wil je graag meer weten over dit onderwerp of zelf eens een lezing van Boering en Monshouwer bijwonen? Ze geven vaker lezingen, bijvoorbeeld bij de Donkere Kamer, Dag van de Fotografie en wellicht tijdens een volgende Shoot Amsterdam. Kun je niet wachten, kijk dan eens op de website fotografenondernemen.nl van de FotografenFederatie.

Shoot Amsterdam, een evenement voor professionele fotografen, vond 18 maart 2012 plaats in Pakhuis de Zwijger. Lees hier ons verslag van de dag.

afbeelding van jesse kraal

Jesse Kraal | Fotograaf

Jesse werkte drie jaar lang als redacteur bij DIGIFOTO Pro, naast zijn werkzaamheden als fotograaf. In de zomer van 2013 heeft hij zijn opleiding Fotografische vormgeving aan de Fotovakschool afgerond. Sinds mei 2014 is hij volledig voor de fotografie gegaan en werkt hij fulltime als zelfstandig ondernemer.

Voor meer informatie en foto's: www.jessekraal.nl

Twitter

Bekijk alle artikelen van Jesse