PI2014: Eizo showt nieuw topmodel ColorEdge CG277

Raymond 1909 1
Als nauwkeurige kleurenreproductie en beeldweergave geen luxe maar noodzaak is, dan dan ga je natuurlijk voor het allerbeste. Monitorenspecialist Eizo heeft pas hun 'nieuwe allerbeste' aangekondigd, de ColorEdge CG277. Kopen kan pas in mei, maar op de Professional Imaging kun je 'em al wel bewonderen.

De 27-inch Eizo ColorEdge CG277 is de logische opvolger van het vorige topmodel, de CG276. Het model perst 2560 x 1440 pixels op het beeldoppervlak. Was het vorige model al smullen geblazen voor foto- en videoprofessionals, deze doet daar nog een schepje bovenop. Belangrijkste verbeteringen zijn de 99 procent AdobeRGB-weergave en het gebruik van led-lampen voor de achtergrondverlichting.

Led: nu wel goed genoeg

Led? Bestaat dat niet al veel langer in beeldschermenland? Klopt, toch heeft Eizo pas nu de technologie in zijn topmodel doorgevoerd. De reden is vrij eenvoudig, volgens Eizo-directeur Ewald Verholt. 'Led vonden we voorheen niet stabiel genoeg wat beeldweergave betreft. Althans, niet voor ├ęcht kleurkritieke toepassingen. Inmiddels is het echter op een acceptabel niveau aanbeland en hebben we de stap gewaagd.'

De omschakeling naar led is voor de ColorEdge CG277 niet zonder gevolgen gebleven. Zo is het stroomverbruik met zo'n 35 procent afgenomen naar een gemiddelde van 43 watt.

Digital Uniformity Equalizer

Ander speerpunt van de monitor is de Digtal Uniformity Equalizer, een lastig uitspreekbare term voor een technologie die moet zorgen voor een uitstekende uniformiteit in kleurweergave en helderheid.

Je haalt het apparaat vanaf mei dit jaar van het schap, voor een adviesprijs van zo'n 2000 euro.

Wij hadden deze monitor al eerder in ons testlab. Benieuwd naar de resultaten? Je vindt de uitgebreide review in de nieuwste Masterclass-editie 1.2014 die momenteel in de winkel ligt.

afbeelding van Raymond

Raymond Luijbregts | Manager contentmarketing

Raymond Luijbregts(32) was hoofdredacteur van Clipboard Publishing van 2005 tot 2014. Hij studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en begon op zijn 23e bij dit magazine. Na vele reviews van laptops, smartphones en verhalen over marktontwikkelingen, het web en (open source) software nam hij in 2008 het hoofdredactionele stokje over van Peter Kulche. Hij is tevens de mede-grondlegger en ex-hoofdredacteur van DIGIFOTO Pro.

Zijn interesses liggen bij het internet, social media, blogging, content marketing, SEO en technologie in het algemeen.

Twitter: @rluijbregts
Google+: plus.google.com/+RaymondLuijbregts
Web: 

Bekijk alle artikelen van Raymond

afbeelding van Harrie Nak

Las elders dat het nog tot november 2014 kan duren. Best wel treurig. Dat is precies een jaar later dan Japan. Erg vreemd.